Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

При онлайн резервации на полети трябва да се проверява всеки детайл

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Все по-често празничните дни се използват за пътуване в чужбина. Нискотарифните авиокомпании правят пътуването по въздух достъпно за все повече хора, а резервациите често правим сами по интернет. Данните на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" показват, че няма завишение на жалбите от пътници в последните години. През 2017-та година е имало увеличение на жалбите заради проблеми с 2 авиокомпании. Ведомството съдейства на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или при голямо закъснение на полети.

При над 12 милиона пътници превозени до летища в България подадените за 2018 година жалби са 1193. Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" разглежда жалби на пътници по казуси, възникнали на наша територия. При резервация да се чете внимателно попълваната форма, да се прегледа отново за грешки, за да няма проблем при издаването на бордната карта, съветва Елисавета Димитрова от дирекцията.

"Което води пък съответно до плащане на такси за промяна на име или невъзможност за пътуване, т.е. да не бърза, когато прави резервацията. Внимателно да оглежда всеки един детайл от своята резервация. Да проверява съответно датите на полетите, правилно ли са попълнени, защото имахме такива случаи, в които примерно пътник е подал за една и съща дестинация, т. е. два пъти заминава, съответно губи след това своята резервация и проблеми с авиокомпанията възникват по отношение на коректността на подадените данни от него."

Необходимо е да се предвиди повече време между полетите при пътуване с прекачване, посочи още Димитрова.

"Когато избираме свързани полети, да не се избира вариантът най-краткото време между двата полета, а да се предвиди достатъчно време, което да позволи да се осъществи трансферът без проблем, дори и да закъснее минимално примерно първия полет. Да има достатъчно време - наш съвет е поне час и половина да им минимално трансферно време между полетите, а не да се избира най-краткото време за това."

Ако при изготвянето на резервацията се появи проблем, трябва възможно най-бързо да се обърнем към съответната авиокомпания.

"Възможно най-бързо да се свърже със съответния туроператор или въздушния превозвач, към който е направена резервацията, за да може това да се отстрани, тъй като повечето авиокомпании и туроператори в рамките на 24 часа до 48 - това нещо става безплатно за потребителя, без проблеми."

Информираността е на първо място. Изключително важно е да се четат общите условия на авиокомпаниите. Друг важен момент е свързан с документите за пътуване или с изискванията на страната, до която се пътува, подчерта още Елисавета Димитрова.

"Много често пътниците изпадат в проблем на самото летище - "не ме допуснаха до борда, тъй като нямам виза, нямам документ примерно за извършена медицинска ваксина" или което се изисква от държавата, до която се пътува. Откъде може да се запознае с необходимата информация при пътуване в тази страна? На сайта на Министерство на външните работи има отделна секция, в която са изброени всички тези неща, т.е какво е необходимо за нашето пътуване и,съответно, това е отговорността на пътника. Той трябва да е наясно с превозните документи, пътните документи, които трябва да има при явяване за полет."

Добре е да сме се запознали предварително с правата си като пътници, за да можем да се възползваме от тях. Вече има достъпни приложения за правата на пътниците, допълни Димитрова и добави, че може да се използва сайтът на Европейския потребителски център. 

"Също така съветваме при започване на пътуване, когато има извънредни обстоятелства, да обръщаме внимание, да се информираме, ако авиокомпанията съответно не се е свързала с нас да ни информира, че има неблагоприятни условия, че полетът ще бъде отложен или ще бъде забавен. Все пак и ние да сме наясно с тези неща и да търсим информация от съответната авиокомпания какво ще се случи с нашия полет по-нататък."

Когато възникне проблем, съгласно процедурата за подаване на жалби по Регламент 261 пътникът на първо място трябва да се обърне към въздушния превозвач и то в кратки срокове, обобщи Елисавета Димитрова.

"Тъй като сроковете за подаване на жалби в различните държави са различни, съответно е хубаво в кратко време да се обърнем към въздушния превозвач. Препоръчителните срокове за отговор по жалбите са до два месеца. Вариант постигане на договореност между пътника и превозвача - това е най-лекият вариант за разрешаване на случая, изплаща се съответното обезщетение. Но когато нямаме отговор или примерно пътникът не е удовлетворен от отговора на превозвача, пътникът има право да се обърне напълно безплатно към нас като орган по регламент 261, както и към всеки един такъв орган в държавите членки, в зависимост от това къде е възникнало събитието, на чия територия, на чие летище е възникнало събитието, и вече към съответния орган да подаде жалба."

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Борисов: Диалогът между работодатели и синдикати е възстановен

С публикация в социалните мрежи лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов съобщи, че диалогът между работодатели и синдикати е възстановен. Още утре в Министерството на финансите започват срещи, на които ще бъдат изгладени всички детайли. Това е било решено на среща, провела се по-рано днес в централата на ГЕРБ, в която са участвали министърът на финансите..

публикувано на 27.11.25 в 13:42
Снимка: Фондация „Асоциация Анимус“

Преслава Фентъм – Флетчър: Не може да има политическо съучастие в насилието над жени

" Не може да имаме такова политическо съучастие в насилието над жени" . Това мнение изказа пред БНР Преслава Фентъм-Флетчър от коалицията "Заедно срещу насилието" във връзка с реплика на вътрешния министър Даниел Митов по повод едно тройно убийство, което той нарече "битова драма": "Не можем да минимализираме такива случаи...

публикувано на 27.11.25 в 09:50
Мирослав Зафиров

Мирослав Зафиров: ООН се намира в тежка криза

"В момента в плоскостта Газа и това, което се случва през последните две години, ние се намираме в контекста на обсъждане на финалните щрихи на така наречения "План Тръмп", 20-те точки на Тръмп ". Това заяви пред БНР  Мирослав Зафиров , който дълго време е бил дипломат и старши политически съветник в мисията на ООН за Близкия Изток:..

публикувано на 26.11.25 в 12:28

Георги Лилянов: Витоша е оплетена във възел

Визията на кмета за Витоша е тя да бъде достъпна и да може да я ползваме всички софиянци и гости на столицата като един страхотен парк, едно невероятно богатство, за което трябва да бъдем много горди, че имаме. Това заяви пред БНР Георги Лилянов от екипа на "Визия за Витоша" – инициативата на столичния кмет Васил Терзиев за превръщането на..

публикувано на 25.11.25 в 11:51
Калоян Калинин

Калоян Калинин: Искаме да насочим хората да говорят открито по темата за насилието

Фондация "Поглед" организира информационна кампания по темата за насилието над жени и други уязвими групи хора (деца, ЛГБТИ хора, роми, мигранти, хора с увреждания). 1 от всеки 5 жени в България е ставала жертва на насилие "Кампанията ни започна още от 1 ноември" . Това коментира пред БНР Калоян Калинин , основател на фондация "Поглед" -..

публикувано на 25.11.25 в 10:27
отец Неделчо

Да отворим душите си: Набират се средства за лечение на отец Неделчо

Тревненци отправят молитви за своя свещеник Неделчо Марков , диагностициран с тежко заболяване. Преди дни тревожната новина бързо обиколи жителите на Трявна, а помощта дава надежда на семейството на свещеника, че ще успее да се справи с финансово непосилното за тях лечение в Турция. Поп Неделчо събира хората в Трявна и за хубаво, и за..

публикувано на 23.11.25 в 05:20
Коне от конна полиция в България.

След обявен търг за бракувани коне на МВР: Остри реакции и искания за промяна на системата

Информация за търг за продажба на бракувани служебни коне на полицията доведе до остри реакции в социалните мрежи, както и до петиция за промяна на отношението към животните, които работят в полза на обществото. От сдружение КАЖИ ("Кампании и активизъм за животните в индустрията), което инициира петицията, настояват за спиране на търга,..

публикувано на 22.11.25 в 18:40