Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо да (не) станеш учител?

БНР Новини
Снимка: БГНЕС

Двата противоположни въпроса имат еднакъв отговор с единствената разлика, че това, което липсва напълно, не достига или е в излишък в системата на средното ни образование, е същото, което би привлякло и задържало млади и качествени преподаватели в професията.

(Не)значимите постижения на учениците и (не)желанието им да се усъвършенстват и да следват положителни модели.

(Липса на) автономия на училищата и свобода на планирането според равнището и необходимостта на конкретните ученици.

(Не)достойно заплащане за качествена работа.

(Не винаги) налична подкрепяща среда в училище – от ръководството на училището, наставник и колеги.

(Недостатъчно) гъвкав достъп до учителска правоспособност от успели в своята област и силно мотивирани да работят с деца специалисти и завършващи студенти.

(Недостатъчно) ясни перспективи за професионално израстване и усъвършенстване.

(Недостатъчно) полезни и отговарящи на потребностите на учителя допълнителни обучения и специализации.

(Прекалено много и не)рационално водена документация.

(Не)достатъчно високи критерии и стриктен подбор на мотивирани и подготвени хора за учителска работа.

(Не)достатъчно признание на значимостта и ценността на учителската професия…

Това са основните изводи от анализа на опита на фондация „Заедно в час“ и учителите, включени в програмата ѝ от 2011 до 2017 г. в близо 100 училища на територията на 10 области в България, както и на анкета сред повече от 400 учители от цялата страна. Те са обобщени в „Бяла книга“ с добри практики за привличане, подбор, обучение и задържане на качествени и мотивирани преподаватели в средното училище. Книгата беше представена на кръгла маса, организирана от „Заедно в час“ и Синдиката на българските учители и с участието на министъра на образованието и науката. Автентично, свободно и емоционално беше участието на млади учители с техния опит и препоръки, което внесе в срещата така необходимия оптимизъм за бъдещето на учителската професия.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Д-р Радослава Бекова

Д-р Радослава Бекова: Наградите "За жените в науката" дават самочувствие и създават научно семейство

На 26 ноември в зала "Проф. Марин Дринов" на БАН се проведе 15-та церемония по връчване на отличията "За жените в науката" , организирана от ЮНЕСКО и Софийския университет "Св. Климент Охридски".  В "Нашият ден" разговаряме с Радослава Бекова , доктор по хидробиология и ихтиология – част от екипажа на единствения научно-изследователски кораб в Черно..

публикувано на 27.11.25 в 09:37
Афиш на събитието

Фестивалът на науката започва с над 70 събития и международни гости

Днес започва третото издание на Фестивала на науката . То ще продължи до неделя, 30 ноември . Четиридневната програма включва повече от 40 учени в 70 събития , 15 щанда с демонстрации и две изложби , разположени в пет различни пространства. Специален гост на фестивала ще бъде френският антрополог д-р Оливие Живър , който ще се срещне с..

публикувано на 27.11.25 в 08:19

"Музейко" – епизод 3: Бъдеще

Науката се превръща в игра, когато можеш да я пипнеш и помиришеш, да скочиш с двата крака в друг свят, да експериментираш и да се изненадваш. Когато можеш да мечтаеш. Продължава пътешествието в най-големия детски научен център в България, който се намира в София, "Музейко". Смислов и физически център в интериора на детския музей е неговото..

публикувано на 26.11.25 в 15:57
Проф. Иван Гаврилов и проф. Арман Постаджиян носители на наградата за медицина

Човекът с голямото сърце...

Човешкото сърце не е просто анатомия или орган, то е нарицателно, метафора, често експлоатирано в поезията, в литературата, в киното. Много пъти бива употребявано в народопсихологията, в пословиците и поговорките, в човешките взаимоотношения. Аз винаги съм вярвал, че повечето лекари и лекарският персонал са хора с големи сърца – съпричастни,..

публикувано на 26.11.25 в 12:16

Положителното влияние на младежките субкултури в спорта

Националната спортна академия представи изследване на тема "Младежките субкултури в спорта", което анализира и описва по какъв начин спортът се явява обединяващ фактор на младежи с различна култура, социален статус, ценностна система и жизнен опит. То засяга модерните градски спортове като паркур, брейкинг, уиндсърфинг, сноубординг и др...

публикувано на 25.11.25 в 16:54