С активната намеса на граждански организации, училища и действащи медиатори през лятото на 2024 г. професията "Образователна медиация" беше включена в списъка с професии, които ще могат да се усвояват в професионални гимназии и центрове за професионално обучение. За да започне обучението на бъдещите медиатори, до две години трябва да се подготвят и документите, които го уреждат.
Това ще бъде нов етап в утвърждаването и издигането на по-високо равнище на една професия, която се оказва особено ценна за ромските общности.
В рубриката "Всичко за образованието" Теодора Крумова, програмен директор на Центъра за междуетнически диалог и толерантност "Амалипе", обръща внимание на специфичната роля на медиатора за привличане и задържане на децата в училище и за приобщаване на семействата към процеса на образованието им. Личният пример на човек от общността, общият език и денонощното присъствие в средата печелят доверието на по-консервативно настроените родители. Нерядко, особено в малки училища в отдалечени райони, медиаторите с педагогическо образование дори поемат в извънредни ситуации функциите на учителя.

Водим този разговор на 8 април, Международния ден на ромите, с убеждението, че тъкмо образованието е тази подкрепа и сила, от която се нуждаят младите хора от общността, за да намерят смелост да излязат от затворения кръг на патриархалните традиции, които не позволяват на индивида да намери собствения си път, да се развива и сам да определя съдбата си.
"Най-устойчива е промяната, когато тя тръгва вътре от общността… обикновено медиаторите, с които работим, всеки един от тях има история и е много трудно на едно момиче, което е било оженено на 14, събрало е сили да се отърси от това, да се върне обратно в училище, да завърши, да стане медиатор или учител, много е трудно да му кажеш: "Ти не разбираш за какво говорим и какво е нашето положение". А и те са наистина живият пример за хората и ролевият модел, който може да им покаже, че това може да се случи на абсолютно всеки един, стига той да повярва в себе си.", казва Крумова.
Действащите в момента образователни медиатори са около 1300, повечето със средно образование, но и немалко висшисти, предпочели работата в общността. Необходими са както в малките населени места, така и в големите градове, макар че ситуациите са различни.
Що се отнася до оценката за дейността на медиатора, Теодора Крумова смята, че най-важна е оценката на общността, когато децата са в училище, когато и родителите се чувстват приобщени към училището. "…не се измерва в някакви конкретни стойности, макар че и това е възможно и това е едно от нещата, върху които също се работи, защото наистина е така – през тези две години, които в момента текат, предстои и вече започна процесът на изготвяне на пълния набор от документация за професията "Образователна медиация" – това е оценка за работата на медиаторите."
Как от център "Амалипе" насърчават и отличават най-активните медиатори, от какво обучение се нуждаят хората, избрали тази професия, чуйте в интервюто с Теодора Крумова.
На 26 ноември в зала "Проф. Марин Дринов" на БАН се проведе 15-та церемония по връчване на отличията "За жените в науката" , организирана от ЮНЕСКО и Софийския университет "Св. Климент Охридски". В "Нашият ден" разговаряме с Радослава Бекова , доктор по хидробиология и ихтиология – част от екипажа на единствения научно-изследователски кораб в Черно..
Днес започва третото издание на Фестивала на науката . То ще продължи до неделя, 30 ноември . Четиридневната програма включва повече от 40 учени в 70 събития , 15 щанда с демонстрации и две изложби , разположени в пет различни пространства. Специален гост на фестивала ще бъде френският антрополог д-р Оливие Живър , който ще се срещне с..
Науката се превръща в игра, когато можеш да я пипнеш и помиришеш, да скочиш с двата крака в друг свят, да експериментираш и да се изненадваш. Когато можеш да мечтаеш. Продължава пътешествието в най-големия детски научен център в България, който се намира в София, "Музейко". Смислов и физически център в интериора на детския музей е неговото..
Човешкото сърце не е просто анатомия или орган, то е нарицателно, метафора, често експлоатирано в поезията, в литературата, в киното. Много пъти бива употребявано в народопсихологията, в пословиците и поговорките, в човешките взаимоотношения. Аз винаги съм вярвал, че повечето лекари и лекарският персонал са хора с големи сърца – съпричастни,..
Националната спортна академия представи изследване на тема "Младежките субкултури в спорта", което анализира и описва по какъв начин спортът се явява обединяващ фактор на младежи с различна култура, социален статус, ценностна система и жизнен опит. То засяга модерните градски спортове като паркур, брейкинг, уиндсърфинг, сноубординг и др...