Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Безопасен ли е училищният превоз

Снимка: Радио ВИДИН

Какво е състоянието на училищния автопарк? Този въпрос отново е на дневен ред, след като в началото на седмицата двама ученици от гимназията по транспорт във Владимирово пострадаха при пътен инцидент. Микробусът, в който са пътували, е собственост на гимназията във Владимирово. Шофьорът е с дългогодишен опит зад волана, пробата му за алкохол е отрицателна. При полицейския оглед е установено, че е изгубил управление и се е ударил в крайпътно дърво.

Какво е било техническото състояние на превозното средство, отговаряло ли е на изискванията за превоз на деца и защо се стигна до инцидента? В търсене на отговор на тези въпроси потърсихме директора на гимназията, но той не отговори на нашите позвънявания. Обърнахме се към Министерството на образованието и науката, откъдето обясниха:

"След изискана информация от ПГТ "Вл. Минчев" - с. Владимирово е установено, че бусът, с който са превозвани учениците, притежава удостоверение за техническа изправност, издадено на 20.12.2021 г. , с което  автомобилът се "допуска да се движи по пътищата"; следващият преглед е на 20.12.2022 г.
Техническото състояние на училищните автобуси се проверява от Автомобилна администрация (ДАИ) и от тяхната компетентност е да установят какво е било техническо състояние към момента на проверката и отговарял ли е по време на проверката на изискванията за превоз на ученици, но след като е издадено удостоверение за техническа изправност, следва да е отговарял на изискванията."

15 училищни автобуса, 7 буса и 4 леки автомобила превозват ученици в област Монтана. Освен тях за превоз на ученици има и общински автобуси или автобуси на фирми - превозвачи, наети от общините. Всички училищни МПС са преминали технически преглед, обясниха още от министерството. 

Жълти училищни автобуси превозват деца в целия Северозапад. Част от тях се стопанисват от училищата, които са отговорни и за осигуряването на безопасно пътуване на учениците. Около 20 ученици превозва всеки ден Средно училище "Христо Ботев" Козлодуй, което разполага с един автобус. Поддръжката му е със средства от училищния бюджет. Макар че парите са недостатъчни, поддръжката не може да бъде ощетена, категорична е Верка Петкова, директор на учебното заведение:

"Разполагаме с автобус, предоставен от МОН, с 22 места. Имаме необходимата документация, заповед за определяне на длъжностни лица, които придружават учениците сутрин и на обяд. Направен е инструктаж на учениците за поведението им. Шофьорът минава ежедневно медицински преглед. Той минава с автобуса на съответния технически преглед, на 15 септември беше на преглед. Той си следи, имаме и длъжностно лице - завеждащ "Техническа служба", който има и тази отговорност да поддържа документацията на автобуса и мисля, че се справяме. Със средства от училищния бюджет правим поддръжка. Той е на 3 години, сравнително нов, през пролетта беше на профилактика в сервиз. Подмениха някои неща, платихме от бюджета на училището, от бюджета се плащат и горивото, и заплатата на шофьора. В делегирания бюджет имаме средства по формула, планирани за училищен автобус, те са твърде недостатъчни, но все пак са някакви. В никакви случай няма да допуснем поддръжката да бъде ощетена. Ако не е безопасен, автобусът по-скоро няма да пътува..."

С училищния автобус се возят деца от Софрониево, Мизия и Крушовица. Ученици пътуват и с превоз на община Козлодуй.

В Ружинци общината е поела изцяло грижата за училищните автобуси. Парите, които се отпускат от министерството, не стигат, затова общината дофинансира поддръжката на трите автобуса, обясни кметът Александър Александров.

"Разполагаме с три училищни автобуса, два в Ружинци, един в Дреновец. Над 30 души са само в Дреновец. Една част от поддръжката става наша дейност, защото парите не достигат. Когато автобусите са стари и амортизирани, парите, които ни дават, не стигат и дофинасираме. Имаме нов- на 2 години, друг на 5 и трети, който е много стар. Имаме резервни стари автобуси, които при нужда веднага пускаме. Имаме допълнителни превози - бусчета, с които возим децата на обяд в няколко лъча. По принцип трябва да бъде променен стандартът, който дава за пробег от 1 км, той е недостатъчен. При цената на горивата, амортизацията, е трудно, получаваме около 1,15-1,50 лева. Тук е заплата, тук са горивата, тук е амортизацията. Като дойде време за смяна на гуми, ми става лошо, откъде ще намеря тези пари?"

Когато става дума за безопасността на децата, не може да се пестят пари. Разбират го в община Ружинци, затова дофинансират поддръжката на училищните автобуси. Дано да го разберат и новите управляващи, които трябва да изберем след броени дни. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Да обръщаме взор към Бога - извор на светлината

Тринадесета неделя след Неделя подир Въздвижение , която отбелязваме днес, Господ Иисус Христос ни напомня, че ние като християни трябва да се стремим не само да изпълняваме закона на Бога просто на думи и формално, а трябва да се отдадем всецяло в ръцете на Бога. "Учителю благий, какво да сторя, за да наследя живот вечен?" (Лука 18:18)..

публикувано на 30.11.25 в 08:00

Има ли решение проблемът с безводието

Хидротехническият факултет на Университета по архитектура, строителство и геодезия организира днес среща-дискусия, посветена на течовете във водоснабдителните системи , на тяхното откриване, оценка, намаляване и техники и методи на отстраняване. Факултетът ежемесечно провежда срещи, свързани с проблемите на водата, каза доц. Венци Божков- заместник..

публикувано на 27.11.25 в 16:42
Боклук - илюстративна снимка

Как работи моделът "плащаш, колкото изхвърляш"

От 1 януари 2026 г. в България трябва да започне въвеждането на модела "замърсителят плаща". Принципът стимулира по-малко генериране на отпадъци и повече разделно събиране. В момента плащаме на база данъчната оценка на имота, което прави системата несправедлива и необоснована.  "Има различни варианти за пресмятането спрямо вида жилище,..

публикувано на 27.11.25 в 15:45

Кога ще заработи Социалният план за климата

България в момента е в процес на финализиране на Социалния план за климата. Страната ни ще внесе в Европейската комисия  втори вариант на социалния план за климата, това стана ясно след среща с експерти на FFW-България и Хабитат България, която е част от проект "BioJust". Проектът експериментира с евентуално приложение на общинско ниво с частични..

публикувано на 27.11.25 в 14:53

Мотористи закриват сезона с импровизирана среща във Видин

На 29 ноември, събота, във Видин ще се проведе мотосреща на открито. Организатор на инициативата е Георги Георгиев , представител на "Bulgarian Adventure Group" /BAG/ - мото група за любители на приключенията на две колела. Идеята е непретенциозна - да се съберат всички фенове на мотори, независимо от това дали са "свободни ездачи" или членуват в..

публикувано на 27.11.25 в 14:00

Болницата в Лом очаква своите нови библиотечни пространства

Над 250 книги ще бъдат дарени на МБАЛ "Свети Николай Чудотворец" в Лом утре, 28 ноември. Акцията се реализира благодарение на Зорница Михайлова от Монтана, която е създател на инициативата "Библиотерапия!". Инициативата започва в родния ѝ град с дарение в болница „Сити клиник“, като тогава тя не е предполагала, че кампанията ще се разрасне,..

публикувано на 27.11.25 в 14:00

В "Музикална зона" на 27 ноември 2025 слушаме ZZ Ward

Понякога я наричат "момичето с шапката". Истинското и име е Жужана Ева Уорд. Вестник "Ню Йорк Таймс" пише за нея: "Енергията и напомня на Тина Търнър, стилът и - на Арета Франклин, а душата и - на Ета Джеймс". Закърмена от детинство с ритъм енд блус, продължава линията и до днес, като добавя звученето на поп, рок, кънтри и соул. Харизматична млада..

публикувано на 27.11.25 в 09:00