Александър Ангелов е управител на Центъра за творческо обучение, който от над 10 години работи активно в областта на образователната трансформация и внедряването на технологиите в учебния процес.
Именно дигитализацията в образованието беше сред акцентите в поредната среща на образователната общност във Варна. На нея беше представен и проект за интеграцията на технологични занимания в четири български училища, чиято цел е да запълни празнината между изучаваните предмети и истинските житейски ситуации.

Тази празнина е голяма, смята Александър Ангелов. Според него страната ни изостава сериозно по отношение на употребата на технологии в образованието.
„Като потребители с телефоните и смартфоните си, ние всекидневно сме част от един голям дигитален свят, но в училище това е рядкост. Не че учителите и директорите нямат желание да го направят, но не са предвидени време и подкрепа за това”, каза Ангелов.
Затова една от големите технологични компании в света разработва над 80 учебни проекта, които са базирани на житейски ситуации, но с научен характер.
„Тези разработки са представени в отделни книжки, които са достъпни за ученици от 10 до 18-годишна възраст. Целта е тези материали да бъдат преведени на български и адаптирани към учебния процес у нас”, поясни Александър Ангелов.
„Учениците ще могат да си направят орбитална симулация или пък да си принтират на 3D принтер инструменти, с които да си сменят гумата на колелото”, даде пример Ангелов. Той е убеден, че това е бъдещето.
4, 40, 400 ...
В момента интеграцията на технологични занимания обхваща 4 български училища в София, Пловдив, Кюстендил и Хасково. От Центъра за творческо обучение са си поставили за цел до началото на септември броят на учебните заведения да се увеличи на 40, а до края на следващата година да са поне 400. Вече няколко варненски училища са „вдигнали ръка” с желание да се включат в тази програма, поясни Александъд Ангелов.
„Ако в една система няма недоволство, не може да се случи промяна”, убеден е той.
„Аз мисля, че времето изисква такава промяна. Изискват го и самите ученици и родителите. Сред учителите все още има страх – какво ще кажат родителите, какво ще каже системата. Учителите имат желание за такава промяна, но трябва да им трябва сигурна среда. Българското образование е набрало скорост и сега е момента да стане по-гъвкаво”, допълни Ангелов.
Моделът 1 към 1
Този модел на обучение се утвърждава като световна тенденция в последните години, но за България и Централна Източна Европа е новост.
„Спомняте ли си времето когато отивахме на гости при баба и дядо и дистанционното на телевизора беше увито в найлон за да не му се износват копчетата? А как се покриваха телевизорите с килими за да не им свети слънце в кинескопа? Искам да кажа, че дигиталните технологии бяха около нас, но ползването им беше привилегия. При модела „1 към 1” нещата стоят по друг начин. Всеки ученик и учител работи със свое индивидуално компютърно устройство и профил по различните предмети. Това е важно, защото когато отидем в супермаркета, касиерът е на компютър. Служителят в бензиностанцията – също. Служителите в администрацията и те работят на компютри”, обясни Александър Ангелов.
Парадокс
„Парадоксално е компютрите и технологиите да се използват в почти всяка професия, а 12 години в училище да учим без компютър или компютърът да е само в една стая, само за едни задачи. Сякаш компютрите не съществуват в живота ни извън училище. И когато си на касата с компютър или си сервитьор с таблет в ръка в първата си работа след завършване, си задаваш въпроса защо си имал шестици по география или история, а сега си сервитьор с компютър в ръка”, поясни още Анеглов.
Работа в екип
„Моделът „1 към 1” обучава и учителите да дават на своите ученици групови задачи. Дори и при поръчка в ресторанта, сервитьорът трябва да я маркира на компютъра и така тя да стигне до кухнята. Затова е добре да сме ползвали компютри в училище и да сме убедени как можем да работим с тях и в екип. Учителите също трябва да се обучат да работят в екип помежду си, посредством технологиите”, каза още Александър Ангелов.
Технологиите скъсяват дистанцията между учител и ученик
„Когато попитаме големите ученици какво се е променило чрез технологиите, те ми казват че познават по-добре своите учители и са по-уверени в общуването си с тях. Това е и една от основните цели – да се разбираме като хора. Твърде малко са учениците, които познават своите учители като хора. Има голяма дистанция между учител и ученик. Технологиите и иновативните модели на обучение всъщност ни позволяват да скъсим тази дистанция”, обясни Ангелов.
Ролята на държавата
Според Александър Ангелов е изключително важно държавата да подкрепя училищата, които искат да се развиват технологично и да работят иновативно.
„Диалогът с държавните институции върви по-трудно. Има и изключения и Варна е един от добрите примери. Държавата трябва да бъде по-бърза в разпознаването на такива златни възможности и да яхва вълната, защото иновативните и успешни училища могат да бъдат посланици на този модел сред други държави. Това ще доведе и чуждестранни инвестиции”, смята Ангелов.
„Ако една чуждестранна компания инвестира в България и желае да разкрие примерно 1000 работни места, но види че изоставаме в технологичното обучение на учениците, това може да я откаже”, даде пример той.
Чуйте интервюто на Иван Барбов с Александър Ангелов:
Интервю с Krista Shipperbottom (екс-LUTHARO) LUTHARO са канадска банда, която ще дойде за първи път в България като съпорт на ALESTORM. LUTHARO имат два албума – от 2021 и 2024. Концертът е на 29 ноември в клуб „Joy Station“ по покана на „BGTSC“. Месец преди събитието, обаче, стана ясно, че вокалистката Krista Shipperbottom и барабанистът Cory..
Реалният брой на убитите жени, жертви на домашно насилие, е възможно да е двойно по-голям. Държавата продължава да не изнася национално представителна статистика. Данните, които обществото вижда, са резултат от работата на гражданския сектор - активисти, които следят медийните публикации. Това каза Надежда Дерменджиева, директор на Български фонд за..
Интервю със Scott Vogel (TERROR) „Only the Hard“! Така се казва турнето на хардкор титаните TERROR, което на 29 ноември ще събори пространството за алтернативно изкуство и култура в София „Топлоцентрала“. Поканата е от „141“ и „EventEase“. TERROR водят със себе си DEATH BEFORE DISHONOR. RISK IT!, а на сцената ще се качат и родните герои LAST..
Ирена Ангелова има над 20-годишен опит в музиката. Заминава за скандинавските страни, когато е едва на 21 години, и изгражда успешна кариера в Дания, където се установява да живее и твори. Копнежът по родината обаче е толкова силен, че един ден тя решава да се върне в България. Завръща се и към красотата на българския език, а след дебютния ѝ..
Цветан Цветанов е автор и водещ на радиопредаванията "Аларма" и "Заедно след полунощ: Вавилонската фонотека" по програма "Христо Ботев" на БНР, редовен автор на "Портал Култура" и неуморен организатор на концерти под шапката на "Аларма пънк джаз", попълващи празните полета между стойностната музика извън стандартите и българската публика...
„Колосът“ на Силвия Плат излезе за първи път на български език. Стихосбирката на американската писателка е в превод на Румен Павлов. Той е носител на награда "Перото" за дебют за стихосбирката "Отвор". Румен Павлов признава, че преводът на единствената излязла приживе стихосбирка на Силвия Плат, започва донякъде случайно. "Имах книгата. Започнах да я..
Най-вероятно кметът на Варна Благомир Коцев ще бъде преместен от София във Варненския затвор в началото на следващата седмица. Това съобщи единият от адвокатите на кмета Ина Лулчева, в предаването на Радио Варна „Позиция“. „Надявам се, че съдът във Варна ще измени мярката на Благомир Коцев. Това той ще може да се върне при семейството си, а и..