Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще бъде ли решен проблемът с манипулираните километражи

Снимка: Радио ВИДИН


Проблемът с манипулираните километражи засяга голям процент от автомобилите втора ръка у нас. Потърпевши от измамата са собствениците, коментира за Радио ВИДИН евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков, който е пряко ангажиран с намирането на решение на проблема. Освен финансовата загуба, която търпят собствениците, под въпрос е и сигурността на тези превозни средства. 

"Аз самият доста време започвах такива разговори с това, че това е огромна финансова измама защото лъжеш хората, затова каква стока им продаваш, колко е стара и колко е използвана. Истината обаче е, че на първо място стоят човешки животи. Защото една кола на половин млн. км., продадена сякаш е на 100 000 км. крие опасност за цялото семейство, която я използва, а и за всички участници по пътищата. Това е най-голямата ни тревога, на второ място идва и финансовият аспект, защото манипулирането на километража води в заблуждение хората... Това е европейски проблем, тъй като вярвате или не, много от колите идват с превъртян километраж още от чужбина... Разбира се, това е статистика, която не можеш да докажеш и потвърдиш, но от това, което съм чел са над половината..."

За да бъде решен проблемът, предстои създаването на обща европейска платформа за обмен на данни за пробега на автомобилите, предложението идва именно от евродепутата Андрей Новаков.

"Този европейски проблем намери българско решение, програмата, която предложих през 2017 г. и дълго се борихме да получи финансиране... се казва "Орел" и беше плод на българския офис в ЕП. Програмата, която предложих има за цел всеки път, когато колата минава годишен техн. преглед да се снемат данните от километража и те да се събират в обща база данни, това вече се случва. При всеки годишен техн. преглед в България километража заминава в ДАИ. Това, което прави програмата е между българския ДАИ и германски ТЮФ, да се обменя информация и ако си купиш кола от автокъщата или по скоро отидеш да я огледаш и ти кажат ето тази кола е нов внос от Германия, реални километри, сервизна история и прочие и всички останали разкази, ти да отвориш телефона си да влезеш в тази база данни и да видиш, че колата, която ти казват, че е внесена от Германия на 100 000 км., всъщност миналата година е била на 300 000 км. в Германия и е минала годишен техн. преглед. Или няма да си я купиш или ще направиш информиран избор и ще събориш цената на половина..."

С внедряването на общата платформа за пробега на автомобилите, пътуването ще стане по-безопасно, освен това ще бъде защитен финансовия интерес на собствениците, допълни Андрей Новаков. 

Всяка година с преминаването на технически преглед, километража на превозното средство се снима и се въвежда в електронна база данни. Средният годишен пробег на един автомобил варира спрямо това колко се ползва, с каква цел, за служебни нужди или лични. Все пак за нормално може да се смята изминатото разстояние от един автомобил да е между 10 000 - 20 000 км., обясни за Радио ВИДИН Асен Великин, управител на пункт за технически прегледи във Видин. 

"По принцип хората обикновено изминават между 10 000 - 20 000 км. Наскоро даже имахме един автомобил, оня ден, мисля, че беше под 200 км. изминал, а сме имали случай и 6 км. за една година. Повече такива служебни автомобили, те навъртат повече между 30-40, до 50-60 хиляди дори на година. Но личните автомобили рядко достигат 30 000 км. На новия внос автомобили, ние реално, километража, не знам дали знаете, той се снима, на всеки един километраж се прави снимка, при всеки един техн. преглед и се въвеждат в електронна система, новите километри. Но за новия внос автомобили, ние няма как да знаем на колко км. са били преди това и въвеждаме това, което реално на километража пише. А вече след 1 г., като мине повторно техн. преглед в България, може да видим дали е манипулиран километража или не е... Реално може да са върнати, да са сменени табла, преди да са дошли на преглед и това няма как да се установи... Иначе няма как да минем една кола на преглед, не е редно да се въвежда километраж с по-малко данни, трябва винаги километража да е повече от предходния преглед."


Шофьори, с които разговаряхме са на мнение, че повечето автомобили у нас, които са внесени са с манипулиран километраж, истинска рядкост е превозното средство да е с реален пробег.

Злоупотребата свързана с пробега на автомобилите е трудно доказуемо и на практика е почти невъзможно да се установи кой я извършва. Все пак в Закона за движение по пътищата е предвидена глоба от 2,000 до 7,000 лева за манипулация и/или изменения на показанията на километропоказателя на моторно превозно средство. 

Повече в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Александър Михайлов: Демокрацията продължава да бъде най-добрата възможна форма на управление

Зимата приближава, в навечерието сме на новата официална валута, а бюджетът за следващата година продължава да поражда разнопосочни мнения. От опозицията заплашват с големи протести заради еврото, липсата на върховенство на правото и обедняването на страната.  Възможни ли са промени в управлението? Как се очертава да изпратим политическата година?..

публикувано на 27.11.25 в 10:00

Ще понесе ли бизнесът тежестта на новия бюджет?

Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..

публикувано на 26.11.25 в 10:45

Вижда ли се светлина за тунел под Петрохан?

Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..

публикувано на 25.11.25 в 13:30

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00