Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

София на последно място в международно проучване за безопасно придвижване на деца и подрастващи

| Интервю
Снимка: БГНЕС

София заема последното, 36-о място в международна класация на мрежата "Чисти градове" за безопасно придвижване на деца и подрастващи. Оценката ни е три пъти по-ниска дори от предпоследния в подреждането. В класацията участват големи градове и столици на държави от ЕС.

Проучването "Улици за децата, градове за всички" анализира безопасността на средата за активно, устойчиво и безопасно придвижване на деца в града. Класацията не е оценка на пътната безопасност и не се базира върху конкретни показатели като брой инциденти, коментира пред БНР Драгомира Раева, координатор "Чиста мобилност" в сдружение "За земята", партньор на "Чисти градове" за България. По думите ѝ, докладът е информативен.

Сред критериите, които се разглеждат, са защитените улици около училищата, ограниченията за безопасна скорост – до 30 км/ч, наличието на велосипедна инфраструктура.

Децата са по-уязвими на пътя, те не се виждат добре, не преценяват добре ситуацията, тъй като нямат житейски опит. Нямат и когнитивната способност да оценят опасността. Следва да изграждаме условията за мобилност с оглед на тези фактори, подчерта Раева.

Мерките, дори да ги има на хартия, трябва да се прилагат и да има контрол, заяви тя във връзка с ограничението за движение по централни улици в столицата с до 30 км/ч. 

Болоня е сред скорошните примери за успешно прилагане на модела. Ограничението на скоростта покрива 80% от уличната мрежа там и това води до драстичен спад на инцидентите.

Освен че ограничава скоростта, мярката 30 км/ч намалява и трафика, защото повече хора се чувстват комфортно да ходят пеша, допълни Драгомира Раева.

Много родители водят децата си с личен автомобил заради липсата на алтернативи. Когато градският транспорт няма добро покритие, а велосипедните алеи са разпокъсани, с контактни точки на пресичане, които затрудняват дори възрастните, този вариант не се избира. София е чудесен град за велосипеден транспорт, времето е подходящо целогодишно и общината трябва да адресира това, смята координаторът от сдружение "За Земята".

Според Раева паркоместа срещу велоалеи е абсурден конфликт.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Яна Боянова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пътуване назад във времето с първа спирка - Военната академия "Георги Раковски"

Пътуваме назад във времето и ще ви разкажем за място в София, където са се провеждали исторически срещи и са се взимали важни решения за съдбата на България - Военната академия "Георги Раковски". Ще поговорим и за макетите като начин да съхраним и популяризираме архитектурните паметници и културно-историческите обекти от миналото. А в края -..

публикувано на 26.11.25 в 15:09
Полина Карастоянова

Поли Карастоянова: 2026-а година ще бъде по-добра за българския туризъм

2025-а година е определена като най-успешната  след последната 2019-а преди пандемията. От Националния борд по туризъм отчитат един ръст, който ще надхвърли 5 процента. "Много по-важно е да отворим очи и да видим разгърнатото портфолио и продуктовото предлагане, фокусът върху онези възможности, които България предлага, свързани с култура,..

публикувано на 25.11.25 в 13:42
Мартин Димитров

Мартин Димитров: Сегашното управление става опасно за финансовата система

"Аз съм озадачен, че предлагат Българският спортен тотализатор да се даде на концесия, защото такава мярка не се предлага между първо и второ четене на бюджета . Прави се сериозно обществено обсъждане. Това ми напомня за тази комисия от 27 секунди, която бяха направили скоро, която е символ на методите на работа на това управление - да няма..

публикувано на 25.11.25 в 09:16
Хранителна банка в САЩ

Кърт Шулц за бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас

За бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас говорим в рубриката "ИМА ЛИ МЕГДАН" в "Графити по въздуха" с Кърт Шулц, който гостува в България, за да одитира дейността на Българската хранителна банка. Кърт Шулц е консултант по инфраструктура, складове и логистика в Глобалната мрежа на хранителните банки, която подпомага с консултации..

публикувано на 24.11.25 в 15:46

ИИ и туристическите платформи - кое е новото и кое е "забравеното старо"?

Все повече туроператори и туристически платформи залагат на изкуствен интелект - системи, които анализират нашите предпочитания, предлагат персонализирани маршрути и дори предвиждат кога ще потърсим следващата си почивка.  Изкуственият интелект вече може да избере най-изгодния полет, да предложи хотел според личните ни предпочитания, да подреди..

публикувано на 24.11.25 в 14:44

Дигитален туризъм и нови професии на изкуствения интелект в сферата

Българската стопанска камара представи сценарии за развитие на дигиталния туризъм и варианти на новите професии на изкуствения интелект в индустрията на гостоприемството. Експерти прогнозираха, че до 10 години масово персонализираните продукти ще завземат пазара в сектора, резервациите ще се правят през изкуствения интелект, ще работят..

публикувано на 23.11.25 в 11:53
с. Баните, община Баните

Старата минерална баня в Баните ще стане музей на балнеологията

Община Баните стартира амбициозен проект за възстановяване и преобразяване на старата минерална баня в централната част на селото. Целта е да бъде създаден уникален музей на балнеологията, който да привлича туристи и да представя историческото значение на минералните извори в региона. Проектът, който се реализира с подкрепата на..

публикувано на 23.11.25 в 07:45