"Сакбътът е предшественикът на цугтромбона, като той произлиза всъщност от т.нар. slide trumpet, който е първият тромпет с цугов механизъм от XIV век" – това разяснява Емил-Джордж Атанасов – единственият български изпълнител на старинния инструмент. Завършилият престижния университет за музика Guildhall в Лондон допълва, че "основната разлика между тромбона и сакбъта е в големината. Сакбътът има по-тесни тръби, камбаната му е по-малка, мундщукът е по-плитък, но най-съществената разлика е в тембъра на инструмента, който звучи доста по-меко и даже има една характеристика с въздух в звука... Сакбътът не позволява военно свирене с твърди атаки... По-скоро трябва да се подхожда вокално, защото през Средновековието и малко след това сакбътът е съпровождал човешки гласове в църквата".
Сакбътът партнира особено успешно на други духови инструменти като например корнета – но не става дума за модерния меден духов инструмент, подобен на тромпета. Въпреки сходството в името двата инструмента нямат общо с изключение на начина на звукоизвличане – чрез трептенето на устните на изпълнителя. Корнетът, използван през Средновековието, Ренесанса и Барока, наричан още "цинк", се прави от дърво, покрито с кожа, и има дълговидна форма, чашковиден наустник и пръстови дупки. Освен с корнета, сакбътът исторически се комбинира и с дървения духов инструмент крумхорн.
Как се е зародил интересът на Емил-Джордж Атанасов към исторически информираните изпълнителски практики, кога е била първата му среща със сакбъта, както и какви съвети би дал на младите си колеги, които имат желание да започнат да се занимават с ранна музика, можете да чуете този вторник (15 ноември) от 23 часа в предаването "Музика хисторика", когато ви запознаваме отблизо с този интересен инструмент. Вечерта допълват записи на Английския и Нюйорския корнет и сакбът ансамбъл и на състава His Majestys Sagbutts And Cornetts на произведения от Михаел Преториус, Хайнрих Бибер, Готфрид Райхе, Даниел Шпеер, Франческо Скарлати, Джовани Габриели, Джироламо Фрескобалди, Алфонсо Ферабоско - баща и Орландо Ди Ласо.
През 2014 година младия актьор и певец Виктор Ибришимов завършва бакалавър "Класическо пеене" в Националната музикална академия "Панчо Владигеров" в класа на доцент Велизара Караянкова. През 2015 е приет магистратура "Музикален театър" в Кралската музикална академия в Лондон. След завършването си през 2016, Виктор работи следващите три години в..
С три концерта именити музиканти почитат годишнината от раждането на Лудвиг ван Бетховен , като откриването е тази вечер в Малката базилика на Филипопол в Пловдив. Поредицата от концерти носи името "БЕТОВЕН ФЕСТ ПЛОВДИВ" и е част от културния календар на Община Пловдив , в партньорство с Академията за музикално и танцово изкуство, Института..
Гергана Костадинова ще представи новия си албум "Мечтания" в неделя, 23 ноември от 20.00 ч. в Sofia Live Club. Вратите отварят в 19.00 часа. Албумът включва 11 авторски композиции, вдъхновени от любовта, природата и българския фолклор. Водещото в албума са неравноделните размери, преплетени в джазови хармонии. започва да свири..
На 9 ноември 2025 г. от този свят си отиде една от обичаните български оперни прими, покорила световните театрални сцени от Европа до Северна и Южна Америка, с изключение на Австралия, както самата тя се шегуваше – Стефка Евстатиева. Носителка е на награди от няколко престижни певчески конкурси: от конкурса "Чайковски" в Москва (1974); от..
"Музикални контрасти" за пиано и флейта ще звучат от Мартина Табакова и Гергана Иванова в зала "България" на 25 ноември, вторник, от 19.00 часа. “Неслучайно сме нарекли програмата "Музикални контрасти", тъй като от емблематичното за романтичната музика произведение на Цезар Франк, което е емблематично и за цигулковия репертоар, а сега е направено в..