България е сред страните с най-ниска безопасност на железопътен превоз в ЕС, а отстрани изглежда, че властите продължават да правят компромиси с изискванията. Това заяви в предаването „12+3“ независимият експерт към Европейската железопътна агенция Петя Христова. Наскоро влак на частна фирма, превозващ пропан-бутан, дерайлира в Пловдив. От фирмата обвиниха за инцидента лошото състояние на железния път.
„Нашата страна е на едно от последните места по безопасност на жп превозите. Данните са основани на техническото състояние на инфраструктурата, състоянието на подвижния състав, каква е обвързаността с другите видове транспорт и редица други показатели, по които не можем да постигнем дори минималните изисквания на Европейската комисия“, каза Христова.
Тя допълни, че у нас жп инфраструктурата не е натоварена, тъй като крайните клиенти искат бързина и сигурност в доставките, а скоростите са изкуствено намалени заради лошото състояние на релсите.
Според Петя Христова основна причина за железопътните инциденти е липсата на превенция, включително липсата на финансов ресурс за обучение на специализирани кадри в сферата.
„Контролът е последната мярка. По-важно е администрацията да съдейства на НКЖИ и превозвачите да постигат европейските изисквания и по-високи нива на безопасност. Това е по-важно от контрола. Няма как без него, но той трябва е крайната мярка. Отстрани погледнато, в България се правят много компромиси с безопасността на железопътния транспорт – с персонал, подвижен състав, инфраструктура“, каза Христова.
Докато е работила в българската администрация, Христова инициира създаване на Стратегия по превоз на опасни товари, която остава нереализирана.
„Нямаше политическото виждане тази стратегия да се реализира. Работи се само и единствено по наредби – те не отразяват напълно европейската политика. Преписват международните правилници, но не отразяват на практика това, което може да помага на хората – няма разписани процедури. Разчита се на опит, който невинаги е меродавен за всеки вид превоз“, смята експертът.
"Не могат така да се превозват опасни товари. Трябва да се вземат съответните разрешителни, НКЖИ трябва да бъдат уведомени, Министерството на транспорта, БДЖ. Превозът по закон се контролира. В конкретния случай изчакваме да приключи разследването и ще поискаме цялата информация, за да проверим каква е била причината за това дерайлиране", това заяви по случая в Пловдив шефът на парламентарната транспортна комисия Халил Летифов.
"Като законодателство държавата е достатъчно стриктна. След като видим становището на разследващите органи, ще проверим и къде са грешките. Явно е, че по редицата има грешки. В рамките на година-две има доста инциденти. Ако проблемът е в инфраструктурата, трябва държавата да вземе съответните мерки. Ако е в недостатъчен контрол на частните превозвачи – това е много притеснително", каза още Летифов.
Повече по темата чуйте от прикачените файлове.
С публикация в социалните мрежи лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов съобщи, че диалогът между работодатели и синдикати е възстановен. Още утре в Министерството на финансите започват срещи, на които ще бъдат изгладени всички детайли. Това е било решено на среща, провела се по-рано днес в централата на ГЕРБ, в която са участвали министърът на финансите..
" Не може да имаме такова политическо съучастие в насилието над жени" . Това мнение изказа пред БНР Преслава Фентъм-Флетчър от коалицията "Заедно срещу насилието" във връзка с реплика на вътрешния министър Даниел Митов по повод едно тройно убийство, което той нарече "битова драма": "Не можем да минимализираме такива случаи...
"В момента в плоскостта Газа и това, което се случва през последните две години, ние се намираме в контекста на обсъждане на финалните щрихи на така наречения "План Тръмп", 20-те точки на Тръмп ". Това заяви пред БНР Мирослав Зафиров , който дълго време е бил дипломат и старши политически съветник в мисията на ООН за Близкия Изток:..
Визията на кмета за Витоша е тя да бъде достъпна и да може да я ползваме всички софиянци и гости на столицата като един страхотен парк, едно невероятно богатство, за което трябва да бъдем много горди, че имаме. Това заяви пред БНР Георги Лилянов от екипа на "Визия за Витоша" – инициативата на столичния кмет Васил Терзиев за превръщането на..
Фондация "Поглед" организира информационна кампания по темата за насилието над жени и други уязвими групи хора (деца, ЛГБТИ хора, роми, мигранти, хора с увреждания). 1 от всеки 5 жени в България е ставала жертва на насилие "Кампанията ни започна още от 1 ноември" . Това коментира пред БНР Калоян Калинин , основател на фондация "Поглед" -..
Тревненци отправят молитви за своя свещеник Неделчо Марков , диагностициран с тежко заболяване. Преди дни тревожната новина бързо обиколи жителите на Трявна, а помощта дава надежда на семейството на свещеника, че ще успее да се справи с финансово непосилното за тях лечение в Турция. Поп Неделчо събира хората в Трявна и за хубаво, и за..
Информация за търг за продажба на бракувани служебни коне на полицията доведе до остри реакции в социалните мрежи, както и до петиция за промяна на отношението към животните, които работят в полза на обществото. От сдружение КАЖИ ("Кампании и активизъм за животните в индустрията), което инициира петицията, настояват за спиране на търга,..