Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Снимка: Радио ВИДИН

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и цялата палитра от емоции и очаквания, свързани с този процес. Затова пазарът на автомобили втора ръка е важно да бъде предвидим и след въвеждането на еврото. Ще поскъпнат ли автомобилите, ще станат ли по-прозрачни сделките и какво най-общо могат да очакват потребителите след като започнат разплащанията в евро? Това са част от въпросите които вълнуват купувачите на автомобили. Смяната на валутата само по себе си няма да се отрази на цените на колите и не се очакват сътресения, коментира за Радио ВИДИН Любомир Доросиев, председател на Изпълнителния съвет на Асоциацията на вносителите на автомобили. Допълни, че това през това лято е имало тенденция, изразяваща се в увеличение на продажбите. По думите му пазарът на употребявани автомобили у нас е един най-развитите на Балканите, често нашите съседи пазаруват от тук.   

"Моето мнение е, че нищо по-различно няма да се случи в автомобилния сектор, защото ние така и така и до ден днешен превалутираме и купуваме всичко в евро, сметките са ясни. Идва един автомобил, слага се една минимална печалба, за да може да функционира фирмата... Дали ще е в евро, или в лева мисля, че няма абсолютно никакво значение, всичко се прекалкулира през курса евро-лев... Ние в момента сме задължени да обявим цените и в лева, и в евро, обявили сме ги, полека лека те ще си минат в евро, това не е никаква причина да поскъпват колите... Да, цените ще са пак добри, ние сме един от най-добрия пазар на Балканите..."

След въвеждане на еврото се очаква положителен ефект за търговците и за потребителите, свързан с това, че превалутирането и съответните такси ще отпаднат, обясни Любомир Доросиев.

"Значи при нас е много благоприятно, дотолкова, че няма да правим превалутиране, просто минаваме с едни банкови сметки... Знаете, че в момента всеки търси евро. И общо взето много хубаво ще бъде, защото ние така и така търгуваме с валута... Аз самият очаквам да се случват много хубави неща оттук нататък, стига да не дойде някоя друга нова пандемия... Аз очаквам полека лека пазарът да се нормализира, демек новите автомобили да почнат да им свалят цените и съответно да могат пак западноевропейците да могат да си продават коли, които са на 4, 5 години и да ги заменят, което автоматично пък ще има добро предлагане и на добра цена на българския пазар на такива автомобили." 

Огнян Ценов, собственик на автокъща във Враца, коментира за Радио ВИДИН, че не се очаква поскъпване на колите заради еврото, но отбелязва, че в региона, в който работи, се усеща известен застой. 

"Честно казано, не виждам да се случи някаква промяна. То ние и досега си пазаруваме в евро и си продаваме колите в евро, така че не вярвам да се отрази по някакъв начин... Пазарът е много свит в момента, от може би месец, два, няма хора, които да купуват, пък и да купуват, купуват тези хора, които им трябват, дали е в евро, или лева няма никакво значение... Готови сме за тази промяна. Отразява се по-скоро, че имам чувството, че хората са малко уплашени от това евро, но дали е в евро или в лева няма никакво значение, за самите потребители няма да има разлика, цените ще си останат такива, каквито са."

Относно страховете на някои хора, свързани с това, че може цените да се покачат двойно Огнян Ценов коментира, че това на практика е невъзможно в рамките на пазарната икономика, която действа у нас. 

А как виждат темата самите купувачи и шофьори? Потърсихме мнението на хората за това дали въвеждането на еврото може да повлияе на пазара на автомобили втора ръка. Повечето от тези, с които разговаряхме, очакват негативен ефект заради промяната на валутата. Други смятат, че едва ли еврото ще се отрази на цените. 

"На всичко ще се отрази, не ми трябва въобще евро... Че те си го казаха по телевизията, че ще поскъпнат автомобили, жилища, данъци, всичко... Оттук натам няма да си купувам въобще автомобил, това си ми е вечно, но ще бъде горивото скъпо... Честно казано не съм мислил по този въпрос. Но мисля, че дори и да се отрази, няма да е от еврото, а ще е от самите нас като хора, защото не виждам причина да е от самото евро.  В смисъл, така или иначе курсът е фиксиран в момента..." 

Въвеждането на еврото по думите на експертите и търговците не се очаква да доведе до промяна в цените на автомобилите втора ръка. По-скоро пазарът ще премине през кратък период на адаптация, докато търговци и купувачи свикнат с европейската валута. Очаква се дългосрочният ефект да бъде свързан с по-голяма прозрачност и по-лесно сравнение на цените с европейските пазари. Това обаче контрастира с мнението на някои от хората, с които разговаряхме, така че предстои да разберем съвсем скоро какъв ще е точно ефектът. 

Повече може да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Александър Михайлов: Демокрацията продължава да бъде най-добрата възможна форма на управление

Зимата приближава, в навечерието сме на новата официална валута, а бюджетът за следващата година продължава да поражда разнопосочни мнения. От опозицията заплашват с големи протести заради еврото, липсата на върховенство на правото и обедняването на страната.  Възможни ли са промени в управлението? Как се очертава да изпратим политическата година?..

публикувано на 27.11.25 в 10:00

Ще понесе ли бизнесът тежестта на новия бюджет?

Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..

публикувано на 26.11.25 в 10:45

Вижда ли се светлина за тунел под Петрохан?

Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..

публикувано на 25.11.25 в 13:30

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00

Расте ли покупателната ни способност?

Според Евростат, България е лидер на Балканите по стандарт на покупателната способност. Страната ни изпреварва Румъния и Гърция и въпреки това, продължава да е сред най-бедните в ЕС. Стандартът на покупателната способност е условна единица, която изравнява това, което парите могат да купят в различните страни. Когато доходите се коригират по..

публикувано на 19.11.25 в 10:45