Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Транспортният проект на Пловдив ще бъде факт на 1-ви април

| обновено на 08.01.16 в 16:41
Златин Велев - ресорен заместник-кмет "Транспорт" в Община Пловдив

За пътищата на един град, пътуващ към своя европейски образ, препятствията по улиците на Пловдив и сбъднатите очаквания на гражданите - интервю с заместник - кмета "Транспорт" Златин Велев. 

Р. П.: Кажете комфортно ли се чувствате на тази позиция?

Златин Велев: Чувствам се много натоварен в началото на годината, защото има много неща, които трябва да се свършат в кратък срок. Пловдивчани и хората очакват транспортния проект да заработи, да се усети облекчението по светофарите и трафика на града и това е работата, която върша от първия ден.

Р. П.: Тъй като казахте изключително натоварена работа и започваме именно от светофарите, защото вчера получихме сигнали за доста затруднено придвижване в района на Сточна гара. Кажете на какъв етап е синхронизирането на новите „умни” светофари в съответствие със системата за управление, която трябва да влезе малко по-късно.

З. В.: Светофарите са на краен етап на завършване. В момента се правят настройки, пускат се трафик детекторите, които да следят трафика и да променят времената на съответните сигнали на светофари и очакване всеки момент да заработи, до няколко дни, видеонаблюдението, за да може да заработи центъра за управление. Специално вчерашният случай на Сточна гара беше един закъсал автобус, който затрудни трафика и организацията за неговото извеждане от кръстовището до Пловдивския университет отне около два часа. Ако работи центърът, ако го има видеонаблюдението, ако се следи трафика ще може да се реагира много по-бързо.

Р. П.: Тъй като тези устройства – тип камера, които преброяват колите и подават информация в контролера или в мини компютъра всъщност не е нова за страната, доколкото аз съм започната тя отдавна работи в столицата, може ли да се каже, че действително това ще улесни движението на транспорта по градските улици и дали то ще бъде достатъчно в услуга и на гражданите, и на пешеходците, а не само на тези, които ползват автобусите и пътуват с коли в Пловдив?

З. В.: Системата основното, което ще гарантира е сигурност. За подобряване на трафика очакванията са между 10 и 20 % са заложени в изисктванията към фирмите, които ще проектират, но най-вече говорим за безопасност. Масово в Пловдив се влизаше в кръстовища на жълт и червен сигнал, защото това беше единствената възможност да се извърши ляв завой. Хората свикнаха с това е наблюдаваме колко много катастрофи стават. И вчера на една ненатоварена в момента, когато е станала катастрофата, улица „Македония” и „Скопие” пак стават катастрофи, хората просто са свикнали да влизат на жълто, на червено и стават непрекъснато такива катастрофи.

Новата организация трябва да накара хората да знаят, че влизат в кръстовището само, когато имат зелен сигнал – осигурена им е лента и време за извършване на левия завой, осигурено е време за преминаване на велосипедистите, осигурено е време за преминаване на пешеходците, така че най-добрите резултати, които очакваме от системата е да постигне намаляване на пътно-транспортните произшествия, които се случват в кръстовища.


Р. П.: Да, става въпрос за една доста голяма инвестиция, която е иновативна – 42 кръстовища, 8 пешеходни пътеки с трафик детектори, но тъй като стана въпрос за левите завои точно в тази връзка отново имаме запитване от наши слушатели вчера, доколко удачно е да има заграждения пред „Лайпциг” на бул. „Руски” – точно при осъществяването на левия завой?

З. В.: Това е организация, която е свързана в момента с ремонта на „Васил Априлов”. Организацията е направена така, за да не се блокира и бул. „Руски” – имаме един затворен булевард „Васил Априлов” заради ремонта, левите завои, които се правеха там  причат на нормалното придвижване по направлението юг – север по бул. „Руски”. Ако нарушим и там придвижването просто ще блокираме тази част от града.

Р. П.: Кажете, г-н Велев, докъде стигнахте с осъществяването на нови транспортен проект преди той да заработи от началото на април, както очакваме това да се случи. Трябва много сериозна подготовка, в много посоки да бъде извършена и една от тях е  всичките автобуси, които сега се движат по улиците на Пловдив, е да бъдат оборудвани с валидатори, автомати за продажба на хартиени билети, но това ли е най-важното?

З. В.: Разбира се, това не е най-важното, но трябва да се случи и то в най-кратко срокове. Трябва да бъдат монтирани електронни табла на 354 спирки, които ще показват разписанието, времето, оставащо до пристигането на автобус, трябва да бъдат монтирани и валидатори и автомати за продажбата на билети във всички 285 автобуса, доставени са и ще бъдат  монтирани и автоматите за продажбата на билети и карти, които са 41 броя и ще бъдат разположени на спирки и 50 бр. в учреждения, ДКЦ и други общински учреждения.

Р. П.: Затова обаче предстои да извършите  и доста сериозна работа за информиране на пловдивчани. В тази посока вие предвиждате ли нещо? Имам предвид, че пловдивчани трябва да бъдат обучени да ползват системата на градския транспорт, която вече е в съответствие с европейските норми – една цел, която вие си поставихте още в момента на назначаването ви на тази позиция – Пловдив бъде европейски град и със своя транспорт.

З. В.: Да, поставили сме си тази цел и се надяваме Пловдив да е наистина първият град в България, който ще има европейски транспорт и електронна система за таксуване. Досега са правени опити и в други градове, но цялостна система Пловдив ще бъде първият град в България, който ще изградим.

Р. П.: Г-н Велев, кажете докъде стигнахте с получаването на акт 16 за новите вело алеи – 48 км, а дори и повече, както каза кметът на Пловдив?

З. В.: 48 км са изградени по проекта, а всеки нов булевард, който се изгражда в Пловдив ще бъде проектиран с вело алеи, нака че вело алеите с всеки основен ремонт на булевард, с всяко изграждане на нов булевард ще растат като километри. Те са изпълнени на 100 %, акт 16 е въпрос на свикване на комисия, която да ги приеме, така че при тях изграждането е извършено на 100 %.

Р. П.: Имате ли съзнание, че сте направили достатъчно, за да се гарантира безопасността на пешеходците? И в този смисъл не трябваше ли да има и разделителни колчета от мястото, където се движат пешеходците на тротоара, от това за вело алеите, предназначени за велосипедисти?

З. В.: Е, няма как да разделим с ограда и тротоарите. Ширината навсякъде е съобразена да е достатъчна за придвижването и на велосипедисти, и на пешеходци. Колчетата по никакъв начин няма да помагат, най-много могат да предизвикат някакво падане на велосипедист, което да затрудни още повече придвижването и да доведе до негово нараняване. Мрежата мислим, че е добре изградена сега. Тук не говорим за състезателни писти – по тези вело алеи хората ще се придвижват и пеша, и с велосипедите с нормална скорост, това не е скоростна писта, по която да се развиват високи скорости, така че мислим, че е безопасно навсякъде. Всички предписания, които бяха направени за защита най-вече на велосипедистите, където са в близост до пътното платно се сложиха преградни заграждения ако случайно се подхлъзне и падне да не може да падне върху пътното платно, така че вело алеите са добри. Остава да се научат и шофьорите, най-вече на кръстовищата, да дават предимство, да оставят велосипедистите и пешеходците да преминават и да се грижат за тяхната безопасност. 

Цялото интервю може да чуете в звуковия файл. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Човешкият фактор убива на пътя

След серията тежки катастрофи в Пловдив през последните дни – сред които и трагичният инцидент на Околовръстното шосе, отнел живота на майка, баща и едното им дете – темата за пътната безопасност отново излезе на преден план. За причините и решенията e разговарът с осемкратния рали шампион на България и основател на Академията за безопасно шофиране..

публикувано на 27.11.25 в 16:20
Пламен Димитров, председател на Дружеството на психолозите в България.

Вербалната агресия в парламента взриви улицата

Могат ли протестите да променят ситуацията в държавата? Въпросът идва след снощното бурното недоволство в София и днешния отзвук за преработка на проектобюдежета. А отговорите са някъде между силата на обществото и слабостите на политиците.  Според психолога Пламен Димитров, когато говорим за сила и слабост, неизбежно се поражда конфликт. А..

публикувано на 27.11.25 в 16:05
Еньо Енев

Ресторантьори предупреждават за фалити догодина

На ресторант ще ни е по-скъпо през следващата година , прогнозира регионалният представител на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) за Пловдив Еньо Енев. По думите му секторът се присъединява към общото недоволство срещу проектобюджета за 2026 г., който според бранша не е приемлив.  Енев подчерта, че за разлика от..

публикувано на 27.11.25 в 11:18

Няма икономически разум в предложението за бюджета

Професор Митко Димитров от Института за икономически изследвания на БАН анализира рисковете, свързани с новия държавен бюджет.  Според него, ако бъде приет, България ще навлезе навлиза в опасна дългова спирала с очаквано увеличение на съотношението на дълга към БВП над 36%.  Той критикува факта, че увеличението на разходите се финансира чрез нови заеми..

публикувано на 27.11.25 в 11:11

НЗОК трябва да плаща медицинска дейност, а не заплати

В отворено писмо Българската болнична асоциация (ББА) и Националното сдружение на частните болници заявиха, че категорично не са съгласни с предложените в проекта за бюджет на НЗОК за 2026 г. промени. Според тях механизмът за финансиране на заплатите на лекари и специалисти по здравни грижи чрез държавни трансфери през Касата е неправилен...

публикувано на 27.11.25 в 11:03