В музиката на късния романтизъм австрийският композитор и органист Антон Брукнер (1824-1896) e един от големите симфоници. Той започва да пише своите симфонии към 40-годишната си възраст (по номерация са девет и още две – „ученическа” и „нулева”). Едва на 60 години преживява триумфалния успех на Седмата симфония, който преобръща негативното отношение към творбите му и на критиците, и на публиката.
През лятото на тази паметна 1884 г. нахвърля скиците за следващата Осма симфония в до минор, а на 10 август 1887 г. завършва партитурата. Както с всичките си симфонични опуси, я преработва продължително. След пет години е премиерата във Виена с тази втора редакция – на 18 декември 1892 г. от Виенската филхармония под диригентството на Ханс Рихтер. Успехът е невероятен, след всяка част публиката възторжено ръкопляска.
Героичната драма, романтичната колизия между индивид и социум, театралността не са сферите на Брукнеровата музика. Той нарича Осмата симфония „Мистерия”. Мощната динамика на действието на тласъци възходи и спадове се сменя със застиващо съзерцание. Светът на човека – сплав от страсти, мечти и страдания – е обгърнат от Всеприсъстващата Отвъдност, от изпълващата ведрина на Духа Животворящ.
За музиката на Майстора големият диригент Серджу Челибидаке, един от най-вдъхновените ѝ интерпретатори, казва: „За него времето не е същото, както за другите композитори. За обикновения човек времето е онова, което отбелязва началото. За Брукнер – онова, което идва след края. Неговите апотеози във финала са мисли за друг свят, за спасение, за ново кръщение”.
Много рядко на българската концертна сцена звучат симфониите на Антон Брукнер. Изпълнението на Осмата със Софийската филхармония под диригентството на Емил Табаков бе събитие, което дълго ще се помни. Така, както мнозина помнят изпълнението на всички симфонични творби от Брукнер в мащабния интегрален цикъл „Симфониите на Брукнер и Малер”. Прозвучали за първи път в България в концертите на Софийската филхармония под диригентството на Емил Табаков в края на 80-те години на ХХ век.
Специален гост в студиото на „Метроном” е маестро Табаков, който ще сподели своите тълкувания за колосалната Осма симфония от Брукнер.
Слушайте „Метроном” на 19 декември, четвъртък от 19.20 ч. по програма "Христо Ботев".
През 2014 година младия актьор и певец Виктор Ибришимов завършва бакалавър "Класическо пеене" в Националната музикална академия "Панчо Владигеров" в класа на доцент Велизара Караянкова. През 2015 е приет магистратура "Музикален театър" в Кралската музикална академия в Лондон. След завършването си през 2016, Виктор работи следващите три години в..
С три концерта именити музиканти почитат годишнината от раждането на Лудвиг ван Бетховен , като откриването е тази вечер в Малката базилика на Филипопол в Пловдив. Поредицата от концерти носи името "БЕТОВЕН ФЕСТ ПЛОВДИВ" и е част от културния календар на Община Пловдив , в партньорство с Академията за музикално и танцово изкуство, Института..
Гергана Костадинова ще представи новия си албум "Мечтания" в неделя, 23 ноември от 20.00 ч. в Sofia Live Club. Вратите отварят в 19.00 часа. Албумът включва 11 авторски композиции, вдъхновени от любовта, природата и българския фолклор. Водещото в албума са неравноделните размери, преплетени в джазови хармонии. започва да свири..
На 9 ноември 2025 г. от този свят си отиде една от обичаните български оперни прими, покорила световните театрални сцени от Европа до Северна и Южна Америка, с изключение на Австралия, както самата тя се шегуваше – Стефка Евстатиева. Носителка е на награди от няколко престижни певчески конкурси: от конкурса "Чайковски" в Москва (1974); от..
"Музикални контрасти" за пиано и флейта ще звучат от Мартина Табакова и Гергана Иванова в зала "България" на 25 ноември, вторник, от 19.00 часа. “Неслучайно сме нарекли програмата "Музикални контрасти", тъй като от емблематичното за романтичната музика произведение на Цезар Франк, което е емблематично и за цигулковия репертоар, а сега е направено в..