Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Училищен психолог: Децата се нуждаят от конфликти

Борислава Зашева
Снимка: личен архив

Борислава Зашева е училищна психоложка и семейна терапевтка. В рубриката "Всичко за образованието" тя коментира причините за възникване на конфликти в детска и училищна среда, често погрешната реакция на възрастните и споделя опит и препоръки за действията и поведението им при подобни ситуации.

"Конфликтът е среща на различия, среща на различни гледни точки, това е място, в което има необходимост да се уточнят границите и нуждите на хората като цяло – деца или възрастни… Конфликтите може да бъдат решени конструктивно, може да бъдат решени и по негативен начин… агресивни прояви, насилствени прояви. И когато децата нямат умения да се справят с конфликтите, тогава те започват с тези деструктивни прояви…", казва специалистката.

Тъкмо неразбирането за причините, довели до сблъсък между децата и тийнейджърите, стигащ понякога до по-крайни прояви, е причина възрастните да не реагират по подходящ и резултатен начин.  Рязкото прекъсване на спора, търсенето на "виновен", наказанието не оставя възможност за конструктивно решаване на конфликтите.

Опитът на психолога със семейства и в училище показва, че има начини конфликтите да бъдат "отработени" без страните в тях да се почувстват унизени, уязвени или неразбрани. Нещо повече, когато това се случва още в детска възраст, самите деца усвояват поведение и стъпки за преминаване през конфликтните ситуации, които са неизбежни в живота на всеки от нас. Това им помага да установяват здрави връзки и да общуват успешно.

Борислава Зашева споделя интересна училищна практика за медиация при конфликтни ситуации, в която са включени самите ученици. За съжаление учителите в момента са претоварени от водене на излишна документация, изпълняване на нормативи, обемист и тежък материал за преподаване, което не им оставя време и енергия за спокойна и разумна работа за предотвратяване и преодоляване на конфликти. Тези, които обаче намират начин да го правят, виждат, че усилието си струва, казва психоложката.

Санкциите, които изглежда са "решението", което се предлага от МОН и учителските синдикати за справяне с неприемливи прояви на учениците, няма да помогнат на децата да се справят по-добре с конфликтите и да бъдат по-добри хора, убедена е специалистката. Според нея санкцията е краен вариант и по-скоро сигнал към родителите, че има проблем с детето им.

Чуйте интервюто в звуковия файл.

Снимка – личен архив
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Доц. Христина Дейкова

Зараза, поразия, образование, образувание…

Преди няколко години един талантлив наш актьор с ярки комедийни изяви беше пуснал в интернет пространството видеоклип с псевдореклама за "Ороци по български език само за 5 лева" – "ороци" с начално "о" – точно така пишеше в обявата. Най-интересен беше отзвукът от тази правописна шега – имаше хора, които наистина повярваха, че това е реална..

публикувано на 26.11.25 в 16:45
Проф. Анна Чолева

Проект ще проучва родовите имена на българите

Откакто е установена след Освобождението, официалната именна система у нас съдържа три елемента – лично, бащино и фамилно име. Паралелно с тях и много отдавна обаче картината на българските имена съдържа още едно специфично име – родовото. Една инициатива на учените от Секцията по ономастика на ИБЕ си поставя задачата да изследва българските родови..

публикувано на 21.11.25 в 12:15

Безплатен курс по български език в Тимишоара

Курсът се открива в Западния университет на гр. Тимишоара, Румъния. Предназначен е за всички желаещи за се запознаят с езика ни, но най-вече за банатските българи, които живеят в града и окръга. Чудесната новина споделя д-р Светлана Караджова, която ще води заниманията. Това е много добър жест от страна на университета, а интересът е голям,..

публикувано на 19.11.25 в 19:31
Д-р Евелина Варджийска и Теодора Тодорова

Философията като училище за свобода и празник на духа

Световният ден на философията се отбелязва от 2002 г. по инициатива на ЮНЕСКО всеки трети четвъртък от месец ноември, тази година – на 20 ноември. Това е поводът Философският факултет и специалност "Философия" на Софийския университет и Сдружението на университетските преподаватели по философия да организират от 10 до 21 ноември поредица от прояви –..

публикувано на 19.11.25 в 14:35

Повече психолози в училище решават ли проблема с агресията

Поредната стъпка, която МОН предприема, за да се справи с агресията сред учениците, е увеличаване на броя на училищните психолози и педагогически съветници. Дали обаче това само по себе си ще реши проблема без да се осмисли, регламентира и гарантира автентичното включване на училищните психолози в дейността на училищата и без да се реформира самото..

публикувано на 14.11.25 в 16:05