Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Образци на българската музикална култура

Георги Златев-Черкин – "Синеоката"

Георги Златев-Черкин (1905-1977)
Снимка: архив БТА

Още през 20-те години на ХХ век съвсем младият български композитор Георги Златев-Черкин е наречен от музикални критици във Виена "българският Шуберт". Талантливият творец е известен с камерни произведения като Клавирно трио, "Пасторал" за флейта и пиано и невероятно популярната "Севдана" за цигулка и пиано, но е автор и на оперети, кантати, хорова музика и около 50 солови песни по текстове на големи български поети: Цанко Церковски, Димчо Дебелянов, Гео Милев, Христо Смирненски, Елисавета Багряна, Блага Димитрова. 

Един от най-авторитетните ни музиканти, заемал важни постове като ректор на Българската държавна консерватория и декан на Вокалния факултет, Златев-Черкин остава в историята на оперното ни изкуство с факта, че е бил изключителен вокален педагог, обучил звезди като Цветана Дякович и Пенка Коева, Любомир Панчев и Димитър Дамянов, Александрина Милчева и Анна Томова-Синтова.

Люба Велич в ролята на Саломе
Сред възпитаниците на Георги Златев-Черкин сияе великолепната Люба Велич – една от първите българки, покорили световния оперен театър. Велич е прочута с ролята на Саломе от едноименната опера на Рихард Щраус. Великият композитор е само един от световните музиканти, възхищавали се на таланта ѝ. Но не всички нейни почитатели знаят, че тя е любимка на педагога Златев-Черкин. По време на Втората световна война в България се разнася слух, че Люба е загинала при една от бомбардировките над Виена. Потресен, композиторът създава най-популярната си вокална миниатюра – "Синеоката", по вълнуващото стихотворение на Елисавета Багряна, написано около 20 години по-рано с характерна за стила на поетесата народнопесенна лексика. Новината за смъртта на красивата синеока и червенокоса Люба Велич за щастие се оказва лъжлива, а "Синеоката" – пропита от скръб по изгубен много близък и много талантлив човек, и до днес е сред най-любимите песни от българската класика. Изпълнявана е от именити българки като Юлия Винер, Благовеста Карнобатлова, Катя Георгиева, Мария Венцеславова, Красимира Стоянова, Надя Кръстева, Александрина Пендачанска, Ина Кънчева, Габриела Георгиева.

''Синеоката'' – изпълнение на Юлия Винер със СО на БНР и Васил Стефанов на пулта, запис от 1967 г.

Малко от ценителите обаче знаят, че е изиграла немаловажна роля в кариерата на великата Гена Димитрова. В репертоара на недостижимата Гена българските творби са по-малко от пръстите на едната ръка. В ранната си младост е записала песен на Александър Танев и ария от операта "Хан Крум" на Александър Йосифов. "Синеоката" е свързана с първия ѝ триумф – първата награда и златния медал на четвъртия Конкурс за млади оперни певци в София през 1970 г. На третия тур Гена печели с една от коронните си роли – Абигаиле, в спектакъл на "Набуко" от 21 май 1970, дирижиран от Руслан Райчев, с участието на Никола Гюзелев като Захария и Йордан Знаменов – Измаел. Още през 1967-а Абигаиле е донесла на Гена първия голям успех, пробива на сцената на Софийската опера. 

Гена Димитрова в ролята на Абигаиле от „Набуко“ на Верди
По-интересни са записите от първия и втория тур на същия конкурс – от април 1970 г., когато младите певци е трябвало да представят оперни фрагменти и камерни миниатюри с пиано. Гена е пяла арии от "Силата на съдбата" на Верди и "Дон Жуан" на Моцарт, песни на Рихард Щраус и Рахманинов, и "Синеоката" на Георги Златев-Черкин. Записът с изкусния пианист Атанас Атанасов, легендарен корепетитор в столичния оперен театър, е част от безценен архив, притежаван единствено от Българското национално радио. На финала звучат аплаузи – прочутият ни оперен конкурс (една от изгубените гордости на музикална България, започнал през 1961 г. и дал старт на знаменитости като Ава Джун Купър, Владимир Атлантов, Евгений Нестеренко, Никола Гюзелев, Стефка Евстатиева, Анна Томова-Синтова) е допускал публика на всички турове. След златния медал в София, през 1972 г. Гена Димитрова печели първа награда и на конкурса в Тревизо. Следва специализация в Миланската Скала и световната кариера, известна днес. Гена Димитрова си отиде на 11 юни 2005 г. 


Снимки: БТА, operasz.bg, архив

По публикацията работи: Иван Петров


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

За света Цецилия – концерт в памет на виртуозния органист Янко Маринов

На 16 ноември 2025 г. в 19.30 ч. в католическата катедрала "Св. Йосиф" в София ще се проведе бароков концерт, посветен на празника на покровителката на църковната музика – римската мъченица св. Цецилия. Концертът "Cantantibus organis" е част от..

публикувано на 12.11.25 в 10:10

Рок певецът Тома събира своите "Белези" във втори солов албум

Още с появата си на българската музикална сцена преди почти 20 години, рок музикантът Тома Здравков ни спечели с автентичното си присъствие. Макар и посветен основно на рокендрол, пънк и кънтри звука, Тома винаги е бил далече от образа на лошо момче –..

публикувано на 11.11.25 в 10:15

С концерт на Ars Nova Napoli София чества 2500 години от основаването на Неапол

Вълнуващо преживяване предлага Европейският музикален фестивал на столичните меломани на 10 ноември. 2500 години от основаването на легендарния с красотата си италиански град Неапол ще бъдат отбелязани със специално събитие – концерт на формацията Ars..

публикувано на 09.11.25 в 10:05