Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Антоан Божинов и "Фотографският образ в комуникационен контекст”

Антоан Божинов в галерия SYNTHESIS
Снимка: БГНЕС

Защо в една епоха се харесва едно, а в друга нещо съвсем различно? Кои са предпочитаните от фотографа обществени групи – тези в центъра или намиращите се в периферията? Това са само част от въпросите, които поставя Антоан Божинов в своята монография "Фотографският образ в комуникационен контекст”. Той е основател и председател на управителния съвет на фондация PHODAR, която осъществява едноименното фотографско биенале, както и главен асистент във ФЖМК на СУ.

В книгата си се опитва се да подреди термините във фотографията, които определя като „малко хаотични“.

„Задълбах се в нещата и се оказа, че търсейки точната класификация и терминология, аз си дадох сметка откъде е минала фотографията“.

Жанровете в нея идват от всички полета, обясни Божинов в предаването „Хоризонт до обед“

„Универсална истина е, че термините в първия момента са метафори“

В зародиша си фотографията крие истината, но и манипулацията, напомни фотографът.

„Има хора, които залагат на манипулацията и я развиват. В съвременния свят има достатъчно предпазни средства срещу това. Фотожурналистиката има строги правила. Значение има позицията на автора“.

Той посочи като вид манипулация кадрите, на които изглежда, че бившият премиер Кирил Петков и Лена Бориславова се държат за ръка, но всъщност става въпрос за зрителна измама.

Фотографията има двойнствен произход, отчете той.

„Тя трупа култура и трябва да се разглежда в нейния контекст. От друга страна, носи в себе си природното и дава повече информация, отколкото е целял автора“.

Една от най-интересните глави в монографията на Антоан Божинове е озаглавена „Голите снимки на социализма“.

„Голото тяло има хилядолетна история в изобразителното изкуство. Не може да го подминеш. След 90-те години обаче този канал за комуникация се задръсти с най-ниското ниво в бившия социалистически блок. Но то може да означава много неща, например крехкост и свобода“.

На „Фотографията като тютюнев дим“ е посветена друга част от изследването на Божинов.

„Имаше период, в които димът присъстваше и във филмите. Той е доста фотогеничен. Чрез него правя паралел с фотографията, която е всепроникваща“.

Антоан Божинов смята ,че техническите подробности при заснемането на фотографските образи не са от ключово значение. За най – важни приема идеята и замисъла на човека, който я създава.

Книгата на д-р Антоан Божинов ще бъде представена утре в зала „Алма Алтер“ на Софийския университет. Събитието започва в 18.30 часа.

Цялото интервю на Ирина Недева с Антоан Божинов може да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

София Арт Институт организира Хорова академия за деца и възрастни

София Арт Институт е организация, която дава равен достъп до изкуство на всеки. Наред с много други проекти, екипът, воден от пианистката Венета Нейнска, стартира организирането на Хорова академия, в която ще могат да участват ентусиасти от различни възрасти.  Под артистичното ръководство на Яна Делирадева и Валентина Георгиева, Хоровата академия ще..

публикувано на 27.11.25 в 19:49

Шуменци почитат диригента Станислав Ушев с барелеф

На 24 ноември с официално откриване на барелеф и концерт под надслов „Паметта дирижира времето“ Община Шумен, Симфониета Шумен, гост-солистката Пламена Мангова и диригентът Славил Димитров отдадоха почит към паметта на маестро Станислав Ушев.  Барелефът вече е поставен на източния вход на Община Шумен, а негови автори са скулпторът Бехчет Данаджъ..

публикувано на 27.11.25 в 19:12
Андре Букурещлиев (1925-1997)

Тридневен фестивал отбелязва вековния юбилей на Андре Букурещлиев

На 28 ноември в залата на Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в София ще бъде открит фестивал за съвременна музика, посветен на 100-годишнината от рождението на композитора Андре Букурещлиев - едно от ярките имена във френския авангард през втората половина на ХХ в. Ще бъдат почетени и други забележителни юбиляри - Лучано Берио и..

публикувано на 27.11.25 в 17:28

Музикалният театър кани на "Кабаре"

Националният музикален театър "Стефан Македонски" кани публиката утре на "Кабаре". Спектакълът ще се играе също на 29 и 30 ноември, както и на 2 декември. Това е гротесков спектакъл за едно общество, което се смее, пее и позира, докато светът навън се плъзга към авторитаризъм. " Живеем в глобална версия на този морален парадокс –..

публикувано на 27.11.25 в 12:39
От днес в Големия салон на сатиричния театър

Калин Сърменов: "Примадони" носи чиста форма на забавление, усмивка и любов

Тази вечер, 27.11, в Сатиричния театър ще се състои предпремиерата на постановката "Примадони", режисирана от директора на трупата Калин Сърменов.  "Едно от нещата, които страшно много ми харесаха в този текст, е неговата липса на претенциозност. Това е един откровен текст, който носи след себе си чиста форма на забавление, усмивка и любов..

публикувано на 27.11.25 в 10:45
Пенка Коева и Алексей Милковски в „Тоска“

Спомени за баса Алексей Милковски

В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме един певец с необикновена съдба, работил основно в оперните театри в Русе, Пловдив и София - баса Алексей Милковски. На 26 ноември се навършват 100 г. от рождението му. Алексей Милковски е потомък на знатна фамилия, чиито корени са във Волжка България.  Роден е в..

публикувано на 26.11.25 в 15:37

Духовна музика от България и света в концерта на Смесения хор на БНР

В сряда, 26 ноември, в Първо студио ще се представи Смесеният хор на на БНР, ръководен от диригентката Любомира Александрова.  Началото на концерта е в 19:00 часа, а програмата е особено интригуваща: Ще прозвучат духовни произведения от Ценко Минкин, Золтан Кодай и Ленард Бърнстейн. "Избрали сме три контрастни произведения, като едното от тях..

публикувано на 26.11.25 в 15:08