Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Местните хора искат обходен на свлачището край Тикале път

| обновено на 12.03.18 в 15:13

В писмо до премиера, омбудсмана и всички държавни институции кметове на 11 смолянски села блокирани от най-голямото срутище в страната на главния път Смолян – Мадан, настояват за предприемане на спеши мерки. 

Дни наред хората от планинските села слизат и на собствен риск преминават свлачището, въпреки забраната за преминаване. Алтернативният път е повече от 50 км., за да стигнат до работните си места.

Срутището, освен че откъсна пътя, засегна и други и електро и ВиК - комуникации. Кметът на село Търън Явор Говедаров  и 10 управници на села настояват в рамките на следващите 4- 5 дни да се направи обходен път от Тикълско дере до Влахово, който е с дължина 900 метра, да се изясни произходът на свлачищата и обезопасена инфраструктурата на ВиК и ЕВН. 

Има нарушено медицинско обслужване в селата, алармират кметовете. 

Пътят е затворен, но хората на собствен риск преминават пеш, но казват, че нямат друга възможност. Заместник - областният управител Андриян Петров извозваше днес хората със собствения си автомобил. Той обеща, че след като стане ясен проекта на АПИ ще бъде осигурен транспорт за преминаването на свлачището от двете страни. 

С РИО ще бъде уточнено как ще бъдат извозвани децата за училище. 

Днес в АПИ ще се проведе съвещание с всички водещи специалисти за да  бъдат обсъдени мерки за справяне с проблема, предизвикан от свлачището по пътя Смолян -  Мадан.  Ще се ангажират водещи екипи за обследване и проучване, за да не се допусне прекъсване на електрическата и ВиК инфраструктурата до населените места. Предвижда се вариант за изграждане на алтернативен път през Орешец - Влахово. 

Планиниските трасета са и чарът, и бедата на нашите пътища, каза в коментар за кризисната ситуация доц. д-р. Ивайло Иванов - инженер, геолог, зам.- декан на Факултет по транспортно строителство в Университета по архитектура, строителство и геодезия.

Проблемът е в поддръжката на тези пътища, смята експертът. Те са разчетени  преди години, когато са строени, но оттогава природата работи и те стават проблемни.

Свлачищните райони са описани, но не навсякъде могат да се отделят средства за постоянно наблюдение и за превантивни мерки. Основната организация, която има отговорност към подобни пътища са предприятията „Геозащита“. Цялата информация е при тях, но те пък страдат от недостиг на хора и на средства за ефективна работа.

Доц. Иванов обясни, че сега срутището първо трябва да се разчисти, алпинисти да свалят опасните скални късове и да се реши как да се направи укрепване.

А ако се прецени, че средствата са непосилно много и при това няма да гарантират сигурност - то тогава се търси нов път.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Човешкият фактор убива на пътя

След серията тежки катастрофи в Пловдив през последните дни – сред които и трагичният инцидент на Околовръстното шосе, отнел живота на майка, баща и едното им дете – темата за пътната безопасност отново излезе на преден план. За причините и решенията e разговарът с осемкратния рали шампион на България и основател на Академията за безопасно шофиране..

публикувано на 27.11.25 в 16:20
Пламен Димитров, председател на Дружеството на психолозите в България.

Вербалната агресия в парламента взриви улицата

Могат ли протестите да променят ситуацията в държавата? Въпросът идва след снощното бурното недоволство в София и днешния отзвук за преработка на проектобюдежета. А отговорите са някъде между силата на обществото и слабостите на политиците.  Според психолога Пламен Димитров, когато говорим за сила и слабост, неизбежно се поражда конфликт. А..

публикувано на 27.11.25 в 16:05
Еньо Енев

Ресторантьори предупреждават за фалити догодина

На ресторант ще ни е по-скъпо през следващата година , прогнозира регионалният представител на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) за Пловдив Еньо Енев. По думите му секторът се присъединява към общото недоволство срещу проектобюджета за 2026 г., който според бранша не е приемлив.  Енев подчерта, че за разлика от..

публикувано на 27.11.25 в 11:18

Няма икономически разум в предложението за бюджета

Професор Митко Димитров от Института за икономически изследвания на БАН анализира рисковете, свързани с новия държавен бюджет.  Според него, ако бъде приет, България ще навлезе навлиза в опасна дългова спирала с очаквано увеличение на съотношението на дълга към БВП над 36%.  Той критикува факта, че увеличението на разходите се финансира чрез нови заеми..

публикувано на 27.11.25 в 11:11

НЗОК трябва да плаща медицинска дейност, а не заплати

В отворено писмо Българската болнична асоциация (ББА) и Националното сдружение на частните болници заявиха, че категорично не са съгласни с предложените в проекта за бюджет на НЗОК за 2026 г. промени. Според тях механизмът за финансиране на заплатите на лекари и специалисти по здравни грижи чрез държавни трансфери през Касата е неправилен...

публикувано на 27.11.25 в 11:03