Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доц. Ирина Вутова: Трябва да готвим децата да бъдат грамотни хора

Доц. Ирина Вутова
Снимка: БНР

Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев да се въведе задължителна матура по математика в края на 12 клас.

"Идеята не е добра, защото ние се опитваме да подобряваме лошите резултати, но това не става с въвеждането на нови изпити или промяна на формата на стари съществуващи, а с обучение, с промени и то не в края, а в началото", смята тя.

"От друга страна, защо точно математика. Ако искаме да въведем общообразователна матура, тя трябва да бъде по всички предмети. Има такива примери в близки до нас държави… ", казва преподавателката.

Споровете, последвали идеята на министъра, между "математици" и "филолози" в социалните мрежи, необходима ли е матура по математика на хуманитарно насочените личности и обратното – по български език и литература на хората с математически интереси, пораждат логичния въпрос дали задължителният в момента зрелостен изпит по БЕЛ в настоящия си вид показва реално степента на функционална и дори базова грамотност на завършващите средно образование и дали гарантира, че от училище излизат грамотни хора. Всички виждаме, че това далеч не е така. Защо тогава трябва да смятаме, че просто въвеждането на задължителна матура по математика ще направи децата ни математически грамотни.

Според доц. Вутова голям проблем има с разминаването между методиките на преподаване в различните етапи на обучение, с липсата на връзка между тях, с огромния недостиг на квалифицирани учители по математика, с неравномерното натоварване с нови знания, което в крайна сметка ги прави нетрайни и "изгубени" за децата, въпреки масираните "кампании" по подготовка за заветното НВО след 7 клас например.

Що се отнася до идеята на министъра евентуално да отпаднат външните оценявания след 4 и 10 клас, парадоксално, те всъщност са най-показателни за реалните резултати на учениците, тъкмо защото не служат за "вход" в следващ образователен етап и не са плод на допълнително обучение, финансирано от родителите. Дали обаче тези резултати служат за анализ и предприемане на действия – отговорът е отрицателен.

"В момента се правят само механични промени, разместваме някакъв материал от един клас в друг. Това не води до никакви подобрения на резултатите. И единственото нещо, което правим в общи линии, е че заплашваме учениците с някакви нови изпити", казва преподавателката.

За други "парадокси" в средното образование и за начините, по които би трябвало да се работи за по-добрата математическа грамотност на учениците според доц. Ирина Вутова чуйте в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Д-р Радослава Бекова

Д-р Радослава Бекова: Наградите "За жените в науката" дават самочувствие и създават научно семейство

На 26 ноември в зала "Проф. Марин Дринов" на БАН се проведе 15-та церемония по връчване на отличията "За жените в науката" , организирана от ЮНЕСКО и Софийския университет "Св. Климент Охридски".  В "Нашият ден" разговаряме с Радослава Бекова , доктор по хидробиология и ихтиология – част от екипажа на единствения научно-изследователски кораб в Черно..

публикувано на 27.11.25 в 09:37
Афиш на събитието

Фестивалът на науката започва с над 70 събития и международни гости

Днес започва третото издание на Фестивала на науката . То ще продължи до неделя, 30 ноември . Четиридневната програма включва повече от 40 учени в 70 събития , 15 щанда с демонстрации и две изложби , разположени в пет различни пространства. Специален гост на фестивала ще бъде френският антрополог д-р Оливие Живър , който ще се срещне с..

публикувано на 27.11.25 в 08:19

"Музейко" – епизод 3: Бъдеще

Науката се превръща в игра, когато можеш да я пипнеш и помиришеш, да скочиш с двата крака в друг свят, да експериментираш и да се изненадваш. Когато можеш да мечтаеш. Продължава пътешествието в най-големия детски научен център в България, който се намира в София, "Музейко". Смислов и физически център в интериора на детския музей е неговото..

публикувано на 26.11.25 в 15:57
Проф. Иван Гаврилов и проф. Арман Постаджиян носители на наградата за медицина

Човекът с голямото сърце...

Човешкото сърце не е просто анатомия или орган, то е нарицателно, метафора, често експлоатирано в поезията, в литературата, в киното. Много пъти бива употребявано в народопсихологията, в пословиците и поговорките, в човешките взаимоотношения. Аз винаги съм вярвал, че повечето лекари и лекарският персонал са хора с големи сърца – съпричастни,..

публикувано на 26.11.25 в 12:16

Положителното влияние на младежките субкултури в спорта

Националната спортна академия представи изследване на тема "Младежките субкултури в спорта", което анализира и описва по какъв начин спортът се явява обединяващ фактор на младежи с различна култура, социален статус, ценностна система и жизнен опит. То засяга модерните градски спортове като паркур, брейкинг, уиндсърфинг, сноубординг и др...

публикувано на 25.11.25 в 16:54