Тази театрална година отстъпваше на предходните 3-4. Така оцени 2019 година за театъра проф. д-р изк. Николай Йорданов от Института за изследване на изкуствата при Българската академия на науките и преподавател в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“: "През 2019 г. за мен като спектакъл е трудно да видя отделно заглавие, което да е толкова доминиращо, толкова ярко, че да си кажа: "Ето това е нещо, което е постижение спрямо театралния пейзаж у нас или спрямо развитието на самия творец". Бих отличил, все пак, "Празникът" от Томас Винтерберг на Явор Гърдев в МГТ "Зад канала". Мисля, че това е един много стилен спектакъл.
Ако търсим събития, за мен събитията бяха по-скоро отбелязването на някакви годишнини. Да речем 90 години от раждането на Йордан Радичков – безспорен авторитет в българската драматургия, 30 години Театрална работилница "Сфумато". Ето тези две събития ни накараха да си дадем сметка за един траен принос в българската театрална култура."
Констатацията "Залите са пълни" сама по себе си е положителна. Но по-важният въпрос е на какво отиват хората и на какво се радват.
"Аз си спомням, че когато преди десетина години се обсъждаше този модел на финансиране на държавните театри, се говореше, че ще се въведе критерият "зрителски интерес", но отделно ще се въведат и други критерии, които досега не са въведени.
И ми се струва, че търсенето на бързия успех, а театрите са принудени да го правят в тази ситуация, ги обрича, ако не винаги на семпли постановки, то на средно добри постановки.
А по мое мнение средно доброто е добро само за статистиката. Когато говорим за постижения и за събития, не това определя художествения език и новите тенденции. Липсва рискът, липсва търсенето на неочаквани заглавия, на неочаквания решения на сцената. Иначе, да, има добри артисти, добри сценографи, отделни интересни решения... Но като цяло, когато наблюдавам европейски спектакли, това предизвиква у мен силен дисонанс, щом се върна от международен форум, да речем. Затова и преценката ми за нашите театри е по-скоро умерена." – смята проф. Йорданов.
През цялата година „Артефир“ се стреми непрекъснато да ви информира за премиерните спектакли и другите събития в театралния живот в София и в страната, както и да ви срещне отблизо с техните създатели. И тъй като краят на годината е времето за равносметки, сега ви предлагаме едно кратко обобщение на театралната 2019-а през професионалния поглед на театроведа. Проф. Йорданов е и директор на фондация „Виафест“, която организира Международния театрален фестивал „Варненско лято“, и куратор и програматор на платформата „Световен театър в София“.
В епизод 613 "Трамвай по желание" прави радиопремиера на пълнометражния документален филм "Потопът и вкаменената гора", с режисьор Еленко Касалийски и по сценарий на Маргарита Бойчева. "Потопът и вкаменената гора" е филм за уникалния в световен мащаб природен феномен Вкаменената гора, който се намира на дъното на Черно море. Това е филм за..
Книгата на Николай Аретов "Преводната белетристика от първата половина на ХІХ век. Развитие, връзки с оригиналната книжнина, проблеми на рецепцията" разглежда изчерпателно преводните творби в периода от възникването на новата българска литература до Кримската война (1854-1856). Авторът се спира върху развитието на "повествователната техника,..
Драматичният театър "Стефан Киров" - Сливен гостува в София с най-новия си спектакъл – "Боряна". Постановката по пиесата на Йордан Йовков е дело на Петър Денчев. Ролята на Боряна изпълнява актрисата Мария Манолова. "Темата за избора присъства много силно в пиесата, но тя присъства и днес - ние не си даваме сметка, че нашият избор има..
Валери Чакалов, Красимир Добрев, Красимир Карабаджаков и Стефан Божков откриха снощи обща изложба с най-новите си творби, създадени в последните години. Валери Чакалов работи в областта на графиката, живописта и неконвенционалното изкуство. Красимир Карабаджаков "притежава изключително освободено образно мислене, а експресионистичните му картини..
На 28 ноември 2025 г. Сатиричният театър "Алеко Константинов" ще представи премиерата на комедията "Примадони" от Кен Лудвиг – една от най-енергичните и забавни пиеси на съвременната американска сцена. Постановката е на режисьора Калин Сърменов, който среща зрителите с остроумния свят на Лудвиг, изпълнен с обърквания, маскировки, влюбени герои..