Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ива Бонева: Учителските нагласи – основна трудност за приобщаващото образование

| обновено на 15.03.24 в 09:27
Снимка: БНР

Приобщаващото образование е ключов аспект от образователната система, насочен към създаването на среда, в която всеки ученик има възможност да развива своя потенциал. Този процес не само намалява социалното неравенство, но и бори се активно срещу социалното изключване по най-различни признаци като раса, социален статус, етническа принадлежност, пол и здравословно състояние.

В рамките на Европейския стълб на социалните права се подчертава важността на достъпа до качествено и приобщаващо образование през целия живот на индивида. Това не само му предоставя необходимите умения, за да се интегрира успешно в обществото, но и го подготвя за успешни преходи на пазара на труда.

Интеграцията на приобщаващо образование в училищната среда изисква ангажираност и усилия от всички членове на училищния екип. Важно е да се подкрепят училищните специалисти, които са на първа линия и имат най-голяма нужда от подкрепата на обществото. Тук влиза в игра инициативата на Сдружение за споделено учене “Ела“, което чрез проекта си "Включени в различието изграждаме мостове" организира ежемесечни срещи за разрешаване на казуси, свързани с приобщаващото образование. Тези срещи се фокусират върху предоставянето на подкрепа и насоки на учителите, психолозите, педагогическите съветници и университетските преподаватели.

Въпреки че приобщаващото образование е важна стъпка към справянето с социалното неравенство, все още се изправяме пред редица предизвикателства. Едно от тях е преодоляването на нагласите и предразсъдъците на учителите и обществото като цяло. Необходимо е да се осъзнае, че работата с деца със затруднения не е отделна задача, а отговорност, която засяга всички.

"Едно от основните затруднения са нагласите на хората. Голяма част от учителите са по-възрастни и са израснали в система, в която образованието беше сегрегирано. Но това отдавна не е така, светът много бързо се променя. В момента почти няма класна стая, в която да няма дете със затруднение и с нужда от подкрепа. Една от най-големите трудности е преодоляването на разбирането, че работата с това дете е трудна и "не е моя работа". Всъщност това е най-големият проблем в българското образование", посочва тя.

В заключение приобщаващото образование е ключов инструмент за изграждане на толерантно общество. Преодоляването на предизвикателствата пред него изисква сътрудничество и ангажираност от всички нива на образователната система и обществото като цяло.

Чуйте разговора в звуковия файл. 


По публикацията работи: Зоя Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Елмира Нешева

За живота в Розовата къща без стигма

"Не е нужно хората да са трезви или да са спрели наркотиците, за да заслужават храна, подслон и мило отношение". Такава е философията на "Розовата къща" – нископрагов център за работа с хора, зависими от наркотици и алкохол. В къщата хората получават храна, дрехи и всякаква помощ, от която се нуждаят, докато на местата, където те се събират,..

публикувано на 27.11.25 в 13:25

На България са нужни спешни мерки в климатичната адаптация

Екстремните метеорологични и климатични явления са причинили икономически загуби на активи, оценявани на 822 млрд. евро за периода 1980-2024 г. в Европейския съюз, като над 208 млрд. евро (25 %) от тях са настъпили между 2021 и 2024 г. Анализите на Европейската агенция по околна среда показват, че икономическите загуби се увеличават всяка..

публикувано на 27.11.25 в 09:38
Покана за изложбата

Новата експозиция в НВИМ показва войната през гледната точка на творците

На 27 ноември (четвъртък) – забравения Ден на победите, от 16.00 часа в Националния военноисторически музей на ул. "Черковна" 92 в София ще бъде открита изложбата "Войната и творците. Пътят през мрака". Тя представлява аудио-визуално пътешествие, в което войната е представена през очите на творците – художници, писатели, фотографи, които са..

публикувано на 27.11.25 в 08:21

Социалните мрежи и децата: нуждата от регулация според д-р Кайрякова

През последните години навлизането на дигиталната среда в живота на децата се превърна в централен обществен въпрос. Нови изследвания очертават тревожна картина: постоянният престой в социалните мрежи и безкрайното скролване в краткосрочен план привидно намаляват тревожността, но в дългосрочен – увеличават риска от депресивни състояния. Причината е в..

обновено на 26.11.25 в 14:12

Адв. д-р Мария Петрова: Няма риск решение за ТЕЛК, което е влязло в сила, да бъде обжалвано

На прага на 2026 година в Lege Artis коментираме бюджета и здравните политики с д-р Стойчо Кацаров, п редседател на Центъра за защита правата в здравеопазването. "Харчат се все повече пари за същото качество и достъп до услуги" , заявява д-р Кацаров.  Субсидиите ще се дават на избирателен принцип, и то само на държавни и общински болници, по..

публикувано на 26.11.25 в 11:43