Лиляна Узунова е блогър. Можем да я наречем и коледен пътешественик. Почти всеки декември посещава някой от европейските коледни базари, за да опита неповторимия вкус на празничния декември. Коледната приказка за Лиляна започва от немското градче Мюнстер.
„Бях там в началото на декември. Тогава се откриваха коледните базари и се запалиха светлините на града. Градчето е много малко, бях изключително приятно изненадана колко много базари и украса има. Навсякъде хората бяха с коледни шапки, а по-възрастните и с костюми. Немците имат големи традиции с коледните базари. Дори по-малките градове чакат моментите, в които да ги отворят базарите и да се съберат със семействата си.“
Любима коледна дестинация на Лиляна Узунова е и Будапеща. През декември унгарската столица се превръща в огромен коледен празник. Базарът в Будапеща се оказа мястото с най-много типична храна и ръчно приготвени сувенири. „Има и много местни хора, което за мен е знак, че е автентично място, където се пазят традициите. Двете най-традиционни неща, които се продаваха на базара, са пържена мекица, върху която се слагат различни сосове с месо или сирена и зеленчуци. Друго типично тяхно ястие е картофената палачинка, която оприличих на родопския ни пататник.“
В Будапеща Лиляна си има и любим базар. „Той се намира при базиликата „Свети Стефан“, която е най-святата църква за всички унгарци. Пред нея е разположен базара – в кръг, в средата имаше елха, от която тръгваха лампички, свършващи до всички къщички. Вървиш под небе от светлини, които завършват във върха на елхата.“

Коледните базари са впечатляващо място за срещи и в Лисабон. Дилян Георгиев, български студент в Португалия, е впечатлен от атмосферата и красотата на коледната столица. „В Лисабон за четвърта поредна година се организира коледният базар Lisbon Wonderland, като освен греяно плодово вино и коледни песни има и типични за португалците неща – символи, вече наслоени с времето, сувенири, типични за страната като керамичните плочки, които португалците използват за украса в интериорния си дизайн.
Няма как да не се разхождаш в града и да не попаднеш на някое магазинче, в което се продават такива плочки. Също така може да опитате ликьори, бифани, които представляват хляб със свинско месо по специална рецепта, и - естествено - десерти: от френски макарони до малките кошнички с крем, популярни из цялата страна.“

Всяка година милиони туристи посещават и коледните базари на Прага. Ели Мандажиева от страницата „Пражки екскурзовод” твърди, че базарите са повод хората от „Златния град” да се обединят и да почувстват коледния дух. „Преди началото на базара се обсъжда коя точно елха ще бъде в центъра на базара. Тази година тя е висока 24 метра и пражани участват в украсяването й. Кметът на града открива базара, който всяка година има различен дух. Преди няколко години беше украсен с рисунки на един от техните известни художници - Йозеф Лада, в духа на Коледата, която той е рисувал.
Тази година са решили темата да е украшения на ангели и архангели, които пазят базара и града.“ Златна Прага е запазил през годините своето богатство. Сградите отстрани са витрина на европейските стилове и като пазачи бдят да не би да нахлуе на базара ежедневието.

Пътуващият блогър Янислава Петрова е посетила вече 19 държави. Преди да ни разкаже за тях обаче ни разхожда из коледен Страсбург. „Първият коледен базар в Страсбург е от 1570 година. От там постепенно коледните базари са станали традиция във Франция и в градчето Страсбург. В момента има около 300 щанда в града, където може да се наблюдават различни неща като коледни сувенири, храна, напитки, всичко, което е свързано с коледните празници.“ Янислава е впечатлена и от малък елемент в украсите на Страсбург:
„Най-специфичното, което ми направи впечатление, са плюшените мечета, които се закачват на сградите, както и различни плюшени животинки. Ние не свързваме плюшените играчки с нещо коледно и приказно, но някак си французите са успели да допринесат коледните мечета или други плюшени животинчета към празничната украса.“
За магията и топлината на европейските коледни базари чуйте повече в звуковия файл.
Снимки: Янислава Петрова, Лиляна Узунова и Дилян Георгиев.
Пътуваме назад във времето и ще ви разкажем за място в София, където са се провеждали исторически срещи и са се взимали важни решения за съдбата на България - Военната академия "Георги Раковски". Ще поговорим и за макетите като начин да съхраним и популяризираме архитектурните паметници и културно-историческите обекти от миналото. А в края -..
2025-а година е определена като най-успешната след последната 2019-а преди пандемията. От Националния борд по туризъм отчитат един ръст, който ще надхвърли 5 процента. "Много по-важно е да отворим очи и да видим разгърнатото портфолио и продуктовото предлагане, фокусът върху онези възможности, които България предлага, свързани с култура,..
"Аз съм озадачен, че предлагат Българският спортен тотализатор да се даде на концесия, защото такава мярка не се предлага между първо и второ четене на бюджета . Прави се сериозно обществено обсъждане. Това ми напомня за тази комисия от 27 секунди, която бяха направили скоро, която е символ на методите на работа на това управление - да няма..
За бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас говорим в рубриката "ИМА ЛИ МЕГДАН" в "Графити по въздуха" с Кърт Шулц, който гостува в България, за да одитира дейността на Българската хранителна банка. Кърт Шулц е консултант по инфраструктура, складове и логистика в Глобалната мрежа на хранителните банки, която подпомага с консултации..
Все повече туроператори и туристически платформи залагат на изкуствен интелект - системи, които анализират нашите предпочитания, предлагат персонализирани маршрути и дори предвиждат кога ще потърсим следващата си почивка. Изкуственият интелект вече може да избере най-изгодния полет, да предложи хотел според личните ни предпочитания, да подреди..
Българската стопанска камара представи сценарии за развитие на дигиталния туризъм и варианти на новите професии на изкуствения интелект в индустрията на гостоприемството. Експерти прогнозираха, че до 10 години масово персонализираните продукти ще завземат пазара в сектора, резервациите ще се правят през изкуствения интелект, ще работят..
Община Баните стартира амбициозен проект за възстановяване и преобразяване на старата минерална баня в централната част на селото. Целта е да бъде създаден уникален музей на балнеологията, който да привлича туристи и да представя историческото значение на минералните извори в региона. Проектът, който се реализира с подкрепата на..