Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как ще бъдат убедени ромите да се ваксинират срещу Covid-19

Снимка: личен архив

Здравните медиатори в 12-хилядния ромски квартал "Изток" в Кюстендил са 5 и са постоянно сред жителите. Кварталът беше 25 дни под пълна карантина заради висок брой заболели от Covid-19.

По думите на заместник-кметапо социалните дейности в Община Кюстендил Радмила Рангелова ежедневно се търсят решения за намаляване на броя на заразените с коронавирус:

"Те отдавна работят. Няколко пъти провеждахме срещи с тях. След това организирахме среща в РЗИ, за да получат подробна информация за ваксините, да могат да популяризират полезността от ваксинирането, от имунизацията въобще".

Рролята на здравните медиатори е да работят ежедневно с ромската общност, допълни тя.

"Не е кампанийно, не е масово, не е необходимо масово събиране в ситуацията, в която се намираме. Те работят месеци наред, даже вече година, откакто е започнала епидемията. Работеха по популяризиране на мерките за предпазване от коронавируса, когато беше затворен квартала".

Опитът на Кюстендил ще се прилага и в останалите 8 общини в района.

"Искам да видя някакъв е резултат. Това го знаят и задачата е през РЗИ и общините", коментира областният управител инж. Александър Пандурски.

Според бизнесмена Сашо Кръстев, координатор на едно от сдруженията по ромската интеграция, в ромските квартали се разпространяват различни слухове и ромите се страхуват да се ваксинират.

"Когато общината започне да работи на терен с жителите, мисля, че ще бъдат убедени".

Анонимен активист в ромския квартал коментира:

"Ако иска правителството да има успех, трябва да се ангажират пасторите от църквата. Здравните медиатори няма да свършат работа 100%".

Според него трудно ще бъдат убедени ромите да се ваксинират.

"Аз смятам, че трябва да приветстваме идеята на министерството да стигне до ромските общности кампанията за ваксиниране. Смятам, че тя е положителна и трябва да я поощрим, но трябва по-различен акцент да бъде сложен и по-различен фокус, тъй като с фолк звезди няма да има ефект. Фолк звездите са популярни в тази общност и би било добре да покажат личен пример, да кажат, че подкрепят кампанията, да кажат, че те лично са го направили", каза в предаването "Нещо повече" Румян Русинов, представител на Българската общност за либерална демокрация.

По думите му трябва да бъдат избрани посредници, на които ромите имат доверие.

"Не трябва да пропускаме и факта, че през последните години имаше и базисно недоверие към правителстгвото, към властта, което също е фактор".

Според него финансови стимули няма да повишат броя на желаещите да се ваксинират, а информационните кампании имат въздействие:

"В дългогодишната си практика много мотивационни кампании сме провеждали и, когато те са правилно фокусирани и добре направени, те оказват своето влияние. Хората разбират, когато виждат, че изборът им е добре информиран и когато срещу себе си имат добронамерени хора, те взимат решения в определена посока. Бих призовал да се разчита на тези фактори, на които хората имат някакво доверие. За съжаление ромските организации през последните десетина години бяха маргинализирани от работа с ромската общност и от оказване на влияние върху ромската общност", подчерта Русинов.

Повече можете да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пътуване назад във времето с първа спирка - Военната академия "Георги Раковски"

Пътуваме назад във времето и ще ви разкажем за място в София, където са се провеждали исторически срещи и са се взимали важни решения за съдбата на България - Военната академия "Георги Раковски". Ще поговорим и за макетите като начин да съхраним и популяризираме архитектурните паметници и културно-историческите обекти от миналото. А в края -..

публикувано на 26.11.25 в 15:09
Полина Карастоянова

Поли Карастоянова: 2026-а година ще бъде по-добра за българския туризъм

2025-а година е определена като най-успешната  след последната 2019-а преди пандемията. От Националния борд по туризъм отчитат един ръст, който ще надхвърли 5 процента. "Много по-важно е да отворим очи и да видим разгърнатото портфолио и продуктовото предлагане, фокусът върху онези възможности, които България предлага, свързани с култура,..

публикувано на 25.11.25 в 13:42
Мартин Димитров

Мартин Димитров: Сегашното управление става опасно за финансовата система

"Аз съм озадачен, че предлагат Българският спортен тотализатор да се даде на концесия, защото такава мярка не се предлага между първо и второ четене на бюджета . Прави се сериозно обществено обсъждане. Това ми напомня за тази комисия от 27 секунди, която бяха направили скоро, която е символ на методите на работа на това управление - да няма..

публикувано на 25.11.25 в 09:16
Хранителна банка в САЩ

Кърт Шулц за бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас

За бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас говорим в рубриката "ИМА ЛИ МЕГДАН" в "Графити по въздуха" с Кърт Шулц, който гостува в България, за да одитира дейността на Българската хранителна банка. Кърт Шулц е консултант по инфраструктура, складове и логистика в Глобалната мрежа на хранителните банки, която подпомага с консултации..

публикувано на 24.11.25 в 15:46

ИИ и туристическите платформи - кое е новото и кое е "забравеното старо"?

Все повече туроператори и туристически платформи залагат на изкуствен интелект - системи, които анализират нашите предпочитания, предлагат персонализирани маршрути и дори предвиждат кога ще потърсим следващата си почивка.  Изкуственият интелект вече може да избере най-изгодния полет, да предложи хотел според личните ни предпочитания, да подреди..

публикувано на 24.11.25 в 14:44

Дигитален туризъм и нови професии на изкуствения интелект в сферата

Българската стопанска камара представи сценарии за развитие на дигиталния туризъм и варианти на новите професии на изкуствения интелект в индустрията на гостоприемството. Експерти прогнозираха, че до 10 години масово персонализираните продукти ще завземат пазара в сектора, резервациите ще се правят през изкуствения интелект, ще работят..

публикувано на 23.11.25 в 11:53
с. Баните, община Баните

Старата минерална баня в Баните ще стане музей на балнеологията

Община Баните стартира амбициозен проект за възстановяване и преобразяване на старата минерална баня в централната част на селото. Целта е да бъде създаден уникален музей на балнеологията, който да привлича туристи и да представя историческото значение на минералните извори в региона. Проектът, който се реализира с подкрепата на..

публикувано на 23.11.25 в 07:45