Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

По корупционната магистрала се движат партиите на статуквото

Тома Белев
Снимка: БГНЕС

Корупционна магистрала и бърза "зелена" писта за големи инвестиционни проекти, които ще се оценяват в двойно по-кратки срокове или ще се приемат чрез мълчаливо съгласие. Целта – да се улеснят фирми от партийните обръчи в усвояването на средства. Това е едната гледна точка към определяните като скандални промени в Закона за насърчаване на инвестициите, с които се преобръща Законът за околната среда по отношение на екологичните оценки и оценките за въздействие върху околната среда. Според другата гледна точка – на авторите на законовите промени, те слагат край на т. нар.  екологичен рекет върху обектите от национално значение.  

Според екологичния експерт Тома Белев, бивш зам.-министър на околната среда и водите и съпредседател на "Зелено движение" депутатите от ДПС и ГЕРБ са внесли тези промени, нарушавайки правилника на Народното събрание. По думите му по тях няма становища на ресорните министерства. 

Той посъветва вносителите, които твърдят, че по тези закони имало някакъв "зелен рекет", да отворят отчетите на съдебната система и да видят, че Законът за опазване на околната среда Законът за биологичното разнообразие, които се използват за оценки, даже не са посочени поименно в 30-те закона, по които има най-много дела. 

"Те твърдят, че национални обекти са обжалвани, всъщност е точно обратното. Например магистрала Люлин, която се срути и която беше построена и открита през 2011 година, всъщност е обжалвана и виждаме какво се случи. Там все още не е завършено отчуждителното производство, строителството е некачествено и нашите магистрали започват да издържат 10-11 години. Всъщност опитът на гражданите да защитят собствените си данъци, защото за това става дума, опитът да не позволи гражданите да се ограбва държавното имущество, защото това беше най-скандалното в целия законопроект как без търг и конкурс един инвеститор се появява в едно държавно горско стопанство и казва "искам да купя 5000 декара от вашите гори на цени, които са по данъчна оценка, които са по 10-11 пъти по-ниски от реалните пазарни цени" и накрая да ги изсече и да построи една фотоволтаична централа, това бяха опасностите и те все още съществуват, защото Народното събрание не е приело ветото на президента", коментира Белев. И допълни: 

"Идеята, че държавата трябва да има особени права, различни от тези на гражданите или бизнеса, тя сама по себе си е перверзна. Защото всъщност гражданите създаваме държавата и ако говорим за права, като граждани ние трябва да имаме най-много права". 

Според Тома Белев това явно не се харесва на две политическите сили, които са "залепени" за всички големи обществените поръчки и са силно заинтересовани те да могат да се случват, за да могат да се взимат комисионните. 

"Това е цялата идея. Имаме някои хора, които просто са абонирани за всяка обществена поръчка в строителството, а те със сигурност са свързани и с ГЕРБ и с ДПС", подчерта екологичният експерт.

По думите му това се прави, докато може и има едно временно правителство, което е доста близко до ГЕРБ и ДПС, да могат да бъдат ограбени държавните имоти на големите предприятия, на големите държавни гори за жълти стотинки. Защото действително няма законово основание, на което едно предприятие да откаже да продаде един имот. 

Според Белев тезата на вносителите на тези промени в законите, че те са заради умишленото блокиране на големи проекти от екоорганизации, е нереална.  

"Това се  прави, за да може да се гарантира в кратък срок, докато действа едно служебно правителство, да се сключи договор и да се получат комисионните. Това е цялата схема, да се получат комисионните", подчерта Тома Белев.

Според него по корупционната магистрала се движат т.нар. партии на статуквото. "Ние видяхме какво се случи с първата магистрала, построена от ГЕРБ магистрала "Люлин". Тя се случи и е в ужасно състояние. Всеки знае какво е състоянието на "Тракия" и "Марица". Това е целта. Те искат да продължат с практиката да получават комисионни от строителството", категоричен бе екоекспертът

Чуйте още в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Човешкият фактор убива на пътя

След серията тежки катастрофи в Пловдив през последните дни – сред които и трагичният инцидент на Околовръстното шосе, отнел живота на майка, баща и едното им дете – темата за пътната безопасност отново излезе на преден план. За причините и решенията e разговарът с осемкратния рали шампион на България и основател на Академията за безопасно шофиране..

публикувано на 27.11.25 в 16:20
Пламен Димитров, председател на Дружеството на психолозите в България.

Вербалната агресия в парламента взриви улицата

Могат ли протестите да променят ситуацията в държавата? Въпросът идва след снощното бурното недоволство в София и днешния отзвук за преработка на проектобюдежета. А отговорите са някъде между силата на обществото и слабостите на политиците.  Според психолога Пламен Димитров, когато говорим за сила и слабост, неизбежно се поражда конфликт. А..

публикувано на 27.11.25 в 16:05
Еньо Енев

Ресторантьори предупреждават за фалити догодина

На ресторант ще ни е по-скъпо през следващата година , прогнозира регионалният представител на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) за Пловдив Еньо Енев. По думите му секторът се присъединява към общото недоволство срещу проектобюджета за 2026 г., който според бранша не е приемлив.  Енев подчерта, че за разлика от..

публикувано на 27.11.25 в 11:18

Няма икономически разум в предложението за бюджета

Професор Митко Димитров от Института за икономически изследвания на БАН анализира рисковете, свързани с новия държавен бюджет.  Според него, ако бъде приет, България ще навлезе навлиза в опасна дългова спирала с очаквано увеличение на съотношението на дълга към БВП над 36%.  Той критикува факта, че увеличението на разходите се финансира чрез нови заеми..

публикувано на 27.11.25 в 11:11

НЗОК трябва да плаща медицинска дейност, а не заплати

В отворено писмо Българската болнична асоциация (ББА) и Националното сдружение на частните болници заявиха, че категорично не са съгласни с предложените в проекта за бюджет на НЗОК за 2026 г. промени. Според тях механизмът за финансиране на заплатите на лекари и специалисти по здравни грижи чрез държавни трансфери през Касата е неправилен...

публикувано на 27.11.25 в 11:03