Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Георги Борисов, САИ Видин: Войната по пътищата е резултат от инфраструктурата, не от обучението

Снимка: Радио ВИДИН


Промени от 2019 година, разписани от тогавашния образователен министър, за първи път предвидиха в кормуването нощно шофиране, обучение в силен трафик, на магистрала и мъгла. Другата новост в тогавашните промени бяха задължителните 6 часа в извънградски условия, 3 от които на магистрала. Два часа пък са за кормуване през нощта, при намалена или ограничена видимост.

С увеличението на часовете не значи, че ще се повиши квалификацията, каза Георги Борисов, председател на регионалната структура на Съюза на автомобилните инструктори-Видин.

"Не само във Видин, в България изобщо не може да се приложи. В разрешителното за обучение пише, че се извършва във видинска област. Нямаме право да напускаме областта. Трябва да минем два окръга, за да стигнем до Ботевград, но така попадаме под ударите на закона. Това са оправдания, че не са свикнали да управляват автомобила по автомагистрала. Който си го може, си го може. Има хора, които катастрофират по селски пътища. Не сме поставени на едни условия, от нас се изисква много неща - офиси, секретари и т.н. Не сме с еднакъв старт със СБА, които са със сграден фонд от комунистическо време. Имат магазини, сервизи, всичките им прегледи са от Видинско и получават пари. Защо извършват пътна помощ, застраховки, годишни прегледи? Същата е историята и с БЧК, които се занимават с обучение на водачи. Едно време викахме доктор за лекция, сега лекцията е над 60 лева, докато тогава беше 4 лева. Над три милиона се събират от тези такси, но никой не казва къде отиват. Има си програма: 31 моточаса. Всеки, който подбива цената, която е регламентирана, е фалирал. Не можеш да излъжеш данъчните".

Защо България всяка година е на първа позиция що се касае жертвите по пътищата и как може да се подобри обучението?

"Обучението го извършват инструкторите, а външното оценяване е на инспектори от ДАИ. Защо прехвърлят вината винаги на инструкторите? Има разни хора, разни методи, но винаги се прехвърля вината. Ако един ученик получи двойка, кой е виновен, учителят? Тези катастрофи се дължат на лоши пътища, лоша маркировка, лоши пътни знаци. Най-вече - слабият контрол. Това са факторите, които влияят на безопасността на движението. Инструкторите дават, но преценяват изпитващите дали са обучени или не. Важен е характерът на човек. Има акция от години, която твърди, че обучението е слабо. Изпитът минава на листовки, които са на таблет, отива се после на практика... и се стига до инспектора, който оценява. Инструкторът седи отзад като куфар. По закон трябва да се вземе мнението и на инструктора, но не се прави. Слабата верига е път-обстановка-курсист-автомобил. Верига от фактори е".



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Александър Михайлов: Демокрацията продължава да бъде най-добрата възможна форма на управление

Зимата приближава, в навечерието сме на новата официална валута, а бюджетът за следващата година продължава да поражда разнопосочни мнения. От опозицията заплашват с големи протести заради еврото, липсата на върховенство на правото и обедняването на страната.  Възможни ли са промени в управлението? Как се очертава да изпратим политическата година?..

публикувано на 27.11.25 в 10:00

Ще понесе ли бизнесът тежестта на новия бюджет?

Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..

публикувано на 26.11.25 в 10:45

Вижда ли се светлина за тунел под Петрохан?

Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..

публикувано на 25.11.25 в 13:30

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00