Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Сезонът в Слънчев бряг – по-кратък от очакванията и по-лош от прогнозите

Туристите стават все по-бедни, разказват продавачи и ресторантьори

Слънчев бряг
Снимка: Даниела Костадинова

По-кратък от очакванията и по-лош от прогнозите - така накратко описват представителите на туристическия бранш летния туристически сезон тази година. Преди дни хотелиери в Слънчев бряг обявиха, че намаляват цените на туристическите пакети. Това се случва в разгара на лятото и е симптом за трудностите, с които трябва да се справи браншът.

Най-големият курортен комплекс по българското Черноморие – Слънчев бряг, в момента е с полупразни паркинги. Проблем с паркирането на колите този сезон няма, причината е може би във възобновените интензивни чартърни програми. Много търговски обекти вече са затворени, все едно сезонът е приключил. Ресторантите са празни. Единствено на плажната ивица има стълпотворение, което показва че туристи не липсват, но в горещия ден те са избрали прохладата край морето. Търговци и ресторантьори определят сезона като кратък и пълен с предизвикателства.

"Май и юни имаше дъждове, нямаше хора. Слаб сезон. Измъкнахме се, но не е това, което очаквахме. Подочух, че от Германия трябваше да дойдат 1 200 000, заради тази провокация с "мръсната вода" не дойдоха. Сигурно това е от полза на конкурентите – Гърция и Турция, може те да са го предизвикали като слух. Водата е чиста, ама има отлив. Руски туристи като няма… Най-много поляци има, румънци."

"Търговците няма как да са доволни. Наистина имаше много хора, но туристите бяха много бедни. Създаде се тарапана, с много хора, но бедни. Сезонът стана 45 дена, да има работа, но това лято нямаше и такава."

"Сезонът го няма, 20 дена. Кое му е добре? Ела, стой и ги чакай, да видиш дали има."

"Инклузивът разби бизнеса."

"Много е зле положението – минимум 30% надолу от предишни години. Не сме само ние, заведенията, виновни за цените. С този разлив – за Украйна, това много повлия ситуацията тук. Отлив има, и то доста стабилен. Не само от българи, но и от чужденци."

На фона на трудностите хотелиери отчитат близо 20% ръст на туристите в сравнение с миналата година. Информациите, че морето е замърсено, са довели до отлив на българските туристи през последната седмица. Това е и причина за форсмажорното решение цените на туристическите пакети да бъдат намалени преди началото на септември.

"Сезонът стартира много плахо, много трудно за всички, предвид всички фактори, които повлияват. След 15 юли нещата се нормализираха. Постигнахме 80% заетост на легловия капацитет. Имаше отменени резервации от немски пазар, от скандинавските страни. Там хората много се повлияват от такива антиреклами. Най-много посетители имахме от Полша, от Англия се завърнаха туристите, Израел", коментира пред БНР Елена Андонова, регионален председател на Българската асоциация за туризъм.

"Но към края на август отново към сектора се изляха доста неверни информации и имахме анулации."

Според Андонова около 20% е прирастът на туристопотокът за този сезон.

Намаляването на цените обикновено става от 1 септември или след 25 август. Тази година заради отлива на туристи е било предприето по-рано, пояснява още Елена Андонова. По думите ѝ в някои от хотелите намалението може да достигне до 50% от пакетната цена от началото на септември.

"Лятото беше трудно. Трябваше да се оцелява, специални оферти имаше пуснати немалко през сезона", описва трудностите през настоящия сезон хотелиерът Елена Иванова, която е представител на Съюза на частните собственици в Слънчев бряг.

"Не бяха толкова активни резервациите. Канселирани не много, но нямаше много нови резервации. До ден днешен не мога да си отговоря на какво бяха базирани тези бомбастични очаквания за невероятен сезон."

40 на 100 ръст на полетите се очаква през септември и октомври.

Цялото интервю слушайте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Яна Боянова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пътуване назад във времето с първа спирка - Военната академия "Георги Раковски"

Пътуваме назад във времето и ще ви разкажем за място в София, където са се провеждали исторически срещи и са се взимали важни решения за съдбата на България - Военната академия "Георги Раковски". Ще поговорим и за макетите като начин да съхраним и популяризираме архитектурните паметници и културно-историческите обекти от миналото. А в края -..

публикувано на 26.11.25 в 15:09
Полина Карастоянова

Поли Карастоянова: 2026-а година ще бъде по-добра за българския туризъм

2025-а година е определена като най-успешната  след последната 2019-а преди пандемията. От Националния борд по туризъм отчитат един ръст, който ще надхвърли 5 процента. "Много по-важно е да отворим очи и да видим разгърнатото портфолио и продуктовото предлагане, фокусът върху онези възможности, които България предлага, свързани с култура,..

публикувано на 25.11.25 в 13:42
Мартин Димитров

Мартин Димитров: Сегашното управление става опасно за финансовата система

"Аз съм озадачен, че предлагат Българският спортен тотализатор да се даде на концесия, защото такава мярка не се предлага между първо и второ четене на бюджета . Прави се сериозно обществено обсъждане. Това ми напомня за тази комисия от 27 секунди, която бяха направили скоро, която е символ на методите на работа на това управление - да няма..

публикувано на 25.11.25 в 09:16
Хранителна банка в САЩ

Кърт Шулц за бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас

За бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас говорим в рубриката "ИМА ЛИ МЕГДАН" в "Графити по въздуха" с Кърт Шулц, който гостува в България, за да одитира дейността на Българската хранителна банка. Кърт Шулц е консултант по инфраструктура, складове и логистика в Глобалната мрежа на хранителните банки, която подпомага с консултации..

публикувано на 24.11.25 в 15:46

ИИ и туристическите платформи - кое е новото и кое е "забравеното старо"?

Все повече туроператори и туристически платформи залагат на изкуствен интелект - системи, които анализират нашите предпочитания, предлагат персонализирани маршрути и дори предвиждат кога ще потърсим следващата си почивка.  Изкуственият интелект вече може да избере най-изгодния полет, да предложи хотел според личните ни предпочитания, да подреди..

публикувано на 24.11.25 в 14:44

Дигитален туризъм и нови професии на изкуствения интелект в сферата

Българската стопанска камара представи сценарии за развитие на дигиталния туризъм и варианти на новите професии на изкуствения интелект в индустрията на гостоприемството. Експерти прогнозираха, че до 10 години масово персонализираните продукти ще завземат пазара в сектора, резервациите ще се правят през изкуствения интелект, ще работят..

публикувано на 23.11.25 в 11:53
с. Баните, община Баните

Старата минерална баня в Баните ще стане музей на балнеологията

Община Баните стартира амбициозен проект за възстановяване и преобразяване на старата минерална баня в централната част на селото. Целта е да бъде създаден уникален музей на балнеологията, който да привлича туристи и да представя историческото значение на минералните извори в региона. Проектът, който се реализира с подкрепата на..

публикувано на 23.11.25 в 07:45