Периодът на социализма е изтъкан от парадокси, но като че ли един от най-големите е, че всъщност една по принцип маргинална сфера от човешкото общество, каквато е изкуството, бива превърната в център на идеологически преследвания и остракирания. Случаите са много, за да бъдат изреждани, ще се ограничим само с най-емблематичните: разтурената през 1948 г. изложба от Румъния, след която на Васил Бараков (и на колегите му) се налага задълго да се откаже от художничеството, за да се занимава със създаване на шрифтове; нападките и издевателствата над Александър Жендов, отвели го в гроба; т. нар. „случай „Тютюн“, когато лично намесата на тогавашния първи секретар на БКП Вълко Червенков спасява Димитър Димов от преследване и тормоз; вдигналото толкова шумотевица издание на „Люти чушки“ на художника-карикатурист Борис Димовски и поета-сатирик Радой Ралин; разгромът срещу стихосбирката „Стихове“ на Константин Павлов; разтурянето на Бургаския театър с режисьорите Юлия Огнянова, Вили Цанков, Методи Андонов и Леон Даниел; не по-малкото прекъсване на развитието в кукления театър, осъществено от Иван Свежин (Теофилов); полу-негласните забрани за публикуване на Николай Кънчев, Константин Павлов, Иван Цанев, да не споменаваме ветото над дейността над корифеи на българската култура като Атанас Далчев, Владимир Василев, Симеон Радев, Фани Попова-Мутафова и др.; прочутото изказване на Тодор Живков срещу формализма в изкуството; спрените или принудени да бъдат самоцензурирани филми на Христо Христов, Бинка Желязкова, Христо Ганев; прокуждането на творци от ранга на Давид Перец, Елиезер Алшех, Боян Райнов, Христо Огнянов, Петър Увалиев, Любомир Далчев, Георги Марков…
Списъкът може да бъде продължен, за съжаление, с посочените случаи той нито се изчерпва, нито пък казва дори и процент от истината за действията на комунистическата партия и нейните репресивни тайни служби срещу хората на изкуството. Тъкмо да отвори мъничко завесата на тия мъчителни взаимоотношения се опитва кураторът на подредената в Софийска градска художествена галерия изложба „Форми на съпротива“ Красимир Илиев, да проникне по-дълбоко в причините защо комунистическата власт така усърдно и със злоба е преследвала българските творци. Ясно е, че зад всичко се крият идеологически причини, но особеното внимание, което тоталитаризмът обръща на изкуството и културата заслужава по-обстойно вглеждане.
Гости: Красимир Илиев – куратор на изложбата „Форми на съпротива“ в СГХГ и проф. Иван Еленков от катедра „Теория и история на културата“ на Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
Ако желаете да оставите коментар, посетете страницата на предаването във Фейсбук
На 26 ноември в зала "Проф. Марин Дринов" на БАН се проведе 15-та церемония по връчване на отличията "За жените в науката" , организирана от ЮНЕСКО и Софийския университет "Св. Климент Охридски". В "Нашият ден" разговаряме с Радослава Бекова , доктор по хидробиология и ихтиология – част от екипажа на единствения научно-изследователски кораб в Черно..
Днес започва третото издание на Фестивала на науката . То ще продължи до неделя, 30 ноември . Четиридневната програма включва повече от 40 учени в 70 събития , 15 щанда с демонстрации и две изложби , разположени в пет различни пространства. Специален гост на фестивала ще бъде френският антрополог д-р Оливие Живър , който ще се срещне с..
Науката се превръща в игра, когато можеш да я пипнеш и помиришеш, да скочиш с двата крака в друг свят, да експериментираш и да се изненадваш. Когато можеш да мечтаеш. Продължава пътешествието в най-големия детски научен център в България, който се намира в София, "Музейко". Смислов и физически център в интериора на детския музей е неговото..
Човешкото сърце не е просто анатомия или орган, то е нарицателно, метафора, често експлоатирано в поезията, в литературата, в киното. Много пъти бива употребявано в народопсихологията, в пословиците и поговорките, в човешките взаимоотношения. Аз винаги съм вярвал, че повечето лекари и лекарският персонал са хора с големи сърца – съпричастни,..
Националната спортна академия представи изследване на тема "Младежките субкултури в спорта", което анализира и описва по какъв начин спортът се явява обединяващ фактор на младежи с различна култура, социален статус, ценностна система и жизнен опит. То засяга модерните градски спортове като паркур, брейкинг, уиндсърфинг, сноубординг и др...