В началото на декември Софийската филхармония обра овациите на публиката в две европейски държави - на 5 декември беше концертът й в Златната зала на Музикферайн (виенското "Общество на приятелите на музиката"), а на 7 декември ги посрещнаха в хърватската столица Загреб.
Филхармониците ни изпълниха под диригентството на Найден Тодоров първо Българска рапсодия "Вардар" от Панчо Владигеров и предизвика трепет във всички български сърца, а те бяха много тази вечер в Музикферайн. Не само официалните лица от българското посолство и Българския културен институт "Дом Витгенщайн" - присъстваха и много българи, които живеят във Виена, освен това бяха пристигнали много сънародници от цяла Австрия и огромна група от България също. Виолистката Елисавета Станева, която живее и работи в Австрия от дълги години и беше пътувала до Виена специално за събитието, отбеляза много находчиво:
"Беше вълнуващо събитие и това, което ме въодушеви и впечатли, беше, че изведнъж залата Музикферайн проговори български - накъдето и да се обърне човек, се чуваше българска реч."
Своето удовлетворение и чувство на гордост изразиха братята Константин и Александър Владигерови и цигуларката Божидара Кузманова, която само преди дни също свири на тази престижна сцена като солистка.
След Рапсодия "Вардар" от Панчо Владигеров в програмата на Софийската филхармония с диригент Найден Тодоров последва сюитата "Жар птица" от Игор Стравински и това беше важен стилов поврат в изцяло славянската вечер, защото показа съвсем различен звук и хубави нюанси в оркестъра. Много по-мащабно и отново с повече фолклорен колорит прозвуча Деветата симфония "Из новия свят" на Антонин Дворжак, а степента на вълнение и ентусиазъм в публиката пролича в спонтанните ръкопляскания след втората и третата част - нещо, което много рядко се случва в тази зала. След симфонията на Дворжак аплодисментите не стихнаха в продължение на поне 10 минути, а зрителите бяха на крака и в очакване на бис.
Бяха ли вдъхновени Софийските филхармоници от мястото и от факта, че едва за втори път националният ни оркестър гостува в Музикферайн, а часове преди концерта им на същата сцена репетиция проведоха Виенските филхармоници с маестро Рикардо Мути, който прие да се снима с българските колеги и им пожела успех. Гергана Иванова - една от младите флейтистки в Софийската филхармония отговори на въпроса какво е усещането от другата страна:
"Незабравимо! Невероятно! Неповторимо! Като сън, като фантазия." И потвърди, че тази сцена предполага съвсем друго ниво на свирене.
Когато засвири един оркестър и усетиш как ти настръхва кожата, значи нещо по-особено се случва. Щастлив оркестър, щастлива публика - пресечната им точка е музиката! Софийските филхармоници бяха фокусирани и в добър ансамбъл, а което е по-важно - не личеше да им липсва самочувствие. Може би при следващи гостувания ще успеят още по-добре да се разгърнат, да се почувстват удобно на тази сцена. И това съвсем не са празни приказки или предположения, предизвикани от патриотични чувства, а съвсем реални изводи, направени от срещите с важни виенски личности и от рецензиите в австрийската преса. Новият главен гост-диригент на Филхармонията Саша Гьотцел беше категоричен:
"Концертът на Софийската филхармония под диригентството на Найден Тодоров беше фантастичен! Мога само да кажа: Браво! Браво! Браво! Не само София, но и цяла България трябва да се гордее, че има такъв филхармоничен оркестър. И сега аз нямам търпение да се върна в София за нашето продължение на сезона. Истински се гордея с оркестъра и с факта, че съм част от семейството на Софийската филхармония. Беше прекрасна вечер!"
И не на последно място - Кристиан Май от концертната агенция "Мелос", направила гостуването на Софийската филхармония в Музикферайн възможно. Ето неговата оценка за концерта на 5 декември:
София Арт Институт е организация, която дава равен достъп до изкуство на всеки. Наред с много други проекти, екипът, воден от пианистката Венета Нейнска, стартира организирането на Хорова академия, в която ще могат да участват ентусиасти от различни възрасти. Под артистичното ръководство на Яна Делирадева и Валентина Георгиева, Хоровата академия ще..
На 24 ноември с официално откриване на барелеф и концерт под надслов „Паметта дирижира времето“ Община Шумен, Симфониета Шумен, гост-солистката Пламена Мангова и диригентът Славил Димитров отдадоха почит към паметта на маестро Станислав Ушев. Барелефът вече е поставен на източния вход на Община Шумен, а негови автори са скулпторът Бехчет Данаджъ..
На 28 ноември в залата на Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в София ще бъде открит фестивал за съвременна музика, посветен на 100-годишнината от рождението на композитора Андре Букурещлиев - едно от ярките имена във френския авангард през втората половина на ХХ в. Ще бъдат почетени и други забележителни юбиляри - Лучано Берио и..
Националният музикален театър "Стефан Македонски" кани публиката утре на "Кабаре". Спектакълът ще се играе също на 29 и 30 ноември, както и на 2 декември. Това е гротесков спектакъл за едно общество, което се смее, пее и позира, докато светът навън се плъзга към авторитаризъм. " Живеем в глобална версия на този морален парадокс –..
Тази вечер, 27.11, в Сатиричния театър ще се състои предпремиерата на постановката "Примадони", режисирана от директора на трупата Калин Сърменов. "Едно от нещата, които страшно много ми харесаха в този текст, е неговата липса на претенциозност. Това е един откровен текст, който носи след себе си чиста форма на забавление, усмивка и любов..
В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме един певец с необикновена съдба, работил основно в оперните театри в Русе, Пловдив и София - баса Алексей Милковски. На 26 ноември се навършват 100 г. от рождението му. Алексей Милковски е потомък на знатна фамилия, чиито корени са във Волжка България. Роден е в..
В сряда, 26 ноември, в Първо студио ще се представи Смесеният хор на на БНР, ръководен от диригентката Любомира Александрова. Началото на концерта е в 19:00 часа, а програмата е особено интригуваща: Ще прозвучат духовни произведения от Ценко Минкин, Золтан Кодай и Ленард Бърнстейн. "Избрали сме три контрастни произведения, като едното от тях..