Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Препоръки при пътуване по празниците

Снимка: Радио София

Започнаха проверки на държавата за нелоялни практики при организираните туристически пътувания в началото на активния летен сезон. Сред нарушенията на туроператорите са опити за ограничаване на правата на туристите, дадени им със закон. В други случаи, при разминаване между предоставените на място туристически услуги и обещаните в офертата, е имало опити от страна на представители на организатора да се ограничат начините за подаване на рекламация – само по телефона. По закон обаче потребителят има право да предяви рекламация по всички канали за комуникация с търговеца. Конкретни нелоялни практики и съвети към потребителите при пътуване даде основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова.

"Проблемите, които срещат потребителите не получават никакъв отзвук от гледна точка на действията на отговорните институции в различните сектори. В крайна сметка в повечето случаи хората са оставени да се справят сами - дали на принципа "проба-грешка", дали на принципа "да попитам някой препатил". Какво можем да кажем на хората: да събират повече информация преди да предприемат стъпки за сключването на един или друг договор най-вече, когато се касае за договорни отношения и много внимателно да четат каузите. Действително може да се каже, че е досадно, понякога тези текстове дори са неразбираеми и ако е така е добре да се консултират с някого, който има повече информация, повече знания и повече опит", сподели тя.

По думите й институциите са тези, които трябва да следят за нелоялните търговски практики превантивно и ефективно, за това да не се срещат такива нарушения, които ощетяват потребителите и нарушават икономическите им интереси.

"Когато говорим за неравноправни клаузи има цяла една европейска директива и когато има подобен тип несправедливи уговорки в потребителските договори, това означава, че ние нарушаваме национално и европейско законодателство. А какво могат да направят контролните органи в лицето на КЗП? Тя трябва да прегледа тези общи условия и преди те да влязат в сила ако счита, че има уговорки, които ощетяват потребителите и дават повече права на търговеца, то тогава трябва да се намесят и да поискат клаузата да бъде коригирана. Това е едно от малкото нарушения, за които в потребителското законодателство не е предвидена санкция, но е предвидена мярка. За мен това е по-важното, а мярката е да се поиска отстраняването на тази клауза, или редактирането й така, че да се възстанови справедливостта", отбеляза Руменова.


Резултатите от започналите на 26 април 2024 г. проверки за нелоялни практики при туристическите пътувания сочат, че в доста от случаите организаторите нямат лиценз и, че не се издават задължителните ваучери с предплатени услуги. Неглижиран проблем е и сивият сектор, каза Руменова и посъветва хората да избягват нерегламентирано настаняване. При такова хората поемат риск или да не бъдат настанени, или да не бъдат доволни от условията. Освен това застраховката "Отговорност" е гаранция, че ако туроператорът изпадне в несъстоятелност ще можем да получим парите си обратно.

"Удобството когато ползваме туроператор е, че той при всички положения ще трябва да подсигури свой представител, към който да отправяме своите претенции, когато нещо не се изпълнява по програмата, която ни е представена. Освен, че ние ще контактуваме с този представител на агенцията нищо не ни спира да отправим своята претенция паралелно и към представителя на обекта, в който е възникнал проблемът. Това ще даде възможност за оперативна реакция. Ние не сме длъжни да изтърпим целия дискомфорт по време на нашето пътуване. Ако може е добре проблемът да се реши в движение - дали да ни бъде върната част от сумата за услуга, която не може по обективни причини да ни бъде предоставена, или пък да ни бъде предложена алтернативна услуга, която бихме приели за сметка на тази, която не можем да получим", заяви Руменова.

Тя посъветва всичко да бъде в писмен вид, тъй като така ще имаме доказателство и да не се доверяваме на устни уговорки. Срокът за подаване на жалба е 14 дни от установяване на несъответствието. В случаите на стачкуващи служители на авиокомпании туристите могат да изискват обезщетение, докато при природни катаклизми не могат, защото това вече не са форсмажорни обстоятелства.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Георги Белстойнев

Историята оживява - Георги Белстойнев

Георги Белстойнев, освен самоковски художник, е първият уредник на музея на Димчо Дебелянов в Копривщица. С помощта на уредника на самоковския музей Любомир Николов. Слушаме Елена Белстойнова, дъщеря на художника: "Той рисува своите чувства към обикновения човек. Не знам да е правил опити в модерните течения. Остана верен на красивото в природата и у..

публикувано на 29.11.25 в 15:00

Адресите на любовта - Александър Батенберг

Българка ражда на княз Александър Батенберг три двойки близнаци за 7 години Образован, строен, мъжествен, много красив, с бадемови весели очи, с тънки вежди, бяло лице с алени бузи и черни засукани мустачки, 22-годишният княз Александър Батенберг веднага прави много силно впечатление на всички, които се стичат да го посрещат на българска земя...

публикувано на 29.11.25 в 14:00

Облачно с валежи от дъжд над по-голямата част от страната

През следващото денонощие ще се задържи облачно. Почти в цялата страна ще вали дъжд, съобщиха от НИМХ. Обилни и продължителни ще са валежите в западните, южните и централните части от страната. На места и в Източна България ще вали дъжд, придружен с гръмотевици. В повечето райони ще духа умерен източен вятър. Минималните температури ще бъдат между 4° и..

публикувано на 28.11.25 в 06:35
Доц. Иво Инджов

"Форум", 27.11.25: Протестът беше масов, емоционален, успешен

В деня на представянето на книгата "Литературната журналистика в България" , във "Форум" като коментатор гостува един от авторите в изданието – политологът доц. Иво Инджов . Водещият Лъчезар Христов предложи темите, а доц. Инджов прие и разсъждава по: Блокада на парламента и кратки сблъсъци с полицията. Хиляди протестираха срещу Бюджет..

публикувано на 27.11.25 в 18:25

От "Софийска вода" очакват 95% изпълнение на инвестиционната си програма за 2025 г.

Актуалната ситуация във ВиК сектора; приоритетите за следващия бизнес план на "Софийска вода", планираните инвестиции с акцент върху развитието на проекта за мини ВЕЦ-ове в столицата и как въвеждането на еврото в България ще се отрази на клиентите – тези теми бяха дискутирани в годишната среща разговор с мениджмънта на компанията...

публикувано на 27.11.25 в 16:47

Обществото се тревожи от насилието над/сред деца, но не подкрепя достатъчно

"Нашите деца, нашата отговорност: (не)поправимото в очакване на работещи решения." Под този наслов фондация "Лъчезар Цоцорков" представи данни от национално представително проучване за нагласите на българите към насилието над и сред децата . Целта на инициативата е провеждане на дългосрочна информационна кампания, посветена на преодоляването..

публикувано на 27.11.25 в 15:35
Проф. Любомир Стойков с наградата

Академията за мода в трескава подготовка за годишните награди "Златна игла"

На 1 декември Академията за мода ще връчи годишните си награди "Златна игла", с които отличава най-добрите български дизайнери и модни творци, както и най-добрите постижения на световни имена в лайфстайла и модния бизнес. “Естествено, че вълненията (за гала вечерта) продължават. Те няма да спрат и след като мине кулминацията по награждаването, тъй..

публикувано на 27.11.25 в 14:54