На 4 март преди 105 години е откриването на първата българска теснолинейка, от Радомир до Дупница. Какво е бъдещето на този вид транспорт, свързващ труднодостъпни, но много живописни места с останалата част от страната?
Ще останат ли българските теснолинейки само свидетелство на българския строителен гений, или имат сериозно планирано и подготвяно бъдеще?
Инж. Иван Гогев от Националната компания по железопътна инфраструктура коментира темата в “Нашият ден“:
“Нашата железница се разделя с междурелсието 600 мм преди доста време и остава да действа единствената теснолинейна железница в нашата мрежа Септември – Добринище. “
Кочериново – Рилски манастир
“На 31 март 1960 г. тръгва последният влак от гара “Рилски манастир“ към “Кочериново“, украсен с черни знамена. Населението по цялото Рилско корито е излязло покрай линията, за да изпрати последния влак. Вихрещият се атеизъм в онези години, 50-те, поставя под въпрос поклонничеството към Рилската света обител, което е било възможно само чрез тази теснолинейна железница. И под предлог за икономическа неефективност се стига до решението за премахване на линията през 1960 г.“
“В моите представи е възможно да се възстанови един малък участък, примерно 5 км, от теснолинейката Кочериново – Рилски манастир. От бившата гара “Рилски манастир“ надолу по склона на планината.“
Септември – Добринище
“Без съмнение линията Септември – Добринище е перла в короната на нашата железопътна мрежа. Там има изключително интересни, дори изумителни технически решения. В учебниците по световните политехники като пример за интересно проектно решение се приема трасето на линията.“

Кристиян Ваклинов, председател на гражданско сдружение “За теснолинейката“, коментира темата в “Нашият ден“. Това е сдружението, на което се дължи в голяма степен спасяването на линията Септември – Добринище.
“Ефектът от съществуването ѝ трябва да се изпита, той не би могъл да се обясни достойно с думи.“
Кочериново – Рилски манастир
“При все, че Рилския манастир привлича хиляди туристи от целия свят е голям минус за онзи регион, че тя е унищожена и то много отдавна и за нея се знае малко.“

Константин Планински, експерт по модерен жп транспорт, разказа за международните практики при теснолинейките в “Нашият ден“, базирайки се на примери от Швейцария и Германия.
Повече за употребата на теснолинейната железница в планински райони по света можете да чуете от звуковия файл.
"Не е нужно хората да са трезви или да са спрели наркотиците, за да заслужават храна, подслон и мило отношение". Такава е философията на "Розовата къща" – нископрагов център за работа с хора, зависими от наркотици и алкохол. В къщата хората получават храна, дрехи и всякаква помощ, от която се нуждаят, докато на местата, където те се събират,..
Екстремните метеорологични и климатични явления са причинили икономически загуби на активи, оценявани на 822 млрд. евро за периода 1980-2024 г. в Европейския съюз, като над 208 млрд. евро (25 %) от тях са настъпили между 2021 и 2024 г. Анализите на Европейската агенция по околна среда показват, че икономическите загуби се увеличават всяка..
На 27 ноември (четвъртък) – забравения Ден на победите, от 16.00 часа в Националния военноисторически музей на ул. "Черковна" 92 в София ще бъде открита изложбата "Войната и творците. Пътят през мрака". Тя представлява аудио-визуално пътешествие, в което войната е представена през очите на творците – художници, писатели, фотографи, които са..
През последните години навлизането на дигиталната среда в живота на децата се превърна в централен обществен въпрос. Нови изследвания очертават тревожна картина: постоянният престой в социалните мрежи и безкрайното скролване в краткосрочен план привидно намаляват тревожността, но в дългосрочен – увеличават риска от депресивни състояния. Причината е в..
На прага на 2026 година в Lege Artis коментираме бюджета и здравните политики с д-р Стойчо Кацаров, п редседател на Центъра за защита правата в здравеопазването. "Харчат се все повече пари за същото качество и достъп до услуги" , заявява д-р Кацаров. Субсидиите ще се дават на избирателен принцип, и то само на държавни и общински болници, по..