Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Интересно ли трябва да е училището

Снимка: Радио ВИДИН

Всеки ученик има индивидуални предпочитания към изучаваните предмети, едни са му по-лесни за усвояване, други са по-трудни. Днешните деца искат да им е интересно в училище. Но част от уроците съдържат много информация, понякога учебното съдържание има твърде академичен характер, в немалка част от учебниците се срещат термини, които са им непознати. 

"Всичко учим, няма нещо, което не ни е интересно... Това зависи от учителите... Трябва да ни е интересно... По принцип учим всичко, защото трябва да знаем, но по-забавно е да учим това, което ни е интересно... Учителите трябва да го направят интересно... Зависи от учителите главно, начина им на подход... На мен ми е за двигателите интересно, българският - не. От госпожата зависи да ми бъде интересно...", смятат ученици. 

Един от най-важните аспекти за едно ефективно преподаване е да мотивираме учениците за учебна дейност. Тази мотивация се поражда, когато учениците осъзнават смисъла на собственото си учене и необходимостта от това учене, каза Елка Владимирова, старши учител по биология и химия в ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин. 

"Важно е не само знанието само по себе си, но и знанията за собствения процес на познание и когато едно дете познава този процес на познание, тогава то е по-сигурно в себе си, тогава то е по-уверено в начина на справяне и емоционално по-стабилно и оттук е мотивирано. Как го постигаме това нещо? Старанието тук е всичко това да достигне до учениците. На първо място примерно, целеполагането от самия ученик. Какво имам предвид? Идеята е учениците не само да знаят целите на обучение по биология и химия, предметите, които аз преподавам, но и да ги приемат като свои лични цели. Затова защото когато един човек приема дадена цел за своя лична, той я преследва доста ефективно и я постига. А какво значи ефективно? Ефективно е да се постигат високи резултати за кратък период от време. Така че учениците на първо място знаят целите на обучение, не само образователните - какво трябва да знам и да мога, а и развиващите. Тъй като обучението развива интелектуалната сфера, емоционалната сфера, мотивационната, социални умения. Често пъти се шегуваме в час с тях и казваме: "Вие трябва да сте много доволни от мен, когато ви създавам трудности по време на самоподготовката вкъщи. Защото благодарение на тези трудности се развива мозъчето". Тук отново цитираме Дарвин, то е свързано и с моята предметна сфера, че "Органи, които много се упражняват, се развиват добре, а неупражняваните закърняват". Така че те наистина приемат факта, че е нужно да има посилни, разбира се, трудности вкъщи и по този начин постигат развитие", заяви Елка Владимирова.

При преподаването и усвояването на даден урок е важно участието на децата. Освен да осъзнават целите, учениците сами трябва да поставят проблемите за обучението в дадения час - сами да го формулират, да посочат начини или ресурси за неговото решаване.

Децата трябва да се учат на това, което ще им бъде от полза, когато пораснат, допълни биологът Елка Владимирова. Учителят не спира да се интересува от успехите и постиженията на своите възпитаници и след завършване на училище. 

Снимка: Румяна Цветева, личен архивДългогодишен преподавател по биология и здравно образование е Румяна Цветева - учител в Профилирана гимназия "Найден Геров" в град Лом. Ръководител е на училищния еко клуб, който организира и провежда различни събития, нейни ученици участват в конкурси и печелят награди. Помага на учениците да изберат професия с часове на терен. Идеята е да видят какво им предстои, ако изберат пътя на биологията, децата да видят какви са съвременните постижения на биологията. Последните години и тя наблюдава демотивация на учениците за учене. 

"Моят предмет, предметът, по който преподавам - "Биология и здравно образование", не е никак лесна наука и не всеки разбира материала, когато си го прочете самостоятелно. Винаги съм се стремяла да преподавам уроците си така, че на учениците да им бъде интересно и да бъде увлекателно. Винаги съм се опитвала да съм в крак със съвременните тенденции, посещавайки различни курсове или пък бучения, които да ми дадат нещо повече от това, което съм придобила като знания и умения по време на своето следване", каза Румяна Цветева. 

Създаването на творческа атмосфера, учениците да могат да мислят свободно, да не се притесняват от грешки са пътищата към привличането на интереса. Един от нейните методи на преподаване, който прилага в часовете си, е моделирането.

"Той повишава интереса на учениците към учебния процес, дава им свобода, кара ги да са активни участници в учебния процес. Т.е. самият процес става по-привлекателен, по-оживен, а това е фактор, който да доведе до формиране на знания, умения и компетентности. Освен това при прилагане на моделирането учителят е по-скоро подпомагащ самостоятелната дейност на ученика, т.е. ние можем да бъде консултанти, можем да бъдем съветници, можем да ги насърчаваме. Водещите, активните участници в учебно-познавателната работа да бъдат именно учениците", допълни Румяна Цветева. 

Цялата тема може да чуете в звуковия файл. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Александър Михайлов: Демокрацията продължава да бъде най-добрата възможна форма на управление

Зимата приближава, в навечерието сме на новата официална валута, а бюджетът за следващата година продължава да поражда разнопосочни мнения. От опозицията заплашват с големи протести заради еврото, липсата на върховенство на правото и обедняването на страната.  Възможни ли са промени в управлението? Как се очертава да изпратим политическата година?..

публикувано на 27.11.25 в 10:00

Ще понесе ли бизнесът тежестта на новия бюджет?

Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..

публикувано на 26.11.25 в 10:45

Вижда ли се светлина за тунел под Петрохан?

Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..

публикувано на 25.11.25 в 13:30

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00