Лиляна Кехайова е 4-то поколение музикант и от 6 годишна свири на виолончело. Тя завършва Национално музикално училище „Любомир Пипков”, след което получава магистърска степен във Виенската Консерватория. От 12 години живее във Виена и заедно със съпруга си Марио Хосен организират майсторски класове в австрийската столица. „International Music Academy Orpheus” – Виена всяка година посреща над 100 студенти и 20 професори и световноизвестни солисти от САЩ, Европа и Япония.
Челистката гостува на варненска сцена в деня на националния ни празник с концерт за виолончело и оркестър, написан от Марин Големинов в средата на миналия век. За музиката в живота си Лиляна Кехайова разказва пред Мартин Николов.
С какво се занимавахте през тези четири месеца, в които нямахте концерти?
Много ни липсва сцената и много ни е тъжно. Но в този период винаги изникват проекти. Сега ние правим интегрален запис на всички квартети с китара от Паганини, което е един много интересен проект. Излиза новият ми диск след няколко месеца. Възползваме се от ситуацията колкото се може най-позитивно.
Какво ще ни кажете за него?
Той е много интересен с двете сонати от Николай Мясковский за чело и пиано, които почти никой не изпълнява, но те са изключително красиви. Преди две години я с вирих на Варненско лято и хората бяха много впечатлени, защото е непозната музика, но не отстъпва по нищо на Рахманинов.
Защо публиката предпочита познатото или пък на публиката й се предлагат предимно познати произведения?
Защото по-лесно е да дойде публика на познато произведение отколкото на непознато. Много често новата музика е специфична и понякога толкова интелектуална, че е трудно да се слуша. Трудно е да кажеш на публиката, че това наистина е стойностно.
А Вие как се решавате да представите подобна музика с риска публиката да се дистанцира от нея?
Аз представям не сложната, а красивита музика. т.е предлагам това, което хората търсят да се пренесат в едно друго време, да се пренесе на едно друго място, да се обърне към себе си, да забрави проблемите си, да намери решение за някои от тях. Просто храна за духа и душата. Този концерт е за чело например е изцяло благодарение на майка ми. Тя го е свирила, а аз посегнах към него от любопитство. Аз познавам втория концерт, кой то е по-хармонично сложен. Докато първият му концерт е от периода на композирането на „Нестинарка”.
Вие сте четвърто поколение музикант. Това задължава ли Ви по отношение на Вашите близки?
Не мога да кажа, че ме задължава. По-скоро съм много горда и щастлива като си представя колко е странно, че въобще може да се случи нещо такова. Толкова дълго във времето се предава традицията ние да се занимаваме професионално с това нещо. Аз съм много щастлива и горда от това нещо. И за мен това е моят живот. Моят съпруг също с това се занимава.
Това че сте израснала в музикално семейство помага ли Ви днес?
Понякога ми помага, понякога – не. Понякога е точно обратното.
Защо?
Защото някои хора имат предразсъдъци за някои неща, а понякога е по-добре хората да не знаят нищо за теб. Във Виена, където живея например, когато кажеш, че си четвърто поколение музикант това е страхотно. Зависи от обстановката. Но така или иначе за мен това е изключително щастие и дар.
Раскажете ни за живота и работата си във Виена. Виена е столицата на класическата музика...
Вече 12 години със съпруга ми организираме лятна академия и посрещаме много професори от цял свят. От САЩ, от Европа, от Япония и много студенти. Имаме много концерти и вече сме доста популярни.
Има ли разлика във възприемането на класическата музика от страна на младите хора у нас и във Виена?
Има голям интерес както в България, така и в чужбина. Да. Просто има разлика по начина, по който това се представя на младите хора. В Австрия традицията е различна. Още докато си малък това е почти задължително и много от семействата, които могат да си го позволят смятат, че заниманието с музика като хоби е нещо много важно. Докато в България това не е разпространено като хоби. Но имам чувството, че и тук започва да става популярно за хората, които искат децата им да си развият мозъка в една друга посока.
И освен това след това този човек ще знае какво е да свириш на инструмент. Знае колко е трудно, да свириш всеки ден.
Един вид изгражда и дисциплина
Да. Както в спорта.
Интересна аналогия
Съвсем различно е, но дисциплината е абсолютно същата. Ако някой каже, че без да свири му се получава страхотно, то просто няма как да стане.
Колко часа на ден трябва да свириш, за да стигнеш до определено ниво.
Това е много трудно да се каже. До една определена възраст трябва да се свири редовно. Но впоследствие всичко зависи от броя на концертите, трудността, до колко познаваш музиката и т.н. Аз например не свиря толкова често, но по-скоро гледам нотите, влизам в музиката чисто емоционално, дори физически си го представям, слушам записи. Понякога дори, когато спя мисля за музиката и като се събудя вече съм го измислила как да стане.Трудно ми е да кажа колко. През цялото време.
За тези музикални произведения, които записвате за Вашия следващ албум по същия начин ли постъпвате? Гледате нотите, свирите и слушате всеки ден други записи...
Човек слуша най-различни записи, но не трябва да ги копира. Сонатите на Мясковский нямат хубави записи. И така се получи изцяло мой прочит, интерпретация на произведенията.
Общинският съвет на Варна даде съгласието си да бъдат отпуснати 40 000 евро на Театрално-музикалния продуцентски център във Варна. Средствата са за организацията на концерта с участието на световноизвестния тенор Пласидо Доминго. Събитието е насрочено за 21 април 2026 година. Концертът е част от програмата по отбелязване на 100-годишнината на..
Дръзкият роман „Последният ловец на делфини“ от Захари Карабашлиев потегля към книжарниците за своята първа среща с читателите си в дълбоките води на литературата, която остава пазител на свободата. Творбата ще се появи в две издания – с твърди и меки корици. Новата творба от автора на „Рана“, „Опашката“, „Хавра“ преплита настояще, минало и митология и..
От 18 часа днес в изложбената зала на Държавния архив във Варна ще бъде открита изложба на селектираните творби от Шестия международен екслибрис конкурс. Валерия Василева разговаря по този повод с Донка Николова-началник на отдел "Държавен архив": Арт галерия "Ларго" и Държавен архив – Варна представят рекорден брой творби на 364 художници от..
От 18 часа днес в изложбената зала на Държавния архив във Варна ще бъде открита изложба на селектираните творби от Шестия международен екслибрис конкурс. Арт галерия "Ларго" и Държавен архив – Варна представят рекорден брой творби на 364 художници от 53 държави и екслибриси от фондовете на Централен държавен архив, Държавен архив – Пазарджик и..
По повод Деня на четенето и паневропейската инициатива Ден на европейските автори, Регионалната библиотека "Пенчо Славейков" – Варна насочва вниманието към ролята на съвременните български писатели за изграждането на пълноценна културна среда. Сред инициативите е премиерата на дебютния роман „Приключенията на Келвин. Тайните принципи на Вселената”,..
Никола Манев – 85 години от рождението на художника. Селектирани рисунки, живопис и текстилни пана от фонда на Галерия 33. Чуйте повече от репортажа на Ваня Славова: Галерията притежава над 80 творби на художника, които включват графични рисунки, ранни етюди и картини в акварелна техника, рисунки в смесена техника, измислена от самия него -..
Във Варна започна 26-ият Коледен музикален фестивал. Тази вечер ще бъде представен спектакълът "Дух" , а в главната роля публиката ще види Балена Ланджева, която ще замести Милица Гладнишка, която отсъства по здравословни причини. Разнообразна е програмата на фестивала, в нея са включени м юзикъл, опера, оперета, балет, детски спектакъл,..