Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще има ли модерен път до София или прибързано свихме знамената? (видео)

Снимка: Радио ВИДИН

Шест поредни седмици видинчани и жители на други северозападни градове и селища протестираха всяка събота за изграждането на магистрала до София и тунел под прохода "Петрохан". За необходимостта от нов, широк и съвременен път в Северозапада спор няма. В крайна сметка инициатори на протеста се срещнаха с премиера Бойко Борисов, който обеща исканията да бъдат изпълнени. Миналата седмица Министерският съвет прие и решение за това, както настояваха протестиращите.

"Приехме разписани срокове за реализация на отсечките по пътя Видин-Ботевград, който ще бъде завършен до декември 2021 г. Приехме и решение за подкрепа реализацията на проект за тунел под прохода "Петрохан". Коридор № 4 е изключително важен, защото осигурява връзка от Солун през София, Видин, към Братислава и Будапеща", заяви Бойко Борисов, а министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков обясни какви ще са етапите на изграждането на така важния за развитието на Северозапада път.

Вярват ли на това, вече официално обещание, видинчани:

"В нашия живот това няма да се случи... В близко бъдеще- едва ли... Много работи ни обещават, а после нищо не става... Не, не вярвам... Малко вярвам... Ако се работи, ще се случи... Честно казано, на кантар съм... Много обещания има напоследък, а нищо не се изпълнява, но надеждата умира последна... Силно се надявам да се случи... Силно се надявам, но дори и да се случи се съмнявам, че ще е в този срок... Да, оптимист съм и вярвам, че ще се случи... Не вярвам, това не е първият път, в който лъжат хората... Ще направят участъка от Мездра до София, а тунела под "Петрохан" просто няма да го направят... Писна ми да ме лъжат, само се обещава, а за този край нищо не се прави. Дори и да се направи пътят, няма да е достатъчно... Блокадите трябва да продължат и да се следи какво прави Правителството. В момента, в който мръднат настрани, пак блокираме пътищата..."

Организаторите на протестите във Видин дадоха пресконференция, за да отговорят на упреците, че прекалено лесно и неоснователно са се отказали от протестните действия и че решението на Министерския съвет не е достатъчна гаранция.

Снимка"Имаме ясни и конкретни срокове. Получихме чертежи и планове, на които са очертани и описани участъците. Получихме уверението, че ще бъде приоритетно разглеждан целият участък от Видин до Монтана. Говорим за технически проекти, по които в рамките на тази година ще бъдат обявени процедурите за участъка Видин-Димово, Димово-Ружинци, Ружинци-Монтана, освен Мездра-Ботевград. Искахме решение на Министерски съвет, защото едно такова решение изразява волята на българското Правителство да направи този път в своята цялост. Не сме настоявали за този краен срок- министър Нанков предложи този срок, след като се беше подготвил с цялата налична документация. Единственото, което поискахме, е сроковете да бъдат максимално реалистични. Ние загиваме- демографски, икономически и социално. За да направим първата крачка този процес да бъде спрян, трябва да има достъп до региона. Излязохме на този протест с изцяло граждански искания, защото правото ни на свободно придвижване беше отнето и потъпкано. Страхотно е, че сме се събудили най-после като гражданско общество, защото можехме да го направим и по-рано. В редица управленски програми са залагани приоритети, свързани със Северозападна България, и все така се случва, че на някой не му стига времето да изпълни ангажимента към този регион. Затова искахме решение на Министерски съвет, което да изразява волята не на управляващата в момента коалиция, а на Правителството на Република България за изпълнение на този ангажимент към региона. Защото това решение, дори и при смяна на Правителството, следващият Министерски съвет би трябвало да изпълни. Силно вярвам и имам личното впечатление, че има воля и желание в момента ангажиментите, които поеха към видинските граждани във формата на тези решения да бъдат изпълнени", обясни председателят на Гражданско обединение "Единни за промяна" Росица Кирова.

От Правителството официално обявиха, че пътят ще бъде готов напълно до края на 2021 година, а най-тежките участъци- Мездра-Ботевград и Видин-Ружинци- година по-рано- 2020-а. Реалистични ли са тези срокове?

"Реалистични са. Това е въпрос на осигурено финансиране и на организация, защото може отделните участъци да се изпълняват от различни изпълнители. Сега фирмите са добре екипирани с кадри и модерна техника. Съвсем е реално, ако са реални желанията, ако не се търсят поводи за отлагане. Може да стане, но може и да не стане. Зависи от осигуреното финансиране, организация и воля да се реализира най-после. И дано се случи", е мнението на бившия областен управител на Видин Кръстьо Спасов, който е инженер по пътно строителство, дългогодишен служител на Пътната агенция.

Протестиращите във Видин свиха знамената и обявиха, че са постигнали целта си. Не така обаче мислят в Монтана. Организаторите на тамошния протест се разграничиха от позицията на видинчани и обявиха, че исканията им не са изпълнени.

Снимка"За нас каузата основно беше пътят да мине през тунел през "Петрохан", тъй като това е най-късото трасе от Видин до София. Исканията на протестите, които бяха най-активни във Видин, бяха за магистрала с тунел през "Петрохан". Когато министър Нанков обяви, че ще се правят отсечките Мездра-Ботевград и Видин-Ружинци, като скоростен път, това много силно се протестираше от Росица Кирова. Тя казваше, че не искаме двулентов, трилентов, четирилентов път, а искаме магистрала. Накрая за нас се получи изненадата, че точно това, което министър Нанков говореше, се прие след една изненадваща среща при премиера, в която ние дори не участвахме. Ние продължаваме протеста и оставаме с надеждата, че поне от Берковица и Вършец ще ни подкрепят да продължим борбата за тунел под "Петрохан". Очакваме, че за изграждането му ще помогнат и чужди инвеститори. А в същото време Съюзът на международните превозвачи в България изрично подчерта, че този път за тях е най-удобният. Това са мотивите да не сме доволни от последните решения на Министерски съвет и да се учудваме защо приятелите от Видин се удовлетвориха от тези решения, в които се сочи, че тунел под "Петрохан" ще има, ама друг път", каза Петър Пенчев, инициатор на протестите в Монтана.

Снимка"Има упреци защо не говорим за магистрала изцяло. Това, което е видно от проектите и в което се уверихме, показва, че участъкът от Видин до Монтана е изцяло нов и отговаря на габаритите за магистрала. Околовръстното на Монтана е четирилентов път. За нас по-голям проблем беше околовръстният път на Враца, защото там имаме две ленти. Обясниха, че ще бъде добавено още едно трасе. Целият път ще е с допустима скорост от 120 км/ч. Не говорим за магистрален път, защото ще има участъци с четирилентов път. Беше ни обяснено, че от Мездра до Ботевград ще бъде с четири ленти- тежък е като проектиране и като релеф. Срокът, който ни беше предложен за изпълнение- края на 2021 година, съвпада с нашите искания. Ще искаме да има гражданско участие в изпълнението на това решение, което ни беше предложено от премиера и не е правено досега по никакъв повод във връзка с каквото и да е гражданско искане. Това е жест към този регион. Министър Горанов гарантира, че финансиране ще има, осигурено е. Относно тунел под "Петрохан"- много добре знаете какви бяха нашите искания. Искахме решение за започване на процедурите за тунела и да се търси възможност за отдаване на концесия за този обект, защото ще бъде доста трудно и двата обекта да се строят с държавно финансиране едновременно. Постигнахме първата крачка по отношение на тунел под "Петрохан". До края на годината ще има анализи, ще има геоложки проучвания, прединвестиционни проучвания. Така ще имаме възможността следващата година да настояваме за следващите крачки. Трябва да си дадем сметка, че след като местната власт не прави нищо, след като депутатите ни не стават и не правят нищо за този регион, трябва да го направим ние. И когато централната власт, която и да е тя, откликне, ние трябва да се възползваме максимално и да продължаваме с натиска. Ако до края на март месец не излезе първата тръжна процедура, трябва да попитаме "защо" и да сме готови да излезем отново на улицата", заяви  Росица Кирова, председател на "Единни за промяна", организатор на протестите във Видин.

Още по темата- в звуковия файл, а в прикаченото видео, предизвикало широк обществен отзвук в социалните мрежи, можете да видите как премина вторият протест във Видин.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Александър Михайлов: Демокрацията продължава да бъде най-добрата възможна форма на управление

Зимата приближава, в навечерието сме на новата официална валута, а бюджетът за следващата година продължава да поражда разнопосочни мнения. От опозицията заплашват с големи протести заради еврото, липсата на върховенство на правото и обедняването на страната.  Възможни ли са промени в управлението? Как се очертава да изпратим политическата година?..

публикувано на 27.11.25 в 10:00

Ще понесе ли бизнесът тежестта на новия бюджет?

Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..

публикувано на 26.11.25 в 10:45

Вижда ли се светлина за тунел под Петрохан?

Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..

публикувано на 25.11.25 в 13:30

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00