
© Снимка: РАДИО ВИДИН
Първият сняг отново изненада шофьорите от Монтана, Видин и региона, които след почивните дни се прибираха през прохода "Петрохан". По данни на очевидци 5-6 леки автомобила са закъсали по заледените склонове на прохода. Причината е известна. Тези шофьори са карали своите автомобили с "летни" гуми. За щастие няма пострадали.
Какво се крие зад изразите "летни" и "зимни" гуми, какви са причините много шофьори да карат до последно с "летните" си гуми?
"Смяната на гумите е важна, с новите гуми се чувстваш по-сигурен, те издържат по-дълго време"- смятат повечето от запитаните шофьори във Видин. Според тях, обаче не всеки може да си позволи комплект от 4 нови "зимни" гуми. В подобна ситуация е по-добре да карате със "зимни" гуми и през лятото, смятат запитаните, но мислят, че тогава зимните гуми се износват по-бързо и увеличават разхода на гориво.
"От професионална гледна точка, трябва да има законово установен, начален срок за смяна на гумите, преди да започне зимния сезон. Защото на практика хора, които закъсняват, предизвикват част от катастрофите", каза РАДИО ВИДИН автомобилният състезател Крум Крумов, който е и собственик на сервиз за смяна на гуми. Мнението на други майстори- като Иван Киминдерски, е противоположно- видинчани предпочитат новите гуми.
"Основната разлика между "зимните" и "летните" гуми е в самия състав. В летните гуми се добавят по-твърди съставки, които осигуряват по-малко съпротивление при движение, а от там и по-нисък разход на гориво през лятото. "Летните" гуми са по-твърди по две причини. Първо, през лятото настилките са предимно сухи и необходимото сцепление се постига с по-малко деформация на гумата. Второ, като всяко тяло, гумата омеква при по-високи температури. Затова при 4-5° С и суха настилка, има значение дали сте със "зимни" или "летни" гуми. "Летните" гуми стават твърди при ниска температура и на практика се движите с четири пластмасови подноса на джантите, а не с гуми", уточняват специалистите.

© Снимка: РАДИО ВИДИН
Друга разлика при двата типа гуми е грайфера. "Летните" гуми имат по-плитки грайфери. "Зимните" са с по-дълбоки грайфери, като вдлъбнатата част от грайфера е и по-широка. Тяхното предназначение е да осигурят сцепление с настилката. В края на септември, миналата година, транспортното министерство започна акция "Гума". По време на акцията автомобилни инспектори проверяваха гумите на превозните средства над 3,5 тона и автобусите, извършващи обществен превоз и превоз за собствена сметка, в цялата страна. Санкцията, която заплащаха шофьорите с неизправни гуми, беше между 50 и 150 лева. Съгласно нормативните изисквания дълбочината на грайфера на гумата трябва да бъде не по-малко от 1.6 мм. Когато гумите не отговарят на тези изисквания, спирачният път се увеличава драстично. При мокра или заснежена настилка спирачният път при гума с износен грайфер може да нарасне с 20 %. Например при движение по магистрала със 100 км/ч при такива условия спирачният път на един натоварен ТИР се увеличава с над 30 м. Статистиката показва, че през 2009 година всеки пети акт за техническа неизправност е бил съставен за такъв тип нарушение. Тази статистика за съжаление се запазва и през 2010 година, като 138 превозни средства са били спрени от движение заради разкъсани гуми. Много често скъсеният спирачен път е причината за сериозни произшествия и жертви на пътя. Затова в сервизите съветват: "За да сте стабилни на пътя през зимата, не трябва да карате с гуми, чиито грайфери са по-плитки от 5 мм".
Зимата приближава, в навечерието сме на новата официална валута, а бюджетът за следващата година продължава да поражда разнопосочни мнения. От опозицията заплашват с големи протести заради еврото, липсата на върховенство на правото и обедняването на страната. Възможни ли са промени в управлението? Как се очертава да изпратим политическата година?..
Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..
Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..
Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..
Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности. Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..
Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика? Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...
Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика? Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра". Каква..