Изглежда, че изборът на гуверньор на БНБ предизвиква пореден разрив сред управляващите?
- През последните години стана ясно, че гуверньорът на БНБ е изключително важна длъжност за българския финансов сектор. Това е и причината политическите партии да имат толкова голям афинитет към позицията. България се нуждае от стабилен регулатор. БНБ в условията на Валутен борд не толкова определя монетарната политика на страната, колкото се изявява като регулатор на търговските банки. Решението да се позволи да търговските банки да раздават дивидент е решение, което се очакваше от много години, защото беше забранено през 2008 година с цел набиране на ликвидност и осигуряване на достатъчно стабилност на българския банков сектор. Преди дни БНБ позволи на българските банки да раздават дивидент на своите акционери, което на практика ще подобри стабилността, дори е икономически и финансово справедливото нещо, защото акционерите на тези дружества не успяват да извлекат полза от това, че секторът се представя стабилно и постоянно бележи нови ръстове и печалби. Когато регулаторът действа по-гъвкаво, когато дава възможност на търговските дружества да действат спрямо пазара, спрямо интересите на своите акционери и потребители, тогава се достига до най-добрите резултати. Аз очаквам, че търговските банки тук ще продължат да бъдат стабилни. Много важно е секторът да остане стабилен. При последната икономическа криза от 2008 година именно банковият сектор пострада най-много. Единственото ми желание при избора на нов гуверньор е политиците да действат спрямо интереса на гражданите и на финансовия сектор, не толкова спрямо собствените си интереси.
Планът за възстановяване, който се проточи безкрайно дълго, колко важен е за българската икономика реално?
- Ние сме една от малкото държави, които не успяват по никакъв начин да се възползват от предвидените целеви средства от Европейската комисия и по тази огромна идеологическа парадигма NextGenerationEU, която следва да осигури доста средства за страните, осъществяване на реформи, преминаване към ниско въглеродна икономика през следващите десетилетия. Това, че политическият ни елит се проваля в изготвянето на един, макар и сложен, но все пак не чак толкова безпрецедентен документ, е показателно, че българската икономика не може да разчита на помощ от политиците. За тях е по-важно да влизат в пререкания. Кризата с изпращането на този план стартира още по време на управлението на ГЕРБ. В края на 2020 година беше изготвен вариант на този план, но правителството тогава го ревизира още два пъти, не го входира, заложи на убеждението, че новата власт трябва да го направи. Изготвеното от ГЕРБ не беше входирано, започна да се изготвя изцяло нов план. Виждаме, че това нещо продължава близо година. От април 2021 година ГЕРБ вече не са на власт. Служебните кабинети, включително Асен Василев, който и сега заема пост, както и Пеканов, изготвяха този план. Година по-късно не успяваме не просто да се възползваме от средствата, но да получим одобрение от Европейската комисия. Като че ли, освен липсата на желание да се постигне някакъв компромис в тази сфера, просто сякаш няма капацитет.
Зимата приближава, в навечерието сме на новата официална валута, а бюджетът за следващата година продължава да поражда разнопосочни мнения. От опозицията заплашват с големи протести заради еврото, липсата на върховенство на правото и обедняването на страната. Възможни ли са промени в управлението? Как се очертава да изпратим политическата година?..
Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..
Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..
Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..
Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности. Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..
Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика? Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...
Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика? Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра". Каква..