Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще достигне ли Социалният план за климата до най-уязвимите българи?

Снимка: Личен архив

България ще разпредели 5 млрд. лв. за подкрепа на енергийно и транспортно бедни домакинства и микропредприятия в периода 2026-2032 година. Тези домакинства се очаква да бъдат засегнати от въвеждането на новата схема за търговия с емисии (СТЕ 2) на ниво Европейски съюз. Новата схема за търговия с емисии ще постави цена върху емисиите на парникови газове от използваните в сградите, сухопътния транспорт и микропредприятията изкопаеми горива. Очаква се това да доведе до умерено покачване на цените на бензина, дизела, газта, транспортните услуги и др. За тази цел всяка държава членка следва да разработи Социален план за климата, в който да опише какви мерки и инвестиции планира да предприеме в защита най-уязвимите. 

Преди дни на пресконференция бе представена съвместната позиция на 15 водещи граждански, екологични и потребителски организации по проекта на българския Социален план за климата, чието обществено обсъждане приключи на 20 юли. Разговаряхме с Райна Попова, координатор на програма "Климат и енергия" към WWF България: 

"Социалният план за климата е първата програма, която обединява социални и климатични цели и ние от WWF България виждаме това като една стъпка в правилната посока. Всички сигурно сте чували за стремежите на Европейския съюз да стане климатично неутрален и енергийно независим до 2050 година. Това отново е една амбициозна цел, която ние подкрепяме, но тя трябва да се случи по справедлив начин, така че никой да не изостане по трасето. Всъщност хората, които са от уязвимите групи реално са най- застрашени, поради редица фактори да пострадат от този зелен преход, защото просто възможностите им са ограничени." 

Какви са пропуските в механизма за разпределение на средства и каква трябва да бъде ролята на общините, гражданския сектор и бизнеса в изпълнението на Социалния план за климата? 

"За първи път имаме програма, която се фокусира върху уязвимите групи, които са енергийно бедни и транспортно бедни хора. Има мерки, които покриват еднофамилни жилищни сгради, което е абсолютен прецедент и до момента не сме имали програма, която да засяга еднофамилните сгради, а винаги фокусът е бил върху многофамилните. Имаме мярка, която въвежда ваучерна система и тя е също прецедент, защото до момента никога не сме давали подобна свобода в ръцете на крайния потребител. Към момента тя се фокусира само към подмяната на печки за готвене, но дори така, имайки възможността потребителят само чрез ваучер, без общините да са оператори на целия процес, считаме, че това е изключително положителна стъпка. По отношение на недостатъците при многофамилните сгради има заделени средства за саниране, но тук говорим за 100% грантове, които до голяма степен могат да засегнат и хора, които реално не са част от уязвимите групи" - обясни още Райна Попова, координатор на програма "Климат и енергия" към WWF България:

Попитахме видинчани чувстват ли се енергийно бедни и възползват ли се от помощи и програми за енергийно подпомагане:

"Не, не никога. Според мен трябва да има нормални заплати и пенсии и всеки да си плаща нормално сметките. Аз се отоплявам на климатик, на ток и съм доволна. Много хора се възползваха от програмите на общината за климатиците, но аз не съм. Хубаво е, защото ето и сега за лятото с климатик е много по-добре... Ползвам енергийни помощи. Опитах се да кандидатствам по програмата, но апартаментът вече не е на мое име и не успях. Дъщеря ми постави един климатик и съм доволна" - коментираха видинчани.

Освен понятието "енергийна бедност" в Социалния план за климата е включен и термина "транспортна бедност". Потърсихме Даниел Попов от Екологично сдружение "За Земята", автор на позицията за транспортната бедност в Социалният план за климата. 

"Преди три години колеги от Централна Европа се свързаха с нас да направим моментна снимка на транспортна бедност в няколко държави. Има няколко много съществени фактора, като единият от тях е човек наистина да няма пари за транспорт, това е, което и в България разбираме като транспортна бедност. Вторият фактор е да нямат достъп до качествен транспорт и това е фактор, който все повече се развива в селски и отдалечени райони. Това е и една от основните причини за обезлюдяването на регионите в крайна сметка през последните 20-30 години." 

Какви са сроковете и кога реално ще може да се кандидатства по новия Социален план за климата?

"Сроковете са самият план да бъде одобрен в края на годината и фондът да влезе в сила от 1 януари на следващата година. Когато вече тръгне фондът, съгласно управленската структура, която бъде избрана, тя още не е решена. След това ще се разработят схемите в един максимален шестмесечен период, ще се одобрят правилата и след това тези неща ще слязат надолу към общините за кандидатстване. Надяваме се вече към края на следващата година тази система да работи" - поясни Даниел Попов от Екологично сдружение "За Земята".

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Александър Михайлов: Демокрацията продължава да бъде най-добрата възможна форма на управление

Зимата приближава, в навечерието сме на новата официална валута, а бюджетът за следващата година продължава да поражда разнопосочни мнения. От опозицията заплашват с големи протести заради еврото, липсата на върховенство на правото и обедняването на страната.  Възможни ли са промени в управлението? Как се очертава да изпратим политическата година?..

публикувано на 27.11.25 в 10:00

Ще понесе ли бизнесът тежестта на новия бюджет?

Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..

публикувано на 26.11.25 в 10:45

Вижда ли се светлина за тунел под Петрохан?

Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..

публикувано на 25.11.25 в 13:30

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00