4
Кукленият театър – това магнетично и много старо изкуство, което ти позволява да управляваш пространството и да рисуваш картини в него, да вдъхваш живот на неживата материя и да създаваш нови светове, всъщност много наподобява истинския живот и взаимоотношенията, които изграждаме в него.
В това ни убеждава една много интересна книга – изследване на доцент Мирослав Цветанов "Анатомия на куклата Материя и дух". Мирослав Цветанов е актьор, сценограф и учен – доктор по технология на кукления театър и доцент в Националната академия за театрално и филмово изкуство "Кръстьо Сарафов". Книгата му започва с описание на древното източно изкуство на водния театър, което след 2014 г. той, заедно с екипа си, успяват да интегрират и трайно да го установят и развият в България и Европа.
"Водата като сцена дава много на едно театрално представление. Водата е много красива като площ. Няма човек, който да не се е възхитил на която и да е естествена водна повърхност, независимо дали е малка рекичка, море или океан. Водата е особен флуид – тя е красива сама по себе си, тя отразява светлина, тя може да създаде водно огледало, което прави невероятни ефекти, но този флуид е и много необичаен, защото е много плътен" – това разказва доц. Цветанов в предаването "Какво се случва". "Трябва много добре да познаваш особеностите на тази стихия, за да можеш да правиш кукли, предназначени да играят върху нея". Освен знанието за водния куклен театър авторът разказва в книгата и за собствените си открития и най-новите му технологични разработки, свързани с това древно изкуство.
Втората глава на "Анатомия на куклата Материя и дух" започва така: "Ако за кратко забравим всичко, което знаем за законите как се прави съвременен куклен театър, ще остане само едно – куклата. Само присъствието ѝ те кара да фантазираш, събужда желанието да играеш, дори и когато само гледаш как друг играе с нея. Тя те прави съпричастен. Това е самото средство на кукления театър. Достатъчно е да се досетим, че театралната кукла всъщност е предварително създадено произведение на изкуството, изведено на сцената – и веднага ще видим този особен вид театър в нова светлина."
За куклата като произведение на изкуството и за особения вид театър, за който тя е основен инструмент – чуйте разговора на Милена Лекова с доц. Мирослав Цветанов.
Снимки: Петър Петров
В епизод 613 "Трамвай по желание" прави радиопремиера на пълнометражния документален филм "Потопът и вкаменената гора", с режисьор Еленко Касалийски и по сценарий на Маргарита Бойчева. "Потопът и вкаменената гора" е филм за уникалния в световен мащаб природен феномен Вкаменената гора, който се намира на дъното на Черно море. Това е филм за..
Книгата на Николай Аретов "Преводната белетристика от първата половина на ХІХ век. Развитие, връзки с оригиналната книжнина, проблеми на рецепцията" разглежда изчерпателно преводните творби в периода от възникването на новата българска литература до Кримската война (1854-1856). Авторът се спира върху развитието на "повествователната техника,..
Драматичният театър "Стефан Киров" - Сливен гостува в София с най-новия си спектакъл – "Боряна". Постановката по пиесата на Йордан Йовков е дело на Петър Денчев. Ролята на Боряна изпълнява актрисата Мария Манолова. "Темата за избора присъства много силно в пиесата, но тя присъства и днес - ние не си даваме сметка, че нашият избор има..
Валери Чакалов, Красимир Добрев, Красимир Карабаджаков и Стефан Божков откриха снощи обща изложба с най-новите си творби, създадени в последните години. Валери Чакалов работи в областта на графиката, живописта и неконвенционалното изкуство. Красимир Карабаджаков "притежава изключително освободено образно мислене, а експресионистичните му картини..
На 28 ноември 2025 г. Сатиричният театър "Алеко Константинов" ще представи премиерата на комедията "Примадони" от Кен Лудвиг – една от най-енергичните и забавни пиеси на съвременната американска сцена. Постановката е на режисьора Калин Сърменов, който среща зрителите с остроумния свят на Лудвиг, изпълнен с обърквания, маскировки, влюбени герои..