Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Има ли бъдеще за "Аутопарк България" при Видин?

Снимка: http://www.danubebridge2.com

Как ви звучи- нови 10 000 работи места и инвестиции за 1 млрд. евро във Видин? Не, не е шега, а конкретна идея на организация на автомобилни производители и доставчици в автомобилната индустрия. Това е основната тема в "Посоките на делника" по РАДИО ВИДИН, където се опитахме да научим има ли все пак шанс това да стане факт.

За мащабното проектно предложения за изграждане на "Аутопарк България" бе съобщено на обществеността през месец октомври на миналата година, по време на Международна автомобилна конференция, която се проведе в София, като едно от местата, които се коментират като възможна локация, е Видин

Конкретните параметри оповестиха и в крайдунавския град в края на 2013 година. Проектът предвижда местоположението да бъде в близост до моста "Нова Европа", в пределите на Свободна безмитна зона. Упълномощен да представи предложението бе Росен Живков, заместник- председател на Общински съвет- Видин и част от екипа, разработил мащабния проект.

"Планът е да се привлекат един голям производител и десетина доставчици, с което да се оформи нова индустриална зона, специализирана в автомобилната индустрия. Зоната ще разполага и с интермодален транспортен терминал. Икономическите измерения на новата поточна линия за сглобяване на автомобили е около 150 000 до 250 000 автомобила годишно. Инвестицията на производителя и съпътстващите доставчици на първо ниво ще е около 500 млн. евро, а впоследствие и до 1 млрд. евро. Инвестицията е за строеж на сградите и технологично оборудване"- поясни Живков.

© Снимка: capital.bg

В дългосрочен план "Аутопарк България" ще осигури 10 000 работни места в производствените обекти, ще има и други съпътстващи около 15 000 работни места. Целта е създаване на българска автомобилна индустрия.

"Търси се подкрепата, водени са разговори с правителството на България, както и кръстосано финансиране по европейски програми на ЕК"- уточни Живков. Авторите на мащабния проект имат и срокове за изпълнение- за подготовка на терена и Общ устройствен план на територията имат 6 месеца, до средата на 2014 година. Подготовката на проект за градоустройство ще отнеме нови 6 месеца, а подготовката за проектиране и строеж на интермодалния терминал ще продължи около 15 месеца (до края на 2014 г.) Строителството и благоустрояването на терена ще продължи 24 месеца- до 2016 г. Същинското производство ще започне 2017 година.

"Завършването на всички фази ще бъде гарантирано от международни договори и подкрепа на компанията, която ще произвежда автомобилите"- е записано още в проектното предложение. Авторите на идеята имат намерение и за "сондиране и утилизиране на откритата под парцела минерална вода- от Гребната база до моста "Нова Европа". Искат да довършат и защитните диги на река Дунав след Гребната база. Смелите идеи продължават напред в годините и с рестартиране на летище Видин за малки самолети, частни полети и бърза доставка на карго товари. За целта на новата за региона индустрия ще са нужни кадри. Затова в едно от професионалните училища на Видин- ПТГ "Васил Левски" ще бъде въведена двуезична форма на обучение с такава професионална насоченост.

Всичко звучи много добре, но все още е много рано да се каже дали инвеститорите ще дойдат във Видин. Тук не става дума за конкуренция между различни български градове, а за конкуренция със страни, където автомобилното производство е много добре развито, каза за РАДИО ВИДИН арх. Любомир Станиславов, вицепрезидент на Аутомотив Клъстер България:

"Към днешна дата това е една много хубава идея. Не можем все още да кажем дали проектът ще стане реалност и не бих искал да подведем хората... За да се реализира, освен нашите усилия, моите, на автомобилния клъстер и всички хора, замесени в инициативата, са необходими и други неща. Като например активно участие на българската държава и правителство в преговорите. Конкуренцията не е между други градове в България, а между държави като нас и Румъния, Сърбия или Македония. Нужна още е и подкрепата на местните хора- общината и областната управа, защото ако проектът се реализира, ще привлечем огромна инвестиция от порядъка на 1 млрд. лв. Провели сме разговори с правителството и срещаме разбиране и се надяваме това да е само началото. Решението за старта на проекта може да отнеме от няколко месеца до няколко годиин, но не зависи от нас"- лаконичен бе арх. Станиславов.

Един такъв амбициозен проект безспорно е важен за регион в тежко икономическо състояние, какъвто е Видин. Ето защо попитахме и хората и как би се отразило това на града ни. Мненията събра Нора Йоцова:

"Това е добра идея, например дъщеря ми вече 2 години е без работа, беше хубаво и университет да се направи... Чух за това, много хубава идея, ще има работа за хората от Видин. Прекрасна идея, но трябва да се лобира за Видин..."- изказаха мнението си хората от града.

Повече подробности за инвестиционното предложение за изграждане на "Аутопарк България" може да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Ани Цекова и Нора Йоцова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Александър Михайлов: Демокрацията продължава да бъде най-добрата възможна форма на управление

Зимата приближава, в навечерието сме на новата официална валута, а бюджетът за следващата година продължава да поражда разнопосочни мнения. От опозицията заплашват с големи протести заради еврото, липсата на върховенство на правото и обедняването на страната.  Възможни ли са промени в управлението? Как се очертава да изпратим политическата година?..

публикувано на 27.11.25 в 10:00

Ще понесе ли бизнесът тежестта на новия бюджет?

Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..

публикувано на 26.11.25 в 10:45

Вижда ли се светлина за тунел под Петрохан?

Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..

публикувано на 25.11.25 в 13:30

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00