Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За Миньо Минев оперната сцена е сбъдната любов

Непосредствено след одържавяването на Старозагорската опера изгрява звездата на Миньо Минев, за да освети едно уникално в своята интензивност, значимост и жизненост творческо дълголетие която се задържа на хоризонта.

Миньо Минев започва работа в Старозагорската общинска опера още през 1943 година, като хорист. През 1948 напуска заеманата от него служба на банков чиновник и е назначен в солистичния състав на театъра. Учи пеене при баритона и вокален педагог Стойко Диков, а после и при Петър Райчев. В актьорско отношение работи съвместно с Драган Кърджиев.

През 1950 младият певец пресъздава  образа на Белмонте в „Отвличане от Сарая“ и критиката го приветства. Една година по-късно на Първия национален преглед в София певецът привлича погледите на специалисти и публика с представянето си. През 1955- 1956 е изпратен на едногодишна специализация в Москва, където работи с диригента Борис Хайкин и режисьора Борис Покровски.

Завърнал се в родината Миньо Минев продължава да пее на сцената на „своя“ театър, като в същото време е един от най-често канените по оперните сцени тенори.

През тези над три десетилетия творческа дейност Миньо Минев пресъздава около 50 централни роли, участва в стотици спектакли. Като Алфред излиза на сцената 200 пъти, като Пинкертон участва в 100 спектакъла на Бътерфлай. Той е неизменният Алмавива в "Севилския бръснар" и дългогодишен изпълнител на ролята на Никола в „Гергана“ на Маестро Георги Атанасов. През 1975 година в постановката на тази опера, с която започва историята на първия извънстоличен оперен театър, и с която се отбелязва 50 тия й юбилей Миньо Минев отново изпълнява партията на Никола с певческа и актьорска свежест, пример за най-ярките постижения на първия тенор в театъра.

 

„Дългият артистичен път на певеца, съхранената свежест на гласа му са пример за силата на онази огромна енергия, която, захранвана от дългогодишната връзка със сцената, е в състояние да се противопостави на ерозията на биологичната ерозия“ – пише за първия тенор на операта в книгата си „Първата извънстолична опера“ музиковедът Румяна Апостолова.

В едно от интервютата си певецът споделя: „На тази сцена, тази публика и този град дадох всичко, което нося в себе си: душата си, любовта си. Винаги съм давал всичко от себе си, винаги съм търсил максимума във всеки спектакъл. Никога не съм пестил сили, никога не съм бил само рутиниран професионалист. А какво съм получил? Струва ми се, че това това, което съм получил, е равностойно на това, което съм дал: на тази сцена, получих възможност да се изградя, да израстна, да стана певец и артист; от публиката получих любов и признание, от града – уважение и почит“.

Проектът се осъществява с подкрепата на Национален фонд Култура – Национален план за възстановяване и устойчивост.

По публикацията работи: Мила Маринова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Евдокия Здравкова Хорозова: За певеца са нужни два живота

За Евдокия Здравкова-Хорозова музикалната критика пише, че притежава един от най-красивите драматични гласове на България. Повече от четвърт век златният й глас блести на афишите на Старозагорската опера. От 19-та до 30-та си годишнина Евдокия..

публикувано на 30.11.25 в 19:10

Никола Кутин: Без съавторството на публиката артистът не може да твори

Никола Кутин е роден през 1936 година в град Белица. През 1956-та завършва Учителски институт в София. Заниманията му по музика започват на 10 годишна възраст в духовия училищен оркестър на родното му място и продължават в художествената самодейност в..

публикувано на 23.11.25 в 19:05

За Любомир Пипков старозагорската постановка на "Момчил" е най-добрата

Любомир Пипков  е син е Панайот Пипков, един от първите български композитори, автор на химна за светите братя Кирил и Методий - „Върви, народе възродени“. Като малък  учи пиано при видния наш педагог проф. Иван Торчанов. Още в ученическите си години..

публикувано на 16.11.25 в 16:05

Хоровата диригентка Богдана Попова: Част от сърцето ми е в Старозагорската опера

Богдана Попова прави своя дебют през 1965 година. Завършилата класа по хорово дирижиране при професорите Георги Димитров и Димитър Русков млада хормайсторка поема старозагорския оперен хор и успява не само да съхрани богатите му изпълнителски..

публикувано на 15.11.25 в 18:05

Маестро Димитър Димитров превърна операта в свой олтар

Димитър Димитров е роден в Кюстендил, през 1929 година, в семейството на музикант в духов оркестър. От 14 годишна възраст живее в Стара Загора в дома на дългогодишния заслужил оперен деятел Георги Стоянов. От малък свири на цигулка, а като юноша е..

публикувано на 09.11.25 в 19:05

Милкана Николова печели сърцата на публиката у нас и по света

Родената в Русе Милкана Николова е израснала в семейство с музикални интереси . Тя учи две години пеене в родния си град при Катя Спиридонова. През април 1961 година е поканена да се яви на конкурсен изпит в Старозагорската опера . Изпява арията на..

публикувано на 03.11.25 в 19:05

Басът Георги Енев - национално богатство за Старозагорската опера

През 1951 година 35-годишният Георги Енев дебютира на сцената на Старозагорската народна опера в партията на Ферандо в операта „Трубадур“от Джузепе Верди. Неговият красив, плътен, и мащабен глас му помага бързо да навлезе в централния басов репертоар..

публикувано на 03.11.25 в 18:05

Рене Йорданова никога не изневерява на старозагорската публика

Рене Йорданова е певица с особено голям принос в развитието и професионалното израстване на трупата на Старозагорската опера в първите години от съществуването й.  Рене (истинското й име е Райна) Йорданова е родена в София на  20 октомври 1911 година...

публикувано на 27.10.25 в 15:15

В зенита на своя талант Елисавета Йовович стъпва на Старозагорска сцена

" Колкото и откъснато от политическия живот да е съществуването на една оперна трупа, 1944 година, е преломна  и за живота на старозагорските оперни ентусиасти . Те дочуват гръмогласния рев на войната през звуците на "Фауст" от Гуно- нейната премиера на 18..

публикувано на 19.10.25 в 15:15

Ромео Райчев - диригентът, прекроил работата на оперните ентусиазисти в Стара Загора

"1943 година Старозагорската оперна трупа била изправена пред тежък проблем – липса на художествен ръководител. След напускането на Димитър Христов, и дълги проучвания Музикалният комитет на Общинската опера кани Ромео Райчев,  учител по музика в..

публикувано на 18.10.25 в 18:00