Кипърците обичат да се веселят, включително на многолюдни семейни събирания с характерните местни традиции и обичаи.
Празниците на Средиземноморския остров продължават 12 дни - от 25 декември до 6 януари, т.е. от Коледа до Богоявление, който е официален неработен ден в страната. Много частни фирми прекратяват работата в този период, а живеещите в градовете масово се изнасят във ваканционните си къщи в провинцията или пътуват в чужбина.
По традиция кипърците празнуват Нова година у дома с цялото семейство в разширен състав. Посрещането й в ресторанти и заведения за развлечения не е много популярно, въпреки богатия избор за празнична обстановка и програма, който те предлагат.
Самата Новогодишна нощ в Кипър не е много пищна. Телевизиите излъчват забавни програми и концерти, които не се прекъсват с официалности за обявяването на Новата година. Няма поздравление от държавния глава. Събралите се да празнуват обикновено сами отброяват последните секунди на старата година – от 10 до 0.
Мнозина кипърци дори не изчакват часовникът да удари полунощ и си лягат, за да са в готовност за следващия ден – 1 януари, когато е истинското голямо Новогодишно празненство в Кипър.
За кипърската кулинарна традиция тържественият многочислен семеен обяд на 1 януари е "закон". Няма кипърски дом, в който на този ден да не се прави традиционната местна сувла – кипърското барбекю или скара. Това е любимата храна на кипърците – най-типичният мирис на празниците на острова.
Парчета агнешко или свинско месо на шишове се пекат на въглища, като специално устройство осигурява равномерното им въртене. Тази иновация дава възможност за приготовление на празничната храна без да нарушава прословутото кипърско спокойствие. Сувлата е ангажимент на мъжете в семейството и с въртящия се механизъм те могат да седят и да наблюдават печенето, без да си дават много труд.
Сарми, печени картофи, макарони на фурна, салати допълват менюто на празничната трапеза. Задължителни са и типичните кипърски сладки – меломакарона и курабии. Кипърците предпочитат да полеят празника с вино и зивания – местната ракия от планината.
Един от най-важните и интересни моменти в кипърската Новогодишна традиция е празничната Василопита. Това е вид кейк, в който е скрита паричката за късмет, щастие и благополучие през новата година.Сладкарското изделие е с аромат на портокал, мастиха, канела, ядки, сушени плодове и други вкусни съставки. Обикновено се покрива с бяла глазура или пудра захар,имитиращи навалял сняг, а отгоре с белени бадеми, зърна от нар или други плодове се изписва числото на новата година.
Василопитата се разрязва на 1 януари от най-възрастния присъстващ, обикновено това е главата на семейството и домакин на празненството, като преди това той я прекръства 3 пъти. Първото парче се оставя за Иисус Христос, а следващите се раздават на всички, започвайки от най-възрастния към най-малките, децата.
На 1 януари в Кипър по традиция се разменят и празничните подаръци. На децата на острова ги носи Агиос Василис – Свети Василий.
На този ден обикновено кръстниците посещават семействата на своите кръщелници, като затрупват децата с куп подаръци, често дават и пари.
По време на всеки от 12-те дни от Коледа до Богоявление къщите в Кипър се благославят със светена вода като една от защитите срещу нежеланите „гости“ на празниците – каликандзарите. Според фолклорната традиция това са пакостливи, зловредни малки духчета – Коледни тролове, които в този период излизат изпод земята и правят поразии. Те могат да угасят огъня в камината, да развалят храната или да вкиснат млякото.
За да ги прогонят, стопанките правят лукумади - малки пържени топки, понички, напоени с меден или захарен сироп, които хвърлят по покривите на къщите. Смята се, че каликандзарите ще си отидат, след като им се наситят.Последното раздаване на лукумади за прогонване на пакостниците е на Богоявление.
В много села и райони в Кипър хората продължават и други стари новогодишни ритуали. На първия ден от новата година, например, трябва да се извърши "подновяване на водите", като всички кани за вода в къщата се изпразват и пълнят отново с вода от Агиос Василис.
Запазен е и обичаят за гадаене за любов на маслинови клонки. Те се хвърлят в запалената камина и, ако пукат и подскачат в огъня, това означава, че този, който ги е хвърлил, е обичан от любимия си човек.Подробности може да чуете в звуковия файл.
Пътуваме назад във времето и ще ви разкажем за място в София, където са се провеждали исторически срещи и са се взимали важни решения за съдбата на България - Военната академия "Георги Раковски". Ще поговорим и за макетите като начин да съхраним и популяризираме архитектурните паметници и културно-историческите обекти от миналото. А в края -..
2025-а година е определена като най-успешната след последната 2019-а преди пандемията. От Националния борд по туризъм отчитат един ръст, който ще надхвърли 5 процента. "Много по-важно е да отворим очи и да видим разгърнатото портфолио и продуктовото предлагане, фокусът върху онези възможности, които България предлага, свързани с култура,..
"Аз съм озадачен, че предлагат Българският спортен тотализатор да се даде на концесия, защото такава мярка не се предлага между първо и второ четене на бюджета . Прави се сериозно обществено обсъждане. Това ми напомня за тази комисия от 27 секунди, която бяха направили скоро, която е символ на методите на работа на това управление - да няма..
За бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас говорим в рубриката "ИМА ЛИ МЕГДАН" в "Графити по въздуха" с Кърт Шулц, който гостува в България, за да одитира дейността на Българската хранителна банка. Кърт Шулц е консултант по инфраструктура, складове и логистика в Глобалната мрежа на хранителните банки, която подпомага с консултации..
Все повече туроператори и туристически платформи залагат на изкуствен интелект - системи, които анализират нашите предпочитания, предлагат персонализирани маршрути и дори предвиждат кога ще потърсим следващата си почивка. Изкуственият интелект вече може да избере най-изгодния полет, да предложи хотел според личните ни предпочитания, да подреди..
Българската стопанска камара представи сценарии за развитие на дигиталния туризъм и варианти на новите професии на изкуствения интелект в индустрията на гостоприемството. Експерти прогнозираха, че до 10 години масово персонализираните продукти ще завземат пазара в сектора, резервациите ще се правят през изкуствения интелект, ще работят..
Община Баните стартира амбициозен проект за възстановяване и преобразяване на старата минерална баня в централната част на селото. Целта е да бъде създаден уникален музей на балнеологията, който да привлича туристи и да представя историческото значение на минералните извори в региона. Проектът, който се реализира с подкрепата на..