Една от водещите здравноосигурителни каси в Германия сключи директни договори с четири български медикъл/СПА центрове по Северното Черноморие - в Албена, Златни Пясъци, Свети Константин и Елена и Слънчев ден, съобщи председателят на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм Сийка Кацарова.
Това означава, че германски туристи ще пристигат с направления в тези центрове, а здравноосигурителната каса в Германия ще поема възстановителните им процедури у нас. Подписването на договора с първите четири центъра у нас стана възможно след като през 2019 година България беше включена в официалния списък на държави, с които Асоциацията на германските здравни каси признава разходите за рехабилитация у нас.
Първите здравноосигурени в Германия започнаха да пристигат у нас още през миналата година. Те заплащаха възстановителните си процедури и след предоставяне на документи пред здравната каса можеха да възстановят направените разходи. При директно сключените договори пациентите идват с направление, заплащат за престоя си и не е нужно да заплащат за процедурите. Финансовите взаимоотношения се уреждат между центъра и здравната каса.
"Когато един пациент реши, че иска да направи своята профилактика за опорно-двигателен апарат например, и поиска това да се случи в България, в системата на България ще излязат тези 4 медикъл/СПА центрове, ако те предлагат точно тази програма", пояснява Сийка Кацарова – председател на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм.
Най-интересните три направления за германския потребител са свързани с профилактиката на опорно-двигателни, респираторни и свързани с наднормено тегло заболявания.
Пандемията е забавила процеса по директното договаряне с германските здравноосигурителни каси, но е породила необходимост от възстановителни процедури за повече хора.
"Особено след пандемията броят на нуждаещите се от профилактика и възстановяване в Германия силно е нараснал. Касите се нуждаят от обогатяване на предлаганите места, които вече не достигат при тях. Това е уникалната възможност в момента – да предложим качествена, професионална помощ, заедно с нашите природни дадености", коментира Стефка Латева от отдел "Маркетинг и продажби" във верига хотели на Златни пясъци.
Около 8 месеца бяха необходими на 4-те медикъл и СПА центрове да докажат, че покриват критериите на втората по големина в Германия здравноосигурителна каса.
"Бяхме проверени и се констатира, че сме на нивото на Италия и далеч над нивото на продукта, който предлагат Полша и Унгария", посочва Маргита Тодорова – директор „Маркетинг и продажби“ в Албена.
"Това означава признаване на качеството на българските медикъл/СПА центрове", изтъква Сийка Кацарова.
Подписването но договорите е осъществено с помощта на Германо-българската индустриално-търговска камара и на Българския съюз по балнеология и СПА. Било е подпомогнато съставянето на програми, специфични за този вид клиенти, уточнява Деница Колева - член на съвета на директорите на Слънчев ден.
Подписаните договори са за една година, но ако има интерес от германците и ако те са доволни от услугата, ще бъдат подновени. Очаква се и други медикъл/СПА центрове да проявят интерес към подписване на договор със здравно-осигурителни каси в Германия след съответния период на проверка.
Центърът, който кандидатства, трябва да има немскоговорящ екип.
"Химера е да си мислим, че всички говорят английски. Не. Особено когато става въпрос за здравето, хората искат да им бъде обяснено на техния език", допълва още Сийка Кацарова. По думите ѝ одитът е тежък.

Висококатегорийните хотели по Черноморието по традиция работят от дълги години с германските туристи. Какви са изискванията на германските граждани, които биха провеждали възстановителните си процедури у нас?
"Германецът е доста взискателен турист, но пък когато веднъж дойде и му хареса, се завръща отново", смята Деница Колева.
Много ценени са процедурите с черноморска кал, търсени са водните процедури, различни масажи, казва Стефка Латева.
Пациентите, които идват у нас за възстановителни процедури, имат дълъг престой. Необходим е 14-дневен курс. Някои записват и 3-4 седмични курсове на терапия.
За всички тези възможности за рехабилитация у нас трябва да научат повече хора, които са здравноосигурени в Германия.
Според Маргита Тодорова трябва да се организира комуникационна кампания в Германия, която да представя предимствата на българския медикъл/СПА продукт, защото здравната каса не се ангажира с реклама.
"Важно е да се убедят личните лекари на всеки един от потенциалните пациенти, че си струва да се предложи България като дестинация за лечение и профилактика."
Необходима е повече активност от страна на държавата, убедена е и Сийка Кацарова - председател на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм.
"Говорим за ребрандиране на имиджа на България, но какво правим в тази посока? Една Словения използва пандемията, за да ребрандира имиджа си. Здравният туризъм е водещ приоритет в портфолиото, което се предлага от страна на словенския бранд."
Според Кацарова страната ни разполага с модерна инфраструктура за медикъл и СПА процедури, но "много добре "крием" и не си показваме нашите предимства".
Чуйте целия репортаж по темата в звуковия файл.
Пътуваме назад във времето и ще ви разкажем за място в София, където са се провеждали исторически срещи и са се взимали важни решения за съдбата на България - Военната академия "Георги Раковски". Ще поговорим и за макетите като начин да съхраним и популяризираме архитектурните паметници и културно-историческите обекти от миналото. А в края -..
2025-а година е определена като най-успешната след последната 2019-а преди пандемията. От Националния борд по туризъм отчитат един ръст, който ще надхвърли 5 процента. "Много по-важно е да отворим очи и да видим разгърнатото портфолио и продуктовото предлагане, фокусът върху онези възможности, които България предлага, свързани с култура,..
"Аз съм озадачен, че предлагат Българският спортен тотализатор да се даде на концесия, защото такава мярка не се предлага между първо и второ четене на бюджета . Прави се сериозно обществено обсъждане. Това ми напомня за тази комисия от 27 секунди, която бяха направили скоро, която е символ на методите на работа на това управление - да няма..
За бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас говорим в рубриката "ИМА ЛИ МЕГДАН" в "Графити по въздуха" с Кърт Шулц, който гостува в България, за да одитира дейността на Българската хранителна банка. Кърт Шулц е консултант по инфраструктура, складове и логистика в Глобалната мрежа на хранителните банки, която подпомага с консултации..
Все повече туроператори и туристически платформи залагат на изкуствен интелект - системи, които анализират нашите предпочитания, предлагат персонализирани маршрути и дори предвиждат кога ще потърсим следващата си почивка. Изкуственият интелект вече може да избере най-изгодния полет, да предложи хотел според личните ни предпочитания, да подреди..
Българската стопанска камара представи сценарии за развитие на дигиталния туризъм и варианти на новите професии на изкуствения интелект в индустрията на гостоприемството. Експерти прогнозираха, че до 10 години масово персонализираните продукти ще завземат пазара в сектора, резервациите ще се правят през изкуствения интелект, ще работят..
Община Баните стартира амбициозен проект за възстановяване и преобразяване на старата минерална баня в централната част на селото. Целта е да бъде създаден уникален музей на балнеологията, който да привлича туристи и да представя историческото значение на минералните извори в региона. Проектът, който се реализира с подкрепата на..