Българската социологическа асоциация излезе с декларация, в която заяви, че опитите да се дискредитират социологията и добросъвестните агенции, изследващи електоралните нагласи, са насочени срещу правото на гражданите да получават достоверна информация.
"Всъщност това, което правят социолозите е, че успяват да ни ориентират в някаква картина, но картина, която ние, анкетираните, сме конструирали. Ние можем да лъжем", отбеляза в предаването "Хоризонт до обед" Мила Минева, преподавател по социология в СУ "Свети Климент Охридски" и член на Управителния съвет на Българската социологическа асоциация.
Проблемът на социолозите е, че се опитват да произведат картина на обществото, но ако хората не искат да разказват собствените си нагласи, социолозите нямат избор, изтъкна тя.
"Ние не сме сигурни, че наистина има такива разминавания, за каквито става дума и за каквито става дума просто защото е сензационно да се говори за това. Може да се дължат на методологически трудности и тези методологически трудности могат да бъдат от най-различен порядък. Могат да бъдат свързани с типа извадка, могат да бъдат свързани с откази от участие."
Тенденции и моментни "снимки"
Голяма част от скандалите са свързани с това, че в началото на предизборните кампании се появяват едни проучвания, а след това резултатите са други, коментира Мила Минева.
"Нека да си представим, че има изследвания, които показват тенденции, но има такива, които показват моментни картини. И тяхната работа е да бъдат верни за момента, а не за дългосрочна прогноза", обясни Мила Минева.
Изследванията, които представят социолозите пред обществото, помагат на това общество да разбира себе си по-добре, подчерта тя.
30 години след края на Желязната завеса консерватизмът расте
"Краят на комунизма се мисли като важен, както за страните от Източна Европа, така и за тези от Западна Европа. И това може би е шансът да прекратим едно разделение, което иначе сме склонни да провеждаме в мисленето си. Разбира се, че разлики се виждат, но те не са такива големи", заяви още Мила Минева по повод публикуваното изследване на Pew Research върху общественото мнение от двете страни на вече несъществуващата Желязна завеса 30 години по-късно.
Повечето хора са притеснени от подкопаването на семейните ценности след края на комунизма, отбеляза преподавателят по социология.
"И понеже никога не съм си представяла комунизма като някак си разцвет на семейните ценности много, много се изненадах. Та, ми се струва, че това поне аз бих го определила като увеличаване на консервативните нагласи в населението и то естествено върви с нарастване на хомофобия, притеснения от еднополови бракове и всякакви такива неща."
Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.
Пътуваме назад във времето и ще ви разкажем за място в София, където са се провеждали исторически срещи и са се взимали важни решения за съдбата на България - Военната академия "Георги Раковски". Ще поговорим и за макетите като начин да съхраним и популяризираме архитектурните паметници и културно-историческите обекти от миналото. А в края -..
2025-а година е определена като най-успешната след последната 2019-а преди пандемията. От Националния борд по туризъм отчитат един ръст, който ще надхвърли 5 процента. "Много по-важно е да отворим очи и да видим разгърнатото портфолио и продуктовото предлагане, фокусът върху онези възможности, които България предлага, свързани с култура,..
"Аз съм озадачен, че предлагат Българският спортен тотализатор да се даде на концесия, защото такава мярка не се предлага между първо и второ четене на бюджета . Прави се сериозно обществено обсъждане. Това ми напомня за тази комисия от 27 секунди, която бяха направили скоро, която е символ на методите на работа на това управление - да няма..
За бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас говорим в рубриката "ИМА ЛИ МЕГДАН" в "Графити по въздуха" с Кърт Шулц, който гостува в България, за да одитира дейността на Българската хранителна банка. Кърт Шулц е консултант по инфраструктура, складове и логистика в Глобалната мрежа на хранителните банки, която подпомага с консултации..
Все повече туроператори и туристически платформи залагат на изкуствен интелект - системи, които анализират нашите предпочитания, предлагат персонализирани маршрути и дори предвиждат кога ще потърсим следващата си почивка. Изкуственият интелект вече може да избере най-изгодния полет, да предложи хотел според личните ни предпочитания, да подреди..
Българската стопанска камара представи сценарии за развитие на дигиталния туризъм и варианти на новите професии на изкуствения интелект в индустрията на гостоприемството. Експерти прогнозираха, че до 10 години масово персонализираните продукти ще завземат пазара в сектора, резервациите ще се правят през изкуствения интелект, ще работят..
Община Баните стартира амбициозен проект за възстановяване и преобразяване на старата минерална баня в централната част на селото. Целта е да бъде създаден уникален музей на балнеологията, който да привлича туристи и да представя историческото значение на минералните извори в региона. Проектът, който се реализира с подкрепата на..