Тези мисли сподели с болка актьорът Марин Янев, който повече от 30 години е в Народния театър. Преди това е бил в театър „Сълза и смях” по времето на златните години на тази трупа. Там изиграва и ролята на Макмърфи от постановката на Красимир Спасов „Полет над кукувиче гнездо”. Той е първият български актьор, изиграл тази роля. Това негово великолепно превъплъщение се помни и до днес. Но Марин Янев има изградени още безкрайно много образи на театралната сцена, както и в киното. Между театъра и киното актьорът предпочита театъра, защото в него няма толкова техника и театралното изкуство е по-истинско, по-живо, по-въздействащо и по-вълнуващо.
И днес можете да гледате Марин Янев в доста постановки в Народния театър. Една от тях е последният спектакъл на Крикор Азарян „Вишнева градина” – много силна творба, която ръководството на театъра продължава да поддържа като поклон пред паметта и майсторството на режисьора. Другата е „Чудаци” по Максим Горки на режисьора Красимир Спасов. Следват „Крадецът на праскови”, „Каквато ти ме искаш”, „Майстори” и други. Актьорът е щастлив, че се е срещнал на сцената с едни от добрите режисьори на нашия театър. Сред тях е и Леон Даниел. За него творецът споделя, че е режисьор педагог, който дава възможност на актьорите да развият своите способности. Другите режисьори, оставили трайна следа в него, са Вили Цанков, Асен Шопов, Крикор Азарян и Красимир Спасов.
Няма нищо случайно в това, че Марин Янев се посвещава на театъра. Неговият баща е бил театър-майстор във Варненския театър, а майка му е работила като гардеробиерка. Може да се каже, че той е „проходил” в театъра. И театралната атмосфера, мирисът на грим, перуки, декори... са го заразили с тази любов към изкуството, която и до днес е част от твореца. Още преди да може да чете, Марин Янев е имал роля с една реплика в постановка на театъра. После е участвал в театралната школа на Ала Герова в града. След това кандидатства във ВИТИЗ и има късмета негов преподавател да е проф. Боян Дановски. Марив Янев и до днес е благодарен на съдбата, че го е срещнала с този невероятен педагог и ерудит. От него научава много неща, както и най-важното за един актьор - за всяка роля да търси отговор на въпроса „защо, а не как”. Защо героят постъпва така, защо му се случват някои неща, защо изглежда по този начин, защо, защо ..., а не как го прави. Отговорът на „как” идва по-късно. Може би затова Марин Янев, когато подготвя своите роли, първо прочита всичко от автора на пиесата, след това търси информация за професията, която упражнява героят и т. н., и т. н. – един дълъг аналитичен процес, който е свързан с творческата работа на актьора до достигане на образа.
Българският театър днес е щастлив, че има такива режисьори като Явор Гърдев, Александър Морфов, Теди Москов и други талантливи творци, сподели в предаването "Нощен Хоризонт" Марин Янев. Според него съвременният театър е жив, има го и понякога е добър. Но няма театрална критика, която е „опозицията” на театъра и е съдбовно необходима. Няма и нова,българска, съвременна драматургия. Все пак днес театърът ни има своите млади творци като Захари Бахаров, Юлиян Вергов, Владимир Карамазов, Владимир Пенев /макар че той не е толкова млад/ ..., които няма да оставят театъра ни да линее.
А какво е за Марин Янев театърът? На този въпрос той отговори с една история. Навремето във Варна прибирали декорите с една каруца с кон. Конят бил „пенсиониран” от цирка и се казвал Звезда. Една вечер, докато Звезда впрегната чакала пред театъра, за да натоварят декорите, се чули аплодисментите от края на представлението. И тогава Звезда се изправила на два крака и започнала да се покланя... Професията на актьора е като всяка друга професия, казва актьорът, но тя трябва да се упражнява с достойнство, честност и всеотдайност. Една благородна професия, която е орисана да дава на хората духовност!
София Арт Институт е организация, която дава равен достъп до изкуство на всеки. Наред с много други проекти, екипът, воден от пианистката Венета Нейнска, стартира организирането на Хорова академия, в която ще могат да участват ентусиасти от различни възрасти. Под артистичното ръководство на Яна Делирадева и Валентина Георгиева, Хоровата академия ще..
На 24 ноември с официално откриване на барелеф и концерт под надслов „Паметта дирижира времето“ Община Шумен, Симфониета Шумен, гост-солистката Пламена Мангова и диригентът Славил Димитров отдадоха почит към паметта на маестро Станислав Ушев. Барелефът вече е поставен на източния вход на Община Шумен, а негови автори са скулпторът Бехчет Данаджъ..
На 28 ноември в залата на Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в София ще бъде открит фестивал за съвременна музика, посветен на 100-годишнината от рождението на композитора Андре Букурещлиев - едно от ярките имена във френския авангард през втората половина на ХХ в. Ще бъдат почетени и други забележителни юбиляри - Лучано Берио и..
Националният музикален театър "Стефан Македонски" кани публиката утре на "Кабаре". Спектакълът ще се играе също на 29 и 30 ноември, както и на 2 декември. Това е гротесков спектакъл за едно общество, което се смее, пее и позира, докато светът навън се плъзга към авторитаризъм. " Живеем в глобална версия на този морален парадокс –..
Тази вечер, 27.11, в Сатиричния театър ще се състои предпремиерата на постановката "Примадони", режисирана от директора на трупата Калин Сърменов. "Едно от нещата, които страшно много ми харесаха в този текст, е неговата липса на претенциозност. Това е един откровен текст, който носи след себе си чиста форма на забавление, усмивка и любов..
В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме един певец с необикновена съдба, работил основно в оперните театри в Русе, Пловдив и София - баса Алексей Милковски. На 26 ноември се навършват 100 г. от рождението му. Алексей Милковски е потомък на знатна фамилия, чиито корени са във Волжка България. Роден е в..
В сряда, 26 ноември, в Първо студио ще се представи Смесеният хор на на БНР, ръководен от диригентката Любомира Александрова. Началото на концерта е в 19:00 часа, а програмата е особено интригуваща: Ще прозвучат духовни произведения от Ценко Минкин, Золтан Кодай и Ленард Бърнстейн. "Избрали сме три контрастни произведения, като едното от тях..