Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Jimmy Waldo (ALCATRAZZ): Добрата песен е добра песен

Снимка: bravewordsrecords.com

Интервю с Jimmy Waldo (ALCATRAZZ)

Американската банда ALCATRAZZ основно е свързвана с вокалиста Graham Bonnet и  с китаристите Yngwie J. Malmsteen и Steve Vai. Обаче през последните години никой от тях не е част от състава. След поредното си събиране през 2019 година бандата издава един албум с Graham Bonnet, който е заменен от Doogie White. След два албума неговото място заема Giles Lavery. С него ALCATRAZZ решават да издадат „Prior Convictions“, с преработени класики от класическия период на групата. За това и клавиристът на ALCATRAZZ Jimmy Waldo даде специално интервю за „От другата страна“.

Интервюто с Jimmy Waldo (ALCATRAZZ) е излъчено в „От другата страна“ по Радио Варна на 27.11.2025 година.


От другата страна - Привет, Jimmy, какви бяха онези години чисто музикално, когато формирахте ALCATRAZZ?

Jimmy Waldo - Сега като се замисля, хеви метълът на беше толкова популярен. Не се смятахме за хеви метъл, а и не мислехме за тези неща. Не си поставяхме етикети. BON JOVI бяха огромни. FOREIGNER също. Песента ни „Island in the Sun“ се вписа във формата на MTV. Което наистина ни помогна да направим пробив на пазара с музиката, която създавахме. Начинът, по който Yngwie J. Malmsteen, Graham Bonnet и аз композирахе, водеше до по-тежък звук, но проработи. С „Island in the Sun“ стъпихме на стабилна база, защото клипът се въртеше по MTV. Бяхме приети малко по-добре от много други банди, които не разполагаха с възможности да снимат видеоклипове. Времената обаче бяха други. Имаше групи като RATT, MOTLEY CRUE. Всички те бяха много по-комерсиални от ALCATRAZZ. Началото беше трудно.

От другата страна - Какъв беше животът на музиканта тогава?

Jimmy Waldo - Всичко беше наред, защото получавахме не лоши аванси от звукозаписните компании. И можехме да живеем с тях. Плащахме си наемите и сметките. Имахме възможност да създаваме албуми и да работим в наистина добри студия. Всичко беше уредено. Не се тревожехме за нищо. Имахме бюджет. Когато се добереш до звукозаписен договор, всичко се нареждаше. Животът ставаше хубав. Имаше музиканти, които не успяваха да подпишат. Аз имах голям късмет. Някак си винаги успявах да си уредя договор. Винаги бях замесен в нещо, което имаше бюджет. Става въпрос за звукозаписните договори. Но много музиканти и много от моите приятели нямаха този късмет и гладуваха. Хващаха се на някаква работа. За тях беше наистина трудно да се опитват, да съберат група или да имат банда и да свирят. Не можеха да спечелят никакви пари. Защото като група не бяха установено име и нямаха издаден албум. Без тези неща нямаше как да печелят. Тогава не можеха да се прехранват от музиката си. Задължително трябваше да са на турне или да имат издаден албум, който да се справя добре. За хората, които нямаха договор за запис, не беше никак лесно.

От другата страна - Как събрахте ALCATRAZZ?

Jimmy Waldo - Мениджърът на Graham се свърза с мен и с Gary Shea. Каза ни, че Grahamиска да сформира група. Не иска солов порект, а банда. Аз не се интересувах да съм клавирист в нечий солов проект. Исках да свиря в група. И така станаха нещата. Събрахме се с Graham и от самото начало бяхме група. Създавахме заедно песните. Бяхме истинска банда. Всички бяхме равнопоставени. Така се случиха нещата в началото.

От другата страна - Лесно или трудно е за една група, която е на 40 години да се адаптира към новите реалности?

Jimmy Waldo - Забавно е, но за мен всичко е същото. Не виждам никакви разлики с онова, което е било преди 40 години по отношение на музиката, създаването на песни и записването на албуми. Просто нещата около мен се промениха. Вече нямаме бюджетите, които имахме преди, за да създаваме албуми. Но все още композираме и записваме. Песента си е песен. Добрата песен е добра песен. И когато е правилната, е правилната. За мен нещата не са се променили твърде много. Знам, че има хора, които не са остарели по добър начин и се затрудняват да правят същото, което са правели в миналото днес. Познавам много хора в това положение. Аз нямам проблеми. Обичам турнетата. Правим много международни обиколки. Харесва ми. Не се сблъсквам с проблеми. Както казах, днешният ден по нищо не се различава от миналото, когато ALCATRAZZ започваха. Просто съм по-умен в това отношение. За турнетата, композирането и всичко, свързано с групата. Дори физически се чувствам по същия начин.

От другата страна - Коя грешка няма да повторите днес?

Jimmy Waldo - Коя грешка никога няма да допусна отново? Да избера за групата музиканти, с които не мога да се разбера. Никога повече няма да повторя тази грешка. Избирайки музикант, който да се включи в групата, той трябва да е добър човек и с него трябва да можеш да се разбираш. Трудно е при първа среща или при избор от прослушване. Не можеш веднага в първия момент да прецениш, кой стои пред теб, защото трябва време. Но това е основното нещо, за което трябва да внимавам, да мисля и съм научил като урок през годините. Можеш да имаш най-добрите музиканти в света, но ако като хора те не се разибират, не са добри хора или са някакви такива, нещата няма да проработят. Най-голямата грешка, която съм допускал в миналото, е да качвам на борда хора, които не са били добри членове на групата, не са били добри като хора, с които да се размотаваш, да са част от обкръжението ти и да правиш бизнес. Днес се опитвам да съм много внимателен в това отношение.

От другата страна - С Gary Shea продължавате да движите групата. Но каква е разликата между ALCATRAZZ днес и ALCATRAZZ в миналото?

Jimmy Waldo - Нека да видим. В миналото първият албум на ALCATRAZZ наистина беше страхотен. Направихме го така, както се предполага, че се правят записи. Получи се много добре. След него, обаче, нещата започнаха да се скапват. Не бяха толкова добри. Да работим със Steve Vai, беше невероятно. След което третият албум на бандата не беше никак добър. Днес не правим вече подобни записи. Днешните ни албуми са повече в духа на „No Parole from Rock 'n' Roll“. Те са силно повлияни от него. Имаме много ясна и точно определена посока. С нея нямаме никакъв проблем. Всички в гурпата са въвлечени и сме като едно цяло. Всички са единни относно посоката. Това е основната разлика между ALCATRAZZ днес и ALCATRAZZ в миналото. Тогава в групата имаше хора, които не харесваха тежката музика. Което изключваше ясната и солидна концепция. А, днес, нещата са наобратно. Последните ни три албума са солидни, благодарение на точната и ясна посока. Знам какво харесвам, знам какво искам, знам каква музика обичам да свиря на живо, да записвам и да създавам. Това е основната разлика с миналото. Днес ALCATRAZZ е много по-солидна и обединена банда с ясна и конкретна концепция.

От другата страна - Проклятие или благословия е за групата в нея да са свирили китаристи като Yngwie J. Malmsteen и Steve Vai и то от самото й начало?

Jimmy Waldo - Смятам, че е благословия, защото наистина ни помогна. Те помогнаха на името ALCATRAZZ. ALCATRAZZ се превърнаха в синоним на добри китаристи. В първите два албума имахме Yngwie J. Malmsteen и Steve Vai, които са едни от най-добрите китаристи в света. А това по никакъв начин не вреди на името ни. Днес в групата е Joe Stump. А той е един от най-добрите китаристи в света. Той е невероятен музиканти и невероятен китарист. Yngwie и Steve Vai помогнаха за това наше наследство. Днес сме обвързани с него и хората, които идват на наш концерт, очакват точно това. И ние им го предоставяме. Ние го притежаваме. В момента работим с Joe, който е в ALCATRAZZот пет години. Да имаш Yngwie и Steve Vai в групата, да свириш с тях, е единствено нещо положително. Дори и след като напуснаха бандата. Напуснаха групата без лоши чувства. Тръгнаха си, за да се концентрират върху соловите си неща. Steve напусна ALCATRAZZ, за да стане част от състава на David Lee Roth, но в крайна сметка Steve Vai искаше да бъде Steve Vai. Той не искаше просто да бъде китарист на някого. И не би трябвало. Като солов артист се справя страхотно. Перфектен е. Същото се отнася и за Yngwie. Той се справя по-добре като Yngwie J. Malmsteen. Но е страхотно да ни свързват с тях. И това ни помогна, и ни помага и днес. Групата да бъде асоциирана с този вид изпълнение. Така че всичко е наред.

От другата страна - Какво на проработи за ALCATRAZZ тогава?

Jimmy Waldo - Какво не се получи? Музикалният бизнес, стилът на музиката се промени много. Ние не правехме най-популярната музика към момента. Стана трудно за групата. Бяхме към „Capitol Records“ и те настояваха да сме малко по-комерсиални. Бях наред с това. Те имаха някои песни от автори от световна класа, които бяха достъпни и за нас. Тези композитори щяха да създават музика за нас. Всичко беше на една ръка разстояние. Но Graham Bonnet не искаше да работи по този начин. Това сложи край на договора ни с „Capitol Records“. Бяха ни поставили условие да имаме две или три песни, които да се завъртят по радиата. След което можехме да тръгнем на турне. Щяха да ни подкрепят, щяха да ни включат в обиколките на други групи като нас, щеше да е страхотно. Щяха да застанат зад нас. Но без тези две или три песни те не биха могли да продължат да работят с ALCATRAZZ. Graham отказа да направи компромис и да запише поне една от тези песни. И така звукозаписният ни договор с „Capitol Records“ приключи.

От другата страна - Така, в началото на ноември ще издадете „Prior Convictions“. Защо решихте всъщност да презапишите класиките на ALCATRAZZ? Забравени ли са?

Jimmy Waldo - Крайната цел е да представим Giles Lavery като новия ни певец. Правим турнета с него, заедно имаме над 100 концерта. Трябваше по някакъв начин да го представим на феновете, защото на живо те са изненадани, че е новият ни вокалист. Най-добрият начин това да стане, е като запишем нещо с него. Като презапишем някои вокали. И точно това направихме. Презаписахме вокалите на тези стари песни, които така или иначе обичаме. Свирим ги на живо, той ги изпълнява страхотно, ние ги свирим добре. Нещо, което всички обичаме да правим. Помислихме си, че записите са перфектният начин да представим новия ни певец на света. На хората, които си купуват музика ни, слушат музика ни и се интересуват от това, което правим. За това и предприехме тази стъпки. За да представим Giles и да уведомим феновете, че това е новата версия на ALCATRAZZ и че сме живи, и здрави. Че имаме страхотен вокалист и сме страхотна група. Беше страхотно да уловим всичко това в новия запис.

От другата страна - Ако бяхте създали тези песни днес, те щяха ли да имат същия успех?

Jimmy Waldo - Добър въпрос. Не знам. За да съм честен, наистина не знам. Ако бяхме записали всички тези песни днес, ако бяхме записали „No Parole from Rock 'n' Roll“ днес с участието на Yngwie, не знам дали бихме имали същия успех, който постигнахме в миналото. Тогава конкуренцията беше по-малка. Дори и в присъствието на BON JOVI, RATT и MOTLEY CRUE, ние имахме нашето място, вписахме се в нишата, вписахме се в категория, която имаше много общо с Yngwie. Ниво, което другите нямаха. В миналото имаше място за ALCATRAZZ. Имахме видео към „Island in the Sun“, което влезе в ротация в MTV. Това наистина ни помогна много. Беше нещо голямо. Сега времената са други. Така че не знам дали днес със същите хора щяхме да постигнем успеха, който имахме тогава. Не знам дали щяхме да го имаме днес, ако всичко беше същото. Не съм сигурен. Не знам.

От другата страна - „Prior Convictions“ е четвъртия албум от новата ера на ALCATRAZZ. Има ли го усещането, че сянката на миналото винаги ще преследва новите издания на групата?

Jimmy Waldo - Не гледаме на нещата по този начин. Имаме фенове още от времената на „No Parole from Rock 'n' Roll“ и всички искат за чуят този материал, когато свирим на живо. Хората искат тези песни. А и ние обичаме тези композиции. Някои банди трябва да свирят непрекъснато старите си хитове, което в един момент им доскучава. Напълно разбирам ситуацията непрекъснато да трябва, да свириш едни и същи стари песни. Както преди се беше получило при нас със „Since You’ve Been Gone“ и „All Night Long“. Те са наистина страхотни композиции, но ми беше писнало да ги свиря, защото нямаха нищо общо с ALCATRAZZ. Днес изпълняваме материал, с който бяха създадени основите на ALCATRAZZ, започвайки от „No Parole from Rock 'n' Roll“. Голяма част от този албум свирим на живо. Забавно е, харесва ми, когато хората идват, очаквайки да го направим. А ние изпълняваме тези композиции и то наистина добре. Joe Stump свири страхотно, Giles Lavery пее страхотно. Всички се справяме страхотно. Не гледам на класическите ни неща, като на сянка, която се е спуснала над нас, а гледам на тях като на нещо наистина хубаво. Тези песни се помнят. Хората имат спомени затях, идват да ги чуят и ние им ги представяме. И всичко това е страхотно. За мен сянката, като сянка, която ни следва, би означавало, че не можем да представим композициите така, като сме го правели преди. Не е така. Което е страхотно.

От другата страна - Попитах те, защото издадохте страхотен албум с Doogie White „Take No Prisoners“. И когато стане въпрос, че е албум на ALCATRAZZ, миналото се издига над него.

Jimmy Waldo - Така е. Защото, ако те разибрам правилно, „No Parole from Rock 'n' Roll“ е основата на ALCATRAZZ. Всичко започна с него и това е албумът, който хората искат да чуят. Doogie е невероятен певец. Обичам го. Страхотен човек е. С нас направи страхотни албуми, записа о добри песни и пее като звяр. Doogie обаче иска да бъде Doogie. Да прави неговите си неща. Бяхме наясно с положението. Без лоши чувства. Doogie искаше да е повече солов артист и да работи по този начин. Всъщност нямаме проблем с хората, които искат „No Parole from Rock 'n' Roll“ и точно този стил музика от нас, защото ние точно това правим. Както отбелязах Giles пее песните наистина страхотно и няма как да бъде по-добре. Той ги изпълнява и те не звучат зле, което е страхотно.

От другата страна - Защо днес не се създават големи хитове, както в миналото?

Jimmy Waldo - Ние просто създавам онова, което създаваме. Не се стремим да направим хит. Разбираш ме какво имам предвид. Най-доброто, което можем да направим е да пишем за това, което чувстваме и за онова, което смятаме, че е важно за бандата. Опитът да напишеш хит, да бъдеш хитова група е много труден, а може да бъде и грешка. Така че е по-добре просто да бъдем истински към себе си. Отбелязах вече, че в миналото от „No Parole from Rock 'n' Roll“ имахме песен в MTV. Което наистина ни помогна. Днес това го няма. YouTube играе тази роля на видео медия, но не е като MTV. Телевизията някак си пленяваше публиката. Ако тя искаше да гледа клипове на групите, можеше да ги види единствено по MTV. А MTV пускаха определени плейлисти от банди. Изборът на хората беше много малък. Което ни помогна да постигнем успех. „Island in the Sun“ не беше точно хит. Не мога да сравня песента с BON JOVI, RATT и MOTLEY CRUE, не бих казал, че се доближихме до техния, но бяхме успешни заради ротацията на клипа ни. Днес не гоним нищо подобно. Не си казваме, че трябва да направим още една версия на „Island in the Sun“ или че трябва да направим отново „God Blessed Video“. Нищо подобно. Днес създаваме това, което създаваме. Композираме 20 песни и от тях избираме най-добрите, без да мислим много. Днес радиата са коренно различни от преди. Вече няма смисъл от типа мислене: „Ще направим хит, за да го пуснат по радиото. Убеден съм, че точно тази песен ще се завърти там.“ Вече не можеш да предвидиш нищо. Средата не е същата. Просто чувстваме, че трябва да се съсредоточим върху създаването и изпълняването на музика, в която сме добри, за която знаем, че е добра, че песните са добри, забавляваме се, докато ги правим и всички ги харесваме. Не гоним хитовете.

От другата страна - Какво искахте да кажете с музиката си в миналото и какво искате да кажете с нея днес?

Jimmy Waldo - Ако всички харесват стария ALCATRAZZ, ще го нарека „No Parole from Rock 'n' Roll“, ако го харесват, ще харесат и новия ALCATRAZZ. В него можеш да чуеш нишката от „No Parole from Rock 'n' Roll“, която сме пренесли в последните ни албуми. Дискът с презаписаните версии ще излезе през ноември. Вече работим по нов материал. Новият ни албум ще излезе след началото на годината. Нишката от „No Parole from Rock 'n' Roll“ остава в нашата музика.

От другата страна - Последен въпрос – има ли нещо, което малцина знаят за ALCARTAZZ, но би искал повече да научат?

Jimmy Waldo - Господи... Мисля, че всички знаят всичко. Не мога да се сетя за нищо. Честно. Просто бих искал да знаят, че винаги ще бъдем верни на музиката. „No Parole from Rock 'n' Roll“ е основополагащ запис за групата. Обичаме го. И точно това ще продължим да правим. Неговите влияния и музиката, която съм създал с Yngwie и Graham винаги ще присъстват в това, което правим. И днес пишем по този начин. Бих искал всички да знаят, че това ще продължи. Няма да променяме стилове. ALCARTAZZ винаги ще бъдат това, което са. Модерна версия, но ще е точно това.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Krista Shipperbottom (екс-LUTHARO): С лошото идва и много хубаво

Интервю с Krista Shipperbottom (екс-LUTHARO) LUTHARO са канадска банда, която ще дойде за първи път в България като съпорт на ALESTORM. LUTHARO имат два албума – от 2021 и 2024. Концертът е на 29 ноември в клуб „Joy Station“ по покана на „BGTSC“. Месец преди събитието, обаче, стана ясно, че вокалистката Krista Shipperbottom и барабанистът Cory..

публикувано на 27.11.25 в 20:21

Експерт: Реалният брой на убитите жени, жертви на домашно насилие, е възможно да е двойно по-голям

Реалният брой на убитите жени, жертви на домашно насилие, е възможно да е двойно по-голям. Държавата продължава да не изнася национално представителна статистика. Данните, които обществото вижда, са резултат от работата на гражданския сектор - активисти, които следят медийните публикации. Това каза Надежда Дерменджиева, директор на Български фонд за..

публикувано на 27.11.25 в 08:20

Scott Vogel (TERROR): Времената се променят и трябва да се съобразяваш с това

Интервю със Scott Vogel (TERROR) „Only the Hard“! Така се казва турнето на хардкор титаните TERROR, което на 29 ноември ще събори пространството за алтернативно изкуство и култура в София „Топлоцентрала“. Поканата е от „141“ и „EventEase“. TERROR водят със себе си DEATH BEFORE DISHONOR. RISK IT!, а на сцената ще се качат и родните герои LAST..

публикувано на 26.11.25 в 20:15

Новите светове на Ирена Ангелова

Ирена Ангелова има над 20-годишен опит в музиката. Заминава за скандинавските страни, когато е едва на 21 години, и изгражда успешна кариера в Дания, където се установява да живее и твори. Копнежът по родината обаче е толкова силен, че един ден тя решава да се върне в България. Завръща се и към красотата на българския език, а след дебютния ѝ..

публикувано на 26.11.25 в 08:10

Пънк джаз философията на Цветан Цветанов

Цветан Цветанов е автор и водещ на радиопредаванията "Аларма" и "Заедно след полунощ: Вавилонската фонотека" по програма "Христо Ботев" на БНР, редовен автор на "Портал Култура" и неуморен организатор на концерти под шапката на "Аларма пънк джаз", попълващи празните полета между стойностната музика извън стандартите и българската публика...

публикувано на 25.11.25 в 07:30

"Колосът" на Силвия Плат за първи път на български език

„Колосът“ на Силвия Плат излезе за първи път на български език. Стихосбирката на американската писателка е в превод на Румен Павлов. Той е носител на награда "Перото" за дебют за стихосбирката "Отвор".  Румен Павлов признава, че преводът на единствената излязла приживе стихосбирка на Силвия Плат, започва донякъде случайно.  "Имах книгата. Започнах да я..

публикувано на 24.11.25 в 07:35
Ина Лулчева

Ина Лулчева: Няма доказателства за престъпна дейност на Благомир Коцев

Най-вероятно кметът на Варна Благомир Коцев ще бъде преместен от София във Варненския затвор в началото на следващата седмица. Това съобщи единият от адвокатите на кмета Ина Лулчева, в предаването на Радио Варна „Позиция“. „Надявам се, че съдът във Варна ще измени мярката на Благомир Коцев. Това той ще може да се върне при семейството си, а и..

публикувано на 22.11.25 в 13:08