На 16 март 1932 г. година е роден големият български театрален и филмов режисьор Методи Андонов.
“Той беше човек, постоянно заслушан в един свой вътрешен глас, свои вътрешни звуци, вътрешна песен или тиха тъга. Когато говореше, обичаше да ви гледа в очите и когато ви слушаше, също така обичаше да ви гледа в очите ви. Не само своя събеседник гледаше той съсредоточено и внимателно, мисля, че всяко едно нещо гледаше право в очите, както и самият живот.“ Такъв е споменът на Йордан Радичков за Методи Андонов от Златния фонд на БНР в “Нашият ден“.

Роден е на 16 март 1932 г. в село Калище, Радомирско. През 1955 г. завършва ВИТИЗ „Кръстьо Сарафов“ в София със специалност театрална режисура, след което работи в Бургаския драматичен театър, а от 1959 г. – в Сатиричния театър в София, където са най-големите му успехи, сред които постановки на „Суматоха“ на Йордан Радичков, „Предложение. Сватба. Юбилей“ на Антон Чехов, „Чичовци“ на Иван Вазов, „Михаил Мишкоед“ на Сава Доброплодни, „Смъртта на Тарелкин“ на Александър Сухово-Кобилин, „Ревизор“ на Николай Гогол.
Методи Андонов е събитие не само в театъра, но и в киното. През 1968 г. заснема първия си филм, а през 1970 г. напуска Сатиричния театър и започва да се занимава главно с кино.
Първият му филм “Бялата стая“ с Апостол Карамитев е признат не само тук, но и зад граница. Печели голямата награда на “Златна роза“ и първа награда на Международния филмов фестивал в Делхи.
Безспорен шедьовър в неговата кариера си остава филмът – “Козият рог“ с Антон Горчев и Катя Паскалева.
Макар и много хора да казват, че той се оказва “прокобен“ за част от актьорите и създателите, филмът отново спечелва международно признание. Грабва специалната награда на журито на фестивала “Карлови вари“ през 1972 г. Катя Паскалева печели награда за женска роля на фестивала в Панама през същата година. На следващата филмът печели редица награди в Чикаго, Брюксел, Коломбо.
Неговият ученик Илия Добрев си спомня Методи Андонов като “неспокоен и непримирим“. Спомня си неговия порив към необяснимото в изкуството и свещената простота, неговата неприязън и нетърпимост към посредственото и лесно заменимото. Неговата алергичност към клишетата и догмите, неговата прозорливост и чувствителност към истински стойностното.
Умира на 12 април 1974 г. в София.
Повече можете да чуете от звуковия файл.
"Не е нужно хората да са трезви или да са спрели наркотиците, за да заслужават храна, подслон и мило отношение". Такава е философията на "Розовата къща" – нископрагов център за работа с хора, зависими от наркотици и алкохол. В къщата хората получават храна, дрехи и всякаква помощ, от която се нуждаят, докато на местата, където те се събират,..
Екстремните метеорологични и климатични явления са причинили икономически загуби на активи, оценявани на 822 млрд. евро за периода 1980-2024 г. в Европейския съюз, като над 208 млрд. евро (25 %) от тях са настъпили между 2021 и 2024 г. Анализите на Европейската агенция по околна среда показват, че икономическите загуби се увеличават всяка..
На 27 ноември (четвъртък) – забравения Ден на победите, от 16.00 часа в Националния военноисторически музей на ул. "Черковна" 92 в София ще бъде открита изложбата "Войната и творците. Пътят през мрака". Тя представлява аудио-визуално пътешествие, в което войната е представена през очите на творците – художници, писатели, фотографи, които са..
През последните години навлизането на дигиталната среда в живота на децата се превърна в централен обществен въпрос. Нови изследвания очертават тревожна картина: постоянният престой в социалните мрежи и безкрайното скролване в краткосрочен план привидно намаляват тревожността, но в дългосрочен – увеличават риска от депресивни състояния. Причината е в..
На прага на 2026 година в Lege Artis коментираме бюджета и здравните политики с д-р Стойчо Кацаров, п редседател на Центъра за защита правата в здравеопазването. "Харчат се все повече пари за същото качество и достъп до услуги" , заявява д-р Кацаров. Субсидиите ще се дават на избирателен принцип, и то само на държавни и общински болници, по..