Култура на протеста коментираме в "Terra Култура" заедно с политолога и изследовател Ивайло Динев, който се включва в предаването директно от Берлин.
Съвсем скоро по време на Международната конференция за синдикатите и социалните движения във Флоренция Динев представи сравнителен анализ на протести на работници в Белгия, България, Италия, Гърция и Румъния.
Протестът, като колективно действие, се изразява в разлики между държавите заради дългосрочни културни практики и краткосрочни изменения, обръща внимание изследователят.
За първи път в българска медия Динев представя резултатите от сравнителния анализ на протестните практики основно в пет европейски държави.
Двугодишното изследване е разгледало работническите протести и ролята на синдикатите в широк европейски контекст в периода след пандемията. Когато падат рестрикциите за събиране на тълпи на едно място поради здравен риск, в Европа започва ръст на протестите. Като основни причини за това Динев откроява ориентацията на държавните бюджети, инфлацията и икономическия натиск.
Основната разлика при осъществяването на протести в Източна Европа е липсата на подкрепа за синдикатите от страна на различни граждански организации. За разлика от България и Румъния, в Италия и Гърция има силни социални движения, които подкрепят работническите синдикати по време на стачка и протест, изтъква Динев.
Това, което виждаме в България и в други бивши социалистически държави, се дължи на няколко исторически и културни фактора, обяснява изследователят. След края на 90-те, когато е имало няколко радикални стачки с участието на студенти, на граждански организации, на синдикати, са се появили различни течения. Синдикатите са се насочили към икономическите протести, докато гражданските организации в цяла Източна Европа са припознали борбите, свързани с намаляването на корупцията, силата на закона, демокрацията – две доста различни посоки на колективни действия.
Като пример за организиране на масов протест, който създава почва за промяна, Динев посочва студентското недоволство в Сърбия, обхванало над 200 населени места. Организаторите на протеста заедно с граждански организации са обикаляли из страната, подкрепяли са протести на пенсионери, на индустриални работници, разказва гостът.
Чрез проява на солидарност между различните недоволни групи е възможно един протест да доведе до коренна промяна, по думите на Динев.
Чуйте повече по темата в звуковия файл:
В епизод 613 "Трамвай по желание" прави радиопремиера на пълнометражния документален филм "Потопът и вкаменената гора", с режисьор Еленко Касалийски и по сценарий на Маргарита Бойчева. "Потопът и вкаменената гора" е филм за уникалния в световен мащаб природен феномен Вкаменената гора, който се намира на дъното на Черно море. Това е филм за..
Книгата на Николай Аретов "Преводната белетристика от първата половина на ХІХ век. Развитие, връзки с оригиналната книжнина, проблеми на рецепцията" разглежда изчерпателно преводните творби в периода от възникването на новата българска литература до Кримската война (1854-1856). Авторът се спира върху развитието на "повествователната техника,..
Драматичният театър "Стефан Киров" - Сливен гостува в София с най-новия си спектакъл – "Боряна". Постановката по пиесата на Йордан Йовков е дело на Петър Денчев. Ролята на Боряна изпълнява актрисата Мария Манолова. "Темата за избора присъства много силно в пиесата, но тя присъства и днес - ние не си даваме сметка, че нашият избор има..
Валери Чакалов, Красимир Добрев, Красимир Карабаджаков и Стефан Божков откриха снощи обща изложба с най-новите си творби, създадени в последните години. Валери Чакалов работи в областта на графиката, живописта и неконвенционалното изкуство. Красимир Карабаджаков "притежава изключително освободено образно мислене, а експресионистичните му картини..
На 28 ноември 2025 г. Сатиричният театър "Алеко Константинов" ще представи премиерата на комедията "Примадони" от Кен Лудвиг – една от най-енергичните и забавни пиеси на съвременната американска сцена. Постановката е на режисьора Калин Сърменов, който среща зрителите с остроумния свят на Лудвиг, изпълнен с обърквания, маскировки, влюбени герои..