"Моето правило е да не давам илюзии. Това е една кариера, която става все по-трудна и трудна. Винаги е имало много кандидати за моите майсторски класове. ... Обичам младите хора и искам да им дам тази много ценна наследственост, която нося на гърба си. ... Аз никога не обещавам нищо, защото само с моята воля не може да се постигне. Това е един дълъг път, който иска воля и талант, за да се пребориш. ... Днес театърът не е това, което беше преди 50 години, не е това, което беше преди 100 години. Театърът е нещо много специално, което ти дава емоция, което ти дава илюзия, дава ти сила да живееш. Има много млади хора, които искат да живеят с тази илюзия. И операта е илюзия на силни вълнения, които и днес вълнуват човечеството".
Това каза пред БНР маестра Райна Кабаиванска, която след дни ще пристигне в София за своя XXIII Международен майсторски клас в Нов български университет, когато тя ще избере състав за централните роли в операта "Аида".
По думите на оперната прима трите седмици на майсторския клас не са достатъчни, за да се направи един певец:
"Един певец е готов след поне 2 години добра школа. А добра школа вече много не се намира. Като че ли аз останах единствена жива от старата италианска певческа школа. Тези деца, които аз избирам, са деца, които имат талант и ще имат бъдеще. Но не е само талантът. Преди всичко е необходима много работа и интелигентност. Днес само един голям глас не е достатъчен. Днес трябва да си и голям изпълнител, да правиш на сцената това, което зрителите очакват от теб - да влезеш в образа на този, който изпълняваш. От певеца се изискват много, много качества. ... Трябва да си музикант певец, а не само певец".
Тя призна, че най-голямото ѝ щастие е да види реализиран неин ученик:
"Почти навсякъде съм пръснала мои хора. Не са всички в големи роли, но няма никакво значение, важното е, че ти си на сцената и се изявяваш, изявяваш това, което си, твоята интимна същност. Това е най-голямото щастие".
Маестра Райна Кабаиванска коментира още, че модернизацията не помага на операта, а истинската историческа епоха трябва да бъде представена в оперното действие.
Документален филм разказва за оперната прима Райна Кабаиванска и нейната школа в София
Майсторският клас на Райна Кабаиванска в НБУ е първият майсторски клас в България. Създаден е през 2001 г. от д-р Георги Текев, изпълнителен директор и член на Настоятелството на НБУ и се осъществява в партньорство на НБУ със Столичната община, Софийската филхармония и Софийската опера и балет. Тази година се провежда 23-ото издание на културното събитие.
Класът предоставя възможност на млади оперни певци да се срещнат с изкуството и опита на Райна Кабаиванска и да усъвършенстват с нея своята вокална техника и интерпретаторски възможности. На конкурсен принцип за участие Райна Кабаиванска избира 10 млади оперни певци, с които работи в продължение на три седмици.
По време на майсторския клас Райна Кабаиванска ще избере състав за централните роли в операта „Аида“. Поканата е от Софийската опера и балет, спектаклите ще са през месец февруари 2024 г. и са в рамките на проекта на Нов български университет „Школата Кабаиванска на голямата оперна сцена“. Режисьор на спектакъла е световноизвестният Уго де Ана.
На 8 октомври талантливите млади артисти от майсторския клас ще се представят на галаконцерт в Софийската опера и балет с оркестъра на първия ни оперен театър под палката на маестро Найден Тодоров. На лауреатите, показали особено високи постижения по време на майсторския клас и галаконцерта, ще бъдат присъдени стипендии от фонд „Райна Кабаиванска“ в НБУ за обучение в Италия и България и за подпомагане старта на тяхната международна кариера.
Досега в майсторските класове на Райна Кабаиванска са се обучавали повече от 240 изпълнители от Европа, САЩ, Южна Америка, Австралия, Азия и Африка. Световноизвестни имена от съвременната оперна сцена – Андреа Каре, Вероника Симеони, Витория Йео, Киара Изотон, Мария Агреста, Мария Радоева, Прити Йенде, Селене Дзанети, Симон Лим, София Соловий, а също и младите надежди на българската оперна традиция Александрина Михайлова и Божидар Божкилов - са стипендианти на дарителския фонд на маестра Кабаиванска в Нов български университет.
Срок за подаване на апликационната форма: 15.09.2023 г.
Прослушване: 18.09.2023 г.
Майсторски клас: 19.09. - 07.10.2023 г.
Галаконцерт: 08.10.2023 г.
Интервюто на Даниела Големинова с Райна Кабаиванска в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.
София Арт Институт е организация, която дава равен достъп до изкуство на всеки. Наред с много други проекти, екипът, воден от пианистката Венета Нейнска, стартира организирането на Хорова академия, в която ще могат да участват ентусиасти от различни възрасти. Под артистичното ръководство на Яна Делирадева и Валентина Георгиева, Хоровата академия ще..
На 24 ноември с официално откриване на барелеф и концерт под надслов „Паметта дирижира времето“ Община Шумен, Симфониета Шумен, гост-солистката Пламена Мангова и диригентът Славил Димитров отдадоха почит към паметта на маестро Станислав Ушев. Барелефът вече е поставен на източния вход на Община Шумен, а негови автори са скулпторът Бехчет Данаджъ..
На 28 ноември в залата на Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в София ще бъде открит фестивал за съвременна музика, посветен на 100-годишнината от рождението на композитора Андре Букурещлиев - едно от ярките имена във френския авангард през втората половина на ХХ в. Ще бъдат почетени и други забележителни юбиляри - Лучано Берио и..
Националният музикален театър "Стефан Македонски" кани публиката утре на "Кабаре". Спектакълът ще се играе също на 29 и 30 ноември, както и на 2 декември. Това е гротесков спектакъл за едно общество, което се смее, пее и позира, докато светът навън се плъзга към авторитаризъм. " Живеем в глобална версия на този морален парадокс –..
Тази вечер, 27.11, в Сатиричния театър ще се състои предпремиерата на постановката "Примадони", режисирана от директора на трупата Калин Сърменов. "Едно от нещата, които страшно много ми харесаха в този текст, е неговата липса на претенциозност. Това е един откровен текст, който носи след себе си чиста форма на забавление, усмивка и любов..
В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме един певец с необикновена съдба, работил основно в оперните театри в Русе, Пловдив и София - баса Алексей Милковски. На 26 ноември се навършват 100 г. от рождението му. Алексей Милковски е потомък на знатна фамилия, чиито корени са във Волжка България. Роден е в..
В сряда, 26 ноември, в Първо студио ще се представи Смесеният хор на на БНР, ръководен от диригентката Любомира Александрова. Началото на концерта е в 19:00 часа, а програмата е особено интригуваща: Ще прозвучат духовни произведения от Ценко Минкин, Золтан Кодай и Ленард Бърнстейн. "Избрали сме три контрастни произведения, като едното от тях..