Това заяви пред БНР Нонка Манчева, майка на дете с тази диагноза. Тя е инициатор за създаването на центъра за поведенческа и комплексна терапия в Стрелча.
В България има около 140 хиляди души с аутизъм. За тях са предвидени 140 дневни центъра в цялата страна. Разпределението им обаче е неравномерно. Най-много са в София-град.
Владислава Цолова е преминала по трудния път по създаване на центрове за поведенческа и комплексна терапия вече няколко пъти. Тя е родител на дете с аутизъм, което е на 25 години.
"Започнах битка. Събрахме се с други родители, с публични личности, със специалисти в световен мащаб".
Напуска работата си като банкер и се отдава на каузата.
През 2015 година откриват първия център. Той е в квартал "Горубляне".
"Вече десет години поддържаме качеството на терапиите вътре".
Тя обясни в предаването "Преди всички" какви са стъпките, по които се преминава:
"Общините ни дават стари съборетини. За първи път се случва да дадат ремонтирана сграда, както в Стрелча. Само с дарения се ремонтират и обзавеждат. След това се изпълват със съдържание, със специалисти, които продължават да се обучават.
Когато направим една година, общината може да ни приеме като равностоен партньор".
Манчева разказа, че в Панагюрище има център за лица с увреждания, но не е специализиран за такива, които са от аутистичния спектър.
"Има такава услуга, но не е ефективна. Децата ни не искат да я посещават. Стоят си вкъщи. Борбата беше да променим тези неща, услугата да е за тях. Те нямат социален живот, затворени са по къщите.
Искам да благодаря на господин Павлов, кмет на община Стрелча. Той видя нашата болка и откликна".
Предоставя им сградата на бившата поликлиника, на която е направен основен ремонт.
"Само трябва да я обзаведем. Ще се намерят специалисти. Но ще трябва да им се даде високо възнаграждение, което сами трябва да финансираме на този етап. Ще търсим млади хора, които да обучим в поведенческа терапия".
Подкрепящата среда в училище трябва да включва ресурсен учител, психолог и логопед, обясни още Цолова.
"Това не се случва, защото изисква ресурс. Децата с аутизъм са нежелани в училище до момента. Всички са насочвани към индивидуална форма. Сегрегацията продължава да съществува. При децата и младежите с аутизъм особеното са проблемите с поведението. Оставането им вкъщи провокира агресия и автоагресия и това променя живота на цялото семейство".
Цялото интервю може да чуете в звуковия файл.