Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Образци на българската музикална култура:

"Хора и улици" от култовия филм "Момчето си отива"

Кадър от филма „Момчето си отива“
Снимка: архив

Когато на 19 май 1972 г. на българския екран за първи път е представен кинохитът на режисьора Людмил Кирков "Момчето си отива", авторът на саундтрака – уважаваният и търсен композитор Борис Карадимчев, е на 39. Образованието му е впечатляващо: завършил е Музикалната академия с двете най-престижни специалности – оркестрово дирижиране и композиция, в класовете на най-реномираните педагози – проф. Асен Димитров и проф. Панчо Владигеров. Първите му творчески опити са в класическите жанрове. С популярна музика започва да се занимава през 50-те години на ХХ век, когато работи с формацията "Джазът на младите". Първата му авторска песен е създадена през 1962 г. и записана от Емил Димитров. Карадимчев е един от водещите композитори, които подават ръка на бийт-групите от края на 60-те  у нас, като "Щурците" и "Сребърните гривни". Песента му "Бяла тишина" по текст на Богомил Гудев в изпълнение на Георги Минчев и "Щурците" печели първа награда на фестивала "Златният Орфей" през 1967 г. и се превръща във вечен български хит.

Борис Карадимчев

Сред певците, за които пише, са Маргрет Николова, Боян Иванов, Борис Гуджунов, Мария Нейкова, Богдана Карадочева, Маргарита Хранова, а сътрудничеството му с рок групи като "Фактор" и "Тангра" ражда истински образци в стила на мелодичния рок. В интервю за сайта cinefish.bg, Борис Карадимчев разказва, че сериозният му път в киното започва от покана от режисьора Людмил Кирков да напише музиката към филма "Шведските крале" от 1968 г. Преди това Карадимчев е работил само със Зако Хеския за "Началото на една ваканция": "Оттам нататък съм писал музиката за всички филми на Людмил с изключение на два, чак до смъртта му. Аз имах голямо притеснение с Людмил по "Шведските крале", защото изведнъж усетих сериозността на заниманието. Той беше много музикален, сподели ми, че е слушал редица мои неща… ". След още две съвместни ленти – "Армандо" и "Не се обръщай назад", идва едно от най-искрените и фини творения в българското кино – "Момчето си отива". Изчистената и естествена образност, романтичната атмосфера, изкусният сценарий на Георги Мишев, трогателният главен герой на Филип Трифонов и майсторската партитура на Борис Карадимчев превръщат филма в култов образец за поколения зрители. За великолепната лирична миниатюра "Хора и улици" композиторът споделя: "Стойностната музика е по-задълбочената музика, тази, която носи различни настроения в себе си. Дори когато картината не е толкова тежка или драматична. Но така е и при хората. На който му е лесно – морето му е до колене. Задълбоченият човек, мислещият, не се усмихва толкова лесно".

Запитан коя част от творчеството си харесва най-много, той казва: "Може да се каже, че във филмовата музика имам по-интересни изяви. Но едно е това, което на мен ми харесва лично, а друго е коя музика ми е донесла по-голяма популярност. Песните от филмите, например, са ми донесли много признание. За мен по-интересна, предизвикателна, сложна, е инструменталната музика към филма. Но като професионалист не би трябвало така да разсъждавам. "Хора и улици", например, предложих на "Златния Орфей". Там тя не получи никаква оценка. А после се появи в "Момчето си отива" и вече дълги години е известна, популярна и харесвана".

Кадър от филма „Момчето си отива“

Повече от половин век "Хора и улици" е визитна картичка и на именитата българска певица Мими Иванова, която в интервю за bTV разказва, че е получила предложение от Борис Карадимчев да изпълни песента, когато е работела в оркестър "София" заедно с Паша Христова, Мария Нейкова и Борис Гуджунов. По онова време не е било прието в концертния репертоар да се включват песни от филми, а и "Хора и улици" е много кратка – само около две минути, тъй че: "Тя си остана в студиото. Лепна като хубава дреха, ушита за този филм, където играят тези прекрасни актьори – светла им памет на всички. Филмът е чудесен! Много го харесват хората - елегантен, изискан, интелигентен. Имаше друга атмосфера, много различен като че ли… Винаги, когато прозвучи тази песен, съм усещала - аз самата за себе си, как се извисявам. Има нещо много чисто в нея, много детинско, много романтично. И това се предава на публиката… Тази песен носи някаква хармония, равновесие, някакво по-различно, пречистващо чувство. За мен е щастие и огромен късмет, че се падна да я изпея аз, заедно с един прекрасен изпълнител, който много ми липсва – Борето Гуджунов… Благодаря и на Борис Карадимчев. Считам я за една от емблемите в моя репертоар".


Снимки: ubc-bg.com, архив, Facebook/ Подкаст "Филмотечно"

По публикацията работи: Ергюл Байрактарова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Рок певецът Тома събира своите "Белези" във втори солов албум

Още с появата си на българската музикална сцена преди почти 20 години, рок музикантът Тома Здравков ни спечели с автентичното си присъствие. Макар и посветен основно на рокендрол, пънк и кънтри звука, Тома винаги е бил далече от образа на лошо момче –..

публикувано на 11.11.25 в 10:15

С концерт на Ars Nova Napoli София чества 2500 години от основаването на Неапол

Вълнуващо преживяване предлага Европейският музикален фестивал на столичните меломани на 10 ноември. 2500 години от основаването на легендарния с красотата си италиански град Неапол ще бъдат отбелязани със специално събитие – концерт на формацията Ars..

публикувано на 09.11.25 в 10:05

Марин Големинов - "Нестинарка"

Завършена през 1940 г., танцовата драма е представена за първи път на 4 януари 1942-ра в Софийската опера под диригентството на Асен Найденов. Либретист и режисьор е Хрисан Цанков, хореографията е на изключително талантливата Мария Димова,..

публикувано на 07.11.25 в 10:15