Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Най-много средства са заделяни за детските подаръци, сочат данните

По празниците сме пазарували и празнували повече, отколкото две години назад

Подаръци на кредит са купували 12 на сто от анкетираните

Снимка: Pixabay

С повече настроение и по-щедри покупки посрещнахме Новата година, показва проучване на една от големите агенции за пазарни проучвания и е проведено през декември в потребителския панел на компанията.
Въпреки притесненията от кризата, оказва се по празниците сме пазарували и сме празнували повече, отколкото две години назад. Проучването сравнява периода от 2020 до 2022 година и обяснява щедростта ни по Коледа и Нова година с въздържането и ограниченията при Covid пандемията.

Поради финансовите затруднения, много от нас са избрали по-евтини подаръци, но за най-близките си хора. Така всъщност са стеснили кръга от своите приближени и са преброили най-близките си хора, посочи в "Закуска на тревата" изпълнителният директор на компанията Даньо Димитров:

"60 на сто от хората са планирали подаръци за до 4 човека през 2022 година, а 3 - 4 на сто от хората изобщо не са купували подаръци...", каза още той.

БНР

Близо 30% от анкетираните започват планирането на подаръците още през ноември.

Други 60% се озовават в "празничната треска" през декември. Подърци на кредит обаче са купували 12 на сто от анкетираните, докато преди две година те са били едва 3%. Като се прибавят и 30% пазарували с лични спестявания, числото е показателно за финансовите затруднения на повечето българи:

"От средствата, предвидени за подаръци малка част са от заплата и лични спестявания, миналата Коледа 4 пъти повече хора са купували подарък с кредит, хората казват, че са станали по-разумни, около 4 на сто са си позволили скъпи подаръци и бижута", поясни още Димитров.

Подаръци за

И пак по традиция, най-много средства са заделяни за детските подаръци, заради народопсихологията на българина да осигурява най-доброто за децата. Близо 40% са похарчени за детски играчки, конкурират ги единствено парите за козметиката.

По-малко са и осъществените ваканции в празничните дни. Най-често се празнува в тесен семеен кръг и традицията не е повлияна нито от пандемията, нито от кризата:


Още по темата в звуковия файл.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пътуване назад във времето с първа спирка - Военната академия "Георги Раковски"

Пътуваме назад във времето и ще ви разкажем за място в София, където са се провеждали исторически срещи и са се взимали важни решения за съдбата на България - Военната академия "Георги Раковски". Ще поговорим и за макетите като начин да съхраним и популяризираме архитектурните паметници и културно-историческите обекти от миналото. А в края -..

публикувано на 26.11.25 в 15:09
Полина Карастоянова

Поли Карастоянова: 2026-а година ще бъде по-добра за българския туризъм

2025-а година е определена като най-успешната  след последната 2019-а преди пандемията. От Националния борд по туризъм отчитат един ръст, който ще надхвърли 5 процента. "Много по-важно е да отворим очи и да видим разгърнатото портфолио и продуктовото предлагане, фокусът върху онези възможности, които България предлага, свързани с култура,..

публикувано на 25.11.25 в 13:42
Мартин Димитров

Мартин Димитров: Сегашното управление става опасно за финансовата система

"Аз съм озадачен, че предлагат Българският спортен тотализатор да се даде на концесия, защото такава мярка не се предлага между първо и второ четене на бюджета . Прави се сериозно обществено обсъждане. Това ми напомня за тази комисия от 27 секунди, която бяха направили скоро, която е символ на методите на работа на това управление - да няма..

публикувано на 25.11.25 в 09:16
Хранителна банка в САЩ

Кърт Шулц за бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас

За бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас говорим в рубриката "ИМА ЛИ МЕГДАН" в "Графити по въздуха" с Кърт Шулц, който гостува в България, за да одитира дейността на Българската хранителна банка. Кърт Шулц е консултант по инфраструктура, складове и логистика в Глобалната мрежа на хранителните банки, която подпомага с консултации..

публикувано на 24.11.25 в 15:46

ИИ и туристическите платформи - кое е новото и кое е "забравеното старо"?

Все повече туроператори и туристически платформи залагат на изкуствен интелект - системи, които анализират нашите предпочитания, предлагат персонализирани маршрути и дори предвиждат кога ще потърсим следващата си почивка.  Изкуственият интелект вече може да избере най-изгодния полет, да предложи хотел според личните ни предпочитания, да подреди..

публикувано на 24.11.25 в 14:44

Дигитален туризъм и нови професии на изкуствения интелект в сферата

Българската стопанска камара представи сценарии за развитие на дигиталния туризъм и варианти на новите професии на изкуствения интелект в индустрията на гостоприемството. Експерти прогнозираха, че до 10 години масово персонализираните продукти ще завземат пазара в сектора, резервациите ще се правят през изкуствения интелект, ще работят..

публикувано на 23.11.25 в 11:53
с. Баните, община Баните

Старата минерална баня в Баните ще стане музей на балнеологията

Община Баните стартира амбициозен проект за възстановяване и преобразяване на старата минерална баня в централната част на селото. Целта е да бъде създаден уникален музей на балнеологията, който да привлича туристи и да представя историческото значение на минералните извори в региона. Проектът, който се реализира с подкрепата на..

публикувано на 23.11.25 в 07:45